• Papito

Ärliga nätdejtingstråden!

Ska avsluta pengasnacket men du säger själv att tjänar riktigt bra, det borde innebära ganska kraftiga marginaler och visst skulle du då kunna träffa en kvinna med sämre inkomst utan att behöva ta fram tiggarhatten

För övrigt, vill jag inte vara självgod men ser jag till alla mina chefer (alla har tjänat mer än jag) skulle jonglera med alla utom två när det gäller djup, analys och reflektion.

• Papito
    Angelven skrev 2013-01-09 00:10:09 följande:
    Det är väl klart att det finns olika intilligenser, man är bra på olika saker.

Men argumentet var att de skulle vara ointilligenta, inte att de skulle ha en annan intilligens. Vi pratar helt enkelt, finns det rika korkade människor - nej hävdar jag. Är du korkad blir du inte rik. Omvändningen gäller förstås inte, ta exemplet som gavs med doktoranderna (sedan kan man ju diskutera hur smart det valet de gör egentligen är men det är en annan sak )

Tror inte det är många egenskapade företag som klarar sig utan  en ledare med bra multipla intilligenser.

För många är lycka inte samma sak som pengar.

Menar du allvar när du ifrågasätter doktoranderna?

De drivs ju av nyfikenhet, en lust att lära..jag tänker tvärtom. Människor som medvetet väljer sin väg före pengarna respekterar jag oerhört mycket (givetvis inom rimliga gränser, ska inte äventyra barnens välmående..men välmående är också relativt).
  • Papito

Tar vi barnen som exempel ser jag många skilda människor. Ofta har den ena parten betydligt bättre ekonomi än den andra efter skilsmässan/separationen......påfallande ofta är det parten med mindre pengar som kommer/är barnen närmast.

Det kan man fundera på en stund eller tre....

• Papito
    Anonym (rainbow) skrev 2013-01-09 00:31:09 följande:
    Huuu, känner mig verkligen nere även om killen inte alls betett sig illa utan bara sagt som det var och att han inte hade de känslor han borde. Men det gör så sjukt ont när man till slut börjat tro på något igen...

Klart det gör ont!

Hur länge var ni ett par?
  • Papito
    Anonym (rainbow) skrev 2013-01-09 00:44:30 följande:
    Inte alls länge, typ 1 månad. Men allt kändes så sjukt bra, du vet känslan "för bra för att vara sant". Så kändes det, och det var jättelänge sedan jag kändes så för någon annan. Men men, han kan ju inte rå för hur han känner heller...Bara att samla ihop sig och gå vidare

Bra att han ändå är ärlig men det känns ju piss ändå, det fattar jag. Du får hänga här med oss några kvällar så får vi försöka muntra upp dig.
  • Papito
    Angelven skrev 2013-01-09 10:59:11 följande:
    Det är ju snarare pga av tre strukturella fel.

1. Det är oftare att mamman får vårdnaden eller rätten att barnen bor hos henne i en skillsmässa
    2. kvinnor tjänar sämre än män
    3. kvinnor tar mer av föräldraledigheten (ja, TAR, har många vänner där han inte fått lov att ha mer än minimum av föräldraledigheten - sedan kan man ju diskutera hur toffligt det är) och får då en närmre kontakt med barnen

Så, då blir det ju att den med mindre pengar har en närmre kontakt - men att därifrån leda att mindre pengar ger närmre kontakt, det är ju ett klart felslut Det är ju tvärtom i sammanhanget. 

Nä, hur kan du dra sådana slutsatser???
    Hur får du det till tvärtom dessutom?

TAR? Hade pappan varit lika drivande i den frågan som när han ska välja bil hade han troligen varit hemma lika mycket som mamman så det där stämmer inte det minsta.

Jag tog hälften av föräldraledigheten, något annat fanns inte på kartan och det gjorde jag klart redan från början.
    Män tycker ofta att det är bekvämt att dryga ut semestern lite och vill inte hamna efter i karriären..men vet du vad? Det är också ett val!

För övrigt håller jag med Rainbow, jag tycker inte att det är dina krav på vem just du vill träffa som känns obehagligt Det är den nedlåtande attityden och synen på andra människors val och liv. Alla kanske inte heller hade samma förutsättningar som du att bli ingenjör (t.ex. är det troligen svårare för kvinnor som får brottas mot fördomar och en rad andra såna faktorer).

Slutligen vågar jag också påstå att dilemmat i hela den här debatten kanske är så enkelt som att jag och några till tycker annorlunda men har förmågan att sätta oss in i ditt tänk.
    Du har å andra sidan visat stora svårigheter att göra det samma, inte minst med den nedlåtande och raljerande tonen..

Som jag skrev i något inlägg för ett tag sedan, vissa är grymma på sin grej men har svårt för att tänka utanför sin box, så tycker jag att du alltmer framstår,
    du kanske är grym på din grej men har svårt att se andra nyanser..den empatiska förmågan kanske inte är på topp, trots ditt fina jobb och din inkomst.
  • Papito

Angelven, jag föreslår att vi släpper ämnet och går tillbaka till dejtsnacket och den goda stämningen. Vi kan enas om vi tycker olika och det finns säkert kvinnor som tänker olika också...vi ska nog hitta rätt båda två

• Papito
    Angelven skrev 2013-01-09 12:56:06 följande:
    Tack, det var ju precis vad en empatisk och medkännande människa med insikt och respekt skriver om andra.

Bra att vi vet var vi har varandra.ok. 

Ok, kanske var onödigt hård. Ber om ursäkt..men du får nog också fundera på tonen.

Ok, ingen ny på gång efter gårdagens dumpning?
  • Papito
    Anonym (Lotten) skrev 2013-01-09 20:16:14 följande:
    Ååh hjälp, nu ska vi ringas.. fan blev nervös nu ju Förvånad
    Svikare...
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!