• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Mummyfied

Helt okej så länge möjligheten finns att ta reda på pappan för barnens del. Barn är inga avelsdjur..

• Lillsudd
    Mummyfied skrev 2012-03-11 23:32:04 följande:
    Helt okej så länge möjligheten finns att ta reda på pappan för barnens del. Barn är inga avelsdjur..
    *skratt* Nej vi hade faktiskt inte tänkt avla på barnen...
  • mellanD
    Lillsudd skrev 2012-03-11 23:29:43 följande:
    Jo, jag förstår principen men samtidigt blir det lite besvärligt (minst sagt) att göra ett slumpmässigt urval på barn till ensamstående efter donation utan att snoka upp barnen ifråga. Och tyvärr är det inget som framgår ur varken SCB eller flergen för den delen.

När det gäller barnkonventionen är det tveksamt om man faktiskt i artikel 7 avsåg att förälder=genetiskt ursprung. Vill du ha bakgrunden kan jag väl ta fram det om jag får lite tid på mig (mer än jag har mitt i ett försök att förbereda morgondagens utbildning och städa). I första inlägget jag gjorde finns en länk till länders deklarationer om tolkning där tex Storbritannien klargjorde att man tolkade det som de juridiska föräldrarna (de har trots det valt att donatorer ska ha id-release men baserar inte beslutet på barnkonventionen)

Nej, du misstolkar mig inte per se. Jag kan dra paralleller men hävdar faktiskt att utan att just likheten/skillnaden klarläggs kan man inte automatiskt dra slutsatsen att barn med donatorursprung har samma behov som adopterade barn. Bortlämnadeaspekten (eller bortvalet som en frånvarande existerande okänd far gjort) är för stor för att jag ska kunna bortse helt från den.

Grupperna är inom sig heterogena - inte alla adopterade vill veta och flera vittnesberättelser från donatorbarn säger att de hade velat veta. De flesta barn som haft id-release vid donation har inte tagit reda på donatorn, men å andra sidan kan vi inte säga att de alltid kommer ha den inställningen eller om det faktum att de kan få veta gjort att de inte fokuserat på det.

Det finns såvitt jag vet inte något som talar för att id-release ska vara skadligt (och därför väljer många av dem som kan välja detta), det finns en risk att anonym kan väcka mycket frågor (och därför hade till exempel jag svårt att byta typ när jag var "tvungen" - givetvis hade jag valet att ge upp) - men särskild klar är inte den amerikanska forskningen och de länder som har anonym har inte alltid valt det för att underlätta tillgången på donatorer utan själva dragit slutsatsen att det ska vara det bästa för barnet.
    Ja du, en grundläggande princip är att urval ska vara slumpmässigt, och det finns metoder att försäkra sig om detta också, vilka jag inte orkar gå in på här, tyvärr. Vi får tycka olika där helt enkelt!

Jag är väl insatt i barnkonventionen och dess förarbeten och jag har svårt att se att förälder kan avse ngt annat än genetiskt ursprung. Men vad gäller donatorinsemination av singlar så saknar ju barnen pappor i alla möjliga definitioner av begreppet.

Sen håller jag inte med dig, även om det inte finns forskning som talar för att okänd donator generellt sett är skadligt - så finns det forskning som visar att barn mår sämre av att inte känna till sitt ursprung. Men där tycker vi visst olika - du tycker inte att den forskningen är tillämpbar eftersom frivilliga singlar är en särskild kategori, men jag håller inte med dig där helt enkelt!  

Vad gäller adoption, och forskning i stort, verkar du tycka att slutsatsen "vi vet inte = det  bör vara tillåtet". Jag lutar snarare åt slutsatsen "vi vet inte = det bör inte tillåtas". Den principen (kallas försiktighetsprincipen) tillämpas ju generellt inom forskningen, i synnerhet vad gäller barns bästa. 

• Lillsudd
    mellanD skrev 2012-03-11 23:40:24 följande:
    Ja du, en grundläggande princip är att urval ska vara slumpmässigt, och det finns metoder att försäkra sig om detta också, vilka jag inte orkar gå in på här, tyvärr. Vi får tycka olika där helt enkelt!

Jag är väl insatt i barnkonventionen och dess förarbeten och jag har svårt att se att förälder kan avse ngt annat än genetiskt ursprung. Men vad gäller donatorinsemination av singlar så saknar ju barnen pappor i alla möjliga definitioner av begreppet.

Sen håller jag inte med dig, även om det inte finns forskning som talar för att okänd donator generellt sett är skadligt - så finns det forskning som visar att barn mår sämre av att inte känna till sitt ursprung. Men där tycker vi visst olika - du tycker inte att den forskningen är tillämpbar eftersom frivilliga singlar är en särskild kategori, men jag håller inte med dig där helt enkelt!  

Vad gäller adoption, och forskning i stort, verkar du tycka att slutsatsen "vi vet inte = det  bör vara tillåtet". Jag lutar snarare åt slutsatsen "vi vet inte = det bör inte tillåtas". Den principen (kallas försiktighetsprincipen) tillämpas ju generellt inom forskningen, i synnerhet vad gäller barns bästa. 
    Underligt att du då pratar om pappa - för det nämns inte alls i barnkonventionen (eller deklarationen om mänskliga rättigheter som du också refererade till). Någon pappa har ju inte heller barn till lesbiska. Och donatorn lever inte tillsammans med det heterosexuella paret. Så ska vi gå på att barn så långt det är möjligt ska uppfostras av sina genetiska föräldrar, då har vi redan lagstiftat i strid med det och bör förbjuda donatorbehandlingar som såna.

Vad är det vi inte vet? Om anonym donator är skadligt? Det är ju inget problem eftersom Sverige har id-release och ärligt talat har jag ju faktiskt inte argumenterat för att vi ska byta tillbaka till anonym - men problematiserat den svenska absoluta övertygelsen om att anonym donator ÄR skadlig och att vi VET det. Det vet vi inte, men jag har inte argumenterat för en ändring till anonym donator igen (eftersom jag konstaterat att inget tyder på att id-release är skadligt)

När det gäller barn i ensamstående familjer genom donation vet vi egentligen relativt mycket, eftersom det finns rätt omfattande brittisk forskning och de hunnit få vuxna barn efter lagstiftningen där. Det finns också amerikansk forskning, men där är tillämpningen något mer tveksam även om den också pekar på att barnen skulle må bra. Däremot skiljer sig det amerikanska samhället ännu mer från vårt, där fertilitetsvård verkligen blir för dem som har råd och behandlingarna skiljer sig mycket från här.
  • Pussesnuttan

Intressanta inlägg och resonemang.

Jag tycker det är viktigt att skilja på begreppen pappa/mamma och donator.
    Pratar man äggdonation verkar det vara enklare att komma ihåg/förstå att donatorn är just donator, inte någon "annan mamma".
    Handlar det om insemination vill man gärna kalla donatorn pappa.
    För mig är det självklart att mamma och pappa till ett barn blir den som tar hand om, tröstar, föder och uppfostrar barnet, inte den som donerat EN cell för att ge möjlighet till liv.

• Tom Araya
    Who skrev 2012-03-11 21:26:07 följande:
    Hur en familj ser ut påverkar självklart vem som är viktig för barnet. I en familj utan pappa blir pappan inte speciellt viktig, då blir andra vuxna viktigare. Detta gäller inte i en familj där det faktiskt finns en pappa -om inte pappan gör sig själv oviktig genom att inte vara närvarande förstås. 

Fast det där stämmer inte. Det finns undersökningar som pekar på att barn som saknar den ena av föräldrar i hög grad riskereras att påverkas negativt
  • Who
    Tom Araya skrev 2012-03-12 02:49:57 följande:
    Fast det där stämmer inte. Det finns undersökningar som pekar på att barn som saknar den ena av föräldrar i hög grad riskereras att påverkas negativt
    Fast i de undersökningarna görs ju, såvitt jag har förstått, ingen åtskillnad av varför den ena förälderns saknas. 
  • zigne
    Who skrev 2012-03-12 05:59:40 följande:
    Fast i de undersökningarna görs ju, såvitt jag har förstått, ingen åtskillnad av varför den ena förälderns saknas. 
    Och det måste vara en väldigt svårtolkad undersökning! 
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?