• havika

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Jag har nyligen testat Plus efter IVF..

Finns det fler som nyligen plussat och vill följas åt från början??
    Diskutera allt som händer i graviditeten på vägen fram till BF och tiden därefter.

Du behöver förstås inte gjort IVF men vi IVF:are har ju liksom ett band till varann med allt vi gått igenom. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 12:18
    Våran lista finns nu här, så vi har bättre koll på den.
    Glöm inte uppdatera vid behov.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m64482166.html

• Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012
  • poesis

Min barnmorska tycks inte veta, trots att vi tagit reda på att det är en pojke.

I och för sig kan det ju vara en försiktighetsåtgärd att låtsas inte veta för att intr råka avslöja något...

• havika

Jag har sagt flera gånger att vi väntar en pojke när bm frågat om vi vet. Så hon har inte antecknat något. Tror inte de gör det heller. Av vilken anledning.
    Men för en del kanske det lättare blir så att man säger han eller hon istället för "den".

Kookaburra: Vad spännande!! å vad nära du är nu :D
    Lycka till!!

• Blomman1

Spännande att några av er börja närma er förlossning nu!! Skrattande

Lycka till på tisdag kokaburra!! Vad spännande :)

Var ett tag sen jag skrev här nu. Vecka 30 nu och bebisarna mår bra! Jobbar heltid och det suger musten ur mig är så sjukt trött.. men annars är det bra! Verkligen full rulle i magen Glad

• poesis

Aj aj aj. Har sovit dåligt de senaste nätterna på grund av vad som bara måste vara sammandragningar. Inte kul.

Barnmorskan ville att jag skulle lämna urinprov för att kolla att jag inte har en infektion, men provröret och remissen ligger kvar på jobbet, så jag får ta det på måndag.

Nån som har nåt knep för att rädda nattsömnen undan sammandragningarna? Råden jag hittar ger föga hjälp: vila (hur vilar man mer än liggandes i sängen, sovande??) och ta ett varmt bad (har inget badkar och att gå upp och duscha är jag alldeles för trött för sådär kring tre-fyra-fem på natten).

Igår trodde jag att jag fick dem som straff för att jag bar hem två matkassar av medelvikt på kvällen, men den här natten var lika illa.

• Zanzie

Kookaburra - härligt! Lycka till!

Poesis: Det låter som om det kan vara viktigt för dig att lämna urinprovet. Alvedon hjälper lite tycker jag, men du är såpass tidigt att du kanske behöver kollas av läkare också?

• poesis

Har lämnat urinprov idag. Får se om de hör av sig... Men sammandragningarna har avtagit PÅTAGLIGT, så jag tror inte att det är urinvägsinfektion som är felet. Jag tror mer på "promenad med tunga kassar"...

Jag märkte även i helgen att det nu börjar bli tydligt att jag inte klarar av för mycket gående och stående. Var på en lite för omfattande shoppingpromenad i lördags och blev helt slut på alla sätt. Fick ont och blev stel dessutom. Och fick galet ont i ena benet. Så igår tog jag det lugnare OCH köpte ett par stödstrumpor.

Plussade 15 april efter första förösket med IVF
  • Love is everything

Var på förlossningen igår en sväng... Var på IKEA till lunch och efter att jag gjort den obligatoriska innan-maten-kissningen så känner jag hur det bara forsar till mellan benen. Jag tänkte: antingen fick jag världens störtblödning eller så är det vatten! Kollar trosskyddet som är fullt med jätteljusgult vatten. Ringer FL och de vill ta en titt, men de tror att jag bara kissat ner mig. (Som om man inte skulle känna vilket hål det kommer ifrån + att jag precis kissat + att fostervatten ÄR klart-ljusgult!)
    Gör CTG som visar fina hjärtljud och 0 sammandragningar. Blodtrycket är högt; 160/95 (har 115/60 jämt annars). Och kisseprovet visar att jag har protein i det. De kollar med instrument för att se om jag läcker fostervatten o det gör jag inte. (Kollade med UL för 2 v sen och då hade jag sammanlagt 250 ml fostervatten) så några jättemängder kan de ju knappast ha räknat med. De säger att det inte är vattenavgång och inte kan vara havandeskapsförgiftning för att det är sååå normalt att gå upp 10 kilo i vätska på 3 veckor, att helt plötsligt få högt blodtryck och protein i urinen när man är gravid! Eller hur??
    Känner mig så kluven... Varför säger de att det absolut inte är det istället för att säga att det KAN vara det, men att vi avvaktar? Och varför får man höra att man förmodligen kissat ner sig? Man blir väl inte helt utan kroppskännedom sådär 10 dagar innan BF?
    Hade så mycket förhoppningar igår när det skedde, men efter det besöket känner vi oss bara oroliga att nåt ska hända lilla livet...

Ska till min BM imon och kolla ett nytt tryck. Skulle det vara högt igen ska jag be dem göra nåt! Tänker inte riskera något såhär nära mål...

Sorry för mitt låååånga inlägg! Svårt att korta ner en sån här story!

• Zanzie

Love is everything, usch vad jobbigt! Det där med trycket, viktökningen och protein i urinen låter ju inte helt toppen. Tycker du gör rätt i att insistera på att de ska hålla extrakoll på dig. Min erfarenhet är att man ofta vinner rätt mycket på att åka in och vara en strulig patient... 

Gjorde de ett test på dina flytningar? Då ser de på ph-värdet om det finns fostervatten eller inte. Min erfarenhet är att man kan tappa lite av kroppskännedomen precis i slutet märkligt nog. Bebisen ligger och klämmer på nerver och jag vet inte vad, så för mig hände det att jag kissade på mig utan att känna det allra sista biten av graviditeten och framförallt precis efter förlossningen.

• Jmelb

Kl 17 började jag känna mensvärk men tyckte inte det var så farligt. Kl22 fick jag en blödning och kunde inte längre ligga ner när jag fick mensvärksliknande smärta. Tog ett varmt bad, men gick upp ganska snabbt. Ringde förlossningen vid 23.30 igen och sa att värkarna ökat i intensitet och att jag spydde som en räka av smärtan. Hon sa att jag inte hållt på så länge så det troligtvis inte gått så långt och att jag inte skulle ta tid på mina värkar. Kl 2 ringde jag o sa att nu kommer jag oavsett om ni skickar hem mig och tur var väl det. 2.30 kom vi till förlossningen, 2.44 gick vattnet av en krystvärk och 3.04 föddes vår alldeles perfekta lilla tjej på en krystvärk. Dock med en superman pose så jag fick sys lite. 3270g och 47cm lång. Och jag känner mig som världens lyckligaste människa.

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012