Scarlet 0007 skrev 2012-03-12 13:04:25 följande:
Jag tror att jag förstår din tanke. Din rädsla. Även om jag inte delar den. Du tänker att papparollen skulle konkurreras ut genom möjligheten att skaffa barn, för en kvinna, utan pappa? Förstår jag rätt? Om jag tänker mig in i situationen kan jag förstå att det känns lite maktlöst. Men jag tror verkligen inte att papparollen förminskas. Det här är alltså kvinnor som inte skulle skaffa barn med en man iaf. Som skulle leva barnlösa. Ingen möjli pappa blir berövad något oavsätt.
På det mänskliga planet förstår jag förstås Scarlet och andra som befinner så mycket närmre ämnet än vad jag själv gör. Vem kan möta någon ansikte mot ansikte och säga "Nej, tough luck, just Du ska inte få skaffa och uppfostra ett barn" samtidigt som det finns biologiska barn som far illa i andra familjer?
Samtidigt, tack vare teknik och ny lagstiftning, kan man
inte svara på frågan: Behöver barn en pappa för att bli till och uppfostras, med ett
ja. Det är
önskvärt, men inte
nödvändigt, och hela samhället står bakom en sådant synsätt.
Kan det leda till att papparollen urholkas på sikt? Kommer man bli tvungen att ta nästa steg och sanktionera även surrogatmödrar i jämlikhetens tecken? Ja, kanske. Är mitt svar.