Angelven skrev 2013-01-09 10:59:11 följande:
Det är ju snarare pga av tre strukturella fel.
1. Det är oftare att mamman får vårdnaden eller rätten att barnen bor hos henne i en skillsmässa
2. kvinnor tjänar sämre än män
3. kvinnor tar mer av föräldraledigheten (ja, TAR, har många vänner där han inte fått lov att ha mer än minimum av föräldraledigheten - sedan kan man ju diskutera hur toffligt det är) och får då en närmre kontakt med barnen
Så, då blir det ju att den med mindre pengar har en närmre kontakt - men att därifrån leda att mindre pengar ger närmre kontakt, det är ju ett klart felslut
Det är ju tvärtom i sammanhanget.
Nä, hur kan du dra sådana slutsatser???
Hur får du det till tvärtom dessutom?
TAR? Hade pappan varit lika drivande i den frågan som när han ska välja bil hade han troligen varit hemma lika mycket som mamman så det där stämmer inte det minsta.
Jag tog hälften av föräldraledigheten, något annat fanns inte på kartan och det gjorde jag klart redan från början.
Män tycker ofta att det är bekvämt att dryga ut semestern lite och vill inte hamna efter i karriären..men vet du vad? Det är också ett val!
För övrigt håller jag med Rainbow, jag tycker inte att det är dina krav på vem just du vill träffa som känns obehagligt Det är den nedlåtande attityden och synen på andra människors val och liv. Alla kanske inte heller hade samma förutsättningar som du att bli ingenjör (t.ex. är det troligen svårare för kvinnor som får brottas mot fördomar och en rad andra såna faktorer).
Slutligen vågar jag också påstå att dilemmat i hela den här debatten kanske är så enkelt som att jag och några till tycker annorlunda men har förmågan att sätta oss in i ditt tänk.
Du har å andra sidan visat stora svårigheter att göra det samma, inte minst med den nedlåtande och raljerande tonen..
Som jag skrev i något inlägg för ett tag sedan, vissa är grymma på sin grej men har svårt för att tänka utanför sin box, så tycker jag att du alltmer framstår,
du kanske är grym på din grej men har svårt att se andra nyanser..den empatiska förmågan kanske inte är på topp, trots ditt fina jobb och din inkomst.