• havika

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Jag har nyligen testat Plus efter IVF..

Finns det fler som nyligen plussat och vill följas åt från början??
    Diskutera allt som händer i graviditeten på vägen fram till BF och tiden därefter.

Du behöver förstås inte gjort IVF men vi IVF:are har ju liksom ett band till varann med allt vi gått igenom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 12:18
    Våran lista finns nu här, så vi har bättre koll på den.
    Glöm inte uppdatera vid behov.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m64482166.html

• Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012
  • hillebille

här är det mesta inhandlat hämtade barnvagn i början av veckan nu är det bara lite grejer som badbalja,hygienartiklar och lite kläder till. barnrummet är klart har himmelsblå vägg med moln på.
    har blivit inte svullen här och där. tittade mig i spegeln igår och oj vad man vill ha tillbaka sina bobisar som vanligt gud vad dom växt..Drömmer

• poesis
    hillebille skrev 2012-08-03 22:09:21 följande:
    själv har man åkt på världens halsbränna men de glömmer man när man känner och ser hur lilleplutt rör sig inne i magen.
    Jag har ett magmunsbråck som gör att jag alltid äter Omeprazol (=Losec). De senaste veckorna har hasbrännan blivit värre, så jag har gjort som läkaren sagt och dubblat dosen ett tag. Tänkte dock testa att gå ner på vanlig dos nu. Men med den medicinen är halsbrännan som borttrollad! :D

Jag har moderkakan på framsidan, så jag har inte känt så jättemycket fosterrörelser förut. Nu blir det sakta mer och mer - inte så mycket sparkar egentligen utan mest att det liksom "drar" och trycker över ett större område. Antar att det är lilleman som trycker sig mot livmoderväggen.

Men, mitt i semestern, mitt i vecka 21, precis när jag hade vaknat på morgonen, kände jag tydliga kickar precis intill naveln. Sa direkt till sambon, som fick sätta dit handen och kände en tydlig spark! :D Lyckan!

Vi firade med att shoppa lite babykläder på rean i Barcelona. Tre stycken bodys. Märkeskläder, minsann! :D Lite lyx ska man ju unna sig - i alla fall när det är rea!
    Plussade 15 april efter första förösket med IVF
  • poesis

En sak till ...

På semestern drabbades jag plötsligt av en väldig kissnödighet + förstoppning + att lilleman samtidigt tycktes hålla till väldigt långt ned. Samtidigt! Den dagen var vi på guidad busstur i åtta timmar och det var en riktig plåga. Det var första gången det har varit riktigt jobbigt att vara gravid.

När lilleman hade flyttat sig lite uppåt blev det bättre och dessutom enklare att känna symtomen. Kom då till slutsatsen att jag förmodligen fått urinvägsinfektion efter poolbadet dagen innan.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag kunde vänta tills jag kom hem och inte behövde ta mig till läkare utomlands (vi var på en kryssning....). Fick rådet att dricka mycket, helst tranbärsjuice eller citronvatten och att kontakta läkare omedelbart om jag skulle få frossa, feber eller ont uppåt ryggen. Som tur var fanns det alltid tranbärsjuice att dricka på båten, så jag körde hårt på det, gav mig själv poolförbud och höll tummarna. Efter bara nån dag gav symtomen med sig.

Idag är det första dagen tillbaka i Sverige så jag ringde barnmorskemottagningen. Jag ska dit och lämna urinprov senare idag.

Nån annan som haft problem med urinvägsinfektioner? Själv har jag bara haft det en enda gång tidigare, och det var typ tio år sedan, så jag mindes knappt hur det kändes...

Plussade 15 april efter första förösket med IVF
  • Zanzie
    poesis skrev 2012-08-07 15:11:06 följande:

Nån annan som haft problem med urinvägsinfektioner? Själv har jag bara haft det en enda gång tidigare, och det var typ tio år sedan, så jag mindes knappt hur det kändes...
    Jag har haft det när jag var gravid och det är inte bra, så bra att du kollade upp det! I värsta fall kan det orsaka sammadragningar eller njurbäckeninflammation. Jag tycker att det är rätt tveksamt att de sa att du kunde vänta - normala fall när man är gravid ska UVI behandlas direkt. T.ex. är den allmänna riktlinjen att man inte ens ska invänta odlingssvaret innan man ger antibiotika och det är dessutom bevisat att tranbärsjos inte hjälper:

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Behandlings--rekommendationer/Behandlingsrekommendation---listan/UVI---Nedre-urinvagsinfektion-hos-kvinnor/

Nu verkar du inte fått några problem av det, men om någon annan får UVI rekommenderar jag verkligen att söka vård direkt. Jag höll på att få ett sent missfall av UVI när jag var gravid med min dotter.
  • Kookaburra

Angående UVI så har jag inte haft det under mina graviditeter - men jag har haft precis liknande symptom. Svårt att kissa, kissnödig hela tiden. Kan kissa och sen ställa mig upp och behöva kissa direkt igen, fastän det kommer ju inte mer än någon droppe.

För min del spelar det väldigt stor roll hur bebisen ligger i magen. Ligger den långt ner trycker det på som attan. Får då ofta sammandragningar när jag blir kissnödig.

Nu har bebisen lagt sig tillrätta lite snett över magen och trycker inte lika mycket på blåsan - så nu är det mycket bättre Men det är inte helt borta - ibland vill han trycka på lite därnere iaf

• hillebille

hej igen töser!

har ni några bra tips på att sova bra. för gud vad jag har svårt att sova om nätterna. borde ju vara så trött men inte här inte.men och andra sidan jobbar jag imorgon bara sedan 3 veckors semester. ska prova med att lägga en extra madrass i sängen har blivit så hård nu tycker jag skumt eller vad. uvi  har jag dock aldrig haft så det kan jag tyävrr inte yttra mig så mycket om.

• havika

Jag sover också illa.. brukar sova på mage annars med.
    Jag har ett extra täcke som jag rullat ihop som en korv som jag lutar mig mot o lägger upp ena benet på. Hjälper mig rätt så bra :)

• poesis

Det var tydligen ingen urinvägsinfektion ändå. Eller åtminstone inte längre!

• Kookaburra

Jag sover på sidan med en kudde mellan knäna och en under magen. Funkar bra, men jag rör mig ju inte alls längre på nätterna vilket är lite jobbigt - vaknar lätt och är så öm i höften på den sidan jag legat på.

Har drygt sju veckor kvar nu till mitt snitt och det börjar bli rätt tungt. Är tacksam över att jag inte (ännu) fått så jobbig halsbränna som jag hade med dottern. Kan iofs ha hjälpt att jag köpt en hög- och sänkbar ribbotten så jag har sedan länge sovit med madrassen uppåt vid huvudändan - märker skillnad om jag ligger helt plant.

Foglossningen är jobbig ibland dock, och det märks att den blir värre av att sitta på kontoret hela dagarna.

poesis - Skönt att det inte var nån eller att den som var är borta!  

• ylva12

Har nu varti på RUL och det är en pojke! Kändes jätte kul att få reda på det och få veta att allt såg bra ut. Blev förvånad när jag fick veta att jag även blir erbjuden ett UL i vecka 32 pga IVF. Kul att få se lilla killen en gång till i höst:).

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012