• havika

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Jag har nyligen testat Plus efter IVF..

Finns det fler som nyligen plussat och vill följas åt från början??
    Diskutera allt som händer i graviditeten på vägen fram till BF och tiden därefter.

Du behöver förstås inte gjort IVF men vi IVF:are har ju liksom ett band till varann med allt vi gått igenom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 12:18
    Våran lista finns nu här, så vi har bättre koll på den.
    Glöm inte uppdatera vid behov.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m64482166.html

• Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012
  • ylva12

Jag har tidigare haft problem med olika typer av läkarundersökningar och har bla svimmat med krampanfall av en gynundersökning och av sprutor. Men tycker jag blivit bättre i det sista och klarade IVF behandlingen rätt bra. Men är fortfarande orolig över hur jag ska klara smärtan under en förlossning och rädd för att min kropp ska "stänga av" om jag blir för rädd och att barnet då får lida.

• ylva12

Tror min man kommer kunna hålla sig lugn och stötta men han har ju inte mer erfarenhet av detta än mig och jag tror jag kommer behöva någon där hela tiden som förklarar vad som händer och att det är normalt. Är orolig för att barnmorskorna inte har tid med detta och lämnar oss ensamma mycket.

• havika

då kan det ju vara bra.. eller om det finns nån ni känner som ni vill ha med. Men läs på ordentligt också och va riktigt förberedd :)
    Det lugnar nog mycket att man har koll.

• Zanzie

Jag tror det handlar väldigt mycket om hur man dels hanterar situationen och dels hur bra ens partner klarar av att delta. Innan funderade jag lite på en doula, eftersom jag hade total ångest inför förlossningen och att bebisen skulle dö. Väl under förlossningen så insåg jag att jag verkligen inte hade haft glädje av någon - jag och min man gjorde det där utmärkt bra i samspelet och vi var väldigt nöjda med att inte ha så mycket inblandning i förloppet av barnmorskorna.

Har du fått tid för samtal inför förlossningen? Det hade jag både förra gången och den här gången (fast nu har jag fått tid för samtal på grund av att jag är orolig för att jag har en föreliggande moderkaka, som gör att typ 90% börjar blöda och blir inlagda på sjukhus innan förlossningen, vilket kanske är en lite udda form av förlossningsoro...) För mig var det väldigt bra och det låter som du kan behöva det. Då får man prata med en barnmorska, ställa alla frågor man har, gå och besöka förlossningsrum och lite annat.

• Zanzie

(Och så det där inte misstolkas: Jag har en föreliggande moderkaka, det är klart och tydligt visat på ultraljud. Det jag är orolig för är konsekvenserna av det.)

• Love is everything

Hemkommen från Ullared precis! Hittade massvis till bebis, men även till oss själva! Imon är det tvättning, bäddning och piffning som gäller...

• ylva12

Zanzie: Hur får man ett samtal med barnmorska? Ringer man förlossningen på det sjukhus där man ska föda och bokar ett?

• Zanzie
    ylva12 skrev 2012-09-08 07:50:47 följande:
    Zanzie: Hur får man ett samtal med barnmorska? Ringer man förlossningen på det sjukhus där man ska föda och bokar ett?
    Man pratar med sin vanliga barnmorska och säger att man är rädd och nervös inför förlossningen. Då brukar de kunna skicka en remiss. Jag tyckte att det var fantastiskt bra, bara som en sådan sak som att få gå in i ett förlossningsrum på förhand och ha någon som berättar vad som kommer hända gjorde större skillnad än jag trodde.

Det hjälpte min man massor med hans förberedelser också. Eftersom han hade varit där, sett apparaterna och hört en barnmorska berätta hur man kan göra för att stötta så blev han väldigt bra på att vara med på banan när det väl var dags.

Sen kom vissa andra bra saker med det också, såsom att jag fick en förlossningsplanering som sa att jag var rädd och att de därför behövde prioritera att ta emot mig om det var högt tryck och att vissa saker som jag var rädd/orolig för inte bara stod i mitt förlossningsbrev utan även i min förlossningsplanering i min journal.
  • ylva12

Jag blev inbokad för samtal med kurator och så sa BM att jag nog även kommer behöva gå och träffa Anima barnmorskorna på Huddinge sjukhus där jag planerar att föda. Känns bättre nu när jag vet jag kommer få extra hjälp att hantera känslorna inför förlossningen.

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012