30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?
Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??
Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??
Hej!
Här rullar allt på med. Ellen har även hon fått sin första tand! =) Vi har även börjat ge smakportioner. Hon får gröt varje morgon just nu och sen får hon lite mat vid lunchen. Just nu får hon risgröten och den verkar vara populär =)
Ellen är precis som du säger Längtar 74. Hon gör inte så mycket. Tittar mest på de andra. Hon har vänt sig någon enstaka gång från mage till rygg med det är snart 2mån sen och hon har inte gjort om det. :( Nu märker jag iofs att hon är på väg att rulla runt från rygg till mage då hon lägger upp sig på sidan så det är nog inte långt borta. Det utvecklas mycket nu! Hon sitter ju i sin matstol vid bordet och är med oss när vi äter. Hon är även vaken längre perioder på dagarna.
hon har nyligen haft sin första förkylning med. Hostade och snorade i 2v men nu är hon frisk! =)
om 2v blir hon 6månader! Då funderar jag på att testa välling på kvällen för att se om hon sover hela nätterna av det. Som det är nu så vill hon ha mat 1gång/natt och vanligtvis runt 03-04 sen vaknar hon ca 06.30 och vill gå upp. (men det vill inte mamma) haha
Idamarie, skönt att Ellen är som Sigrid! Började undra om de andra mammorna tränar sina barn så att de kan visa upp nya färdigheter när vi ses, haha:)
Ger du "riktiga" smakportioner, alltså mer än det yttepytte kryddmåttet? Men ammar som vanligt ändå? Före eller efter maten? Nyfiken på hur det funkar. Gröten är en hit här med - Sigrid skulle lätt kunna äta en hel smakportion, men jag ger henne bara några skedar.
Hur växer era små? Vår tjej ligger bra till på längden, men viktkurvan är betydligt flackare än medelkurvan, inte nere på -1 ännu iofs. På BVC är de inte oroliga, så jag försöker tänka att det blir bra när hon väl börjar med mat lite mer ordentligt...
Jag ger en portion gröt på morgonen nu runt 7.30. Gjord på 1 dl vatten. Inte alltid hon äter upp. Hon får ersättning så det brukar hon äta runt 04 på natten sen när vi går upp runt 7 så är hon inte så sugen på ersättning, hon äter litegrann bara och sen får hon gröt efter. Ersättning ger vi ca var 3e-4e timme. I matväg vid lunch har hon fått smaka på egengjord potatis och morotspure (den tyckte hon var god) sen har jag köpt potatis och palsternacka puré, funkade den med. Jag ger kanske 2-3 skedar av det efter hon fått ersättning!
Hon har även fått smaka på banan, päronpure (köpt), katrinplommonpure (köpt) apelsin och hallon (fryst,kokat och svalnat)
Hon verkar tycka om det mesta men det är ju såklart inte mycket som hamnar i magen. Tungan åker ju ut och in ;)
Min tanke är nog lite så att jag byter ut ett mål helt till en början och när det är inarbetat så tar jag nästa mål, om ni förstår? Kommer börja med frukosten, när hon klarar sig på bara gröt och frukt så går vi över och kör hårdare på lunchen då. Så länge får hon smaka litegrann.
Hej tjejer!
Jag ligger ju lite efter er...Max blev 12 veckor i går. Men han börjar redan kännas så himla stor, han är inne i en lite gnällig fas nu. Behöver underhålla honom hela tiden för att han ska vara nöjd!
Jag har lite frågor som ni gärna får svara på (om ni orkar) :
Max skriker när jag lägger honom i vagnen, han somnar efter någon minut. Tycker ni att det är ok? Har ni tips på hur jag ska få honom att sluta gråta?
Jag har haft med honom på cafeér och träffar oftast någon person varje dag. Är det för mycket stimulans?
Han somnar inte av sig själv, jag får amma eller bära på honom tills han somnar, nu har vi börjat med att byta om till pyjamas en viss tid och efter det funkar kvällarna bättre, han sover i vår säng fortfarande, när började ni få dem att sova själva? Men vi går runt och viskar här hemma på kvällarna, skulle vilja bryta det mönstret, men det blir att han oftast sover i vårt sovrum på dagtid eftersom jag liggammar. Borde jag försöka få honom att sova där det är mer liv och rörelse? Hur gjorde ni?
Oh vad svårt det är att vara förälder i bland! Men så får man det där leendet och så känns allt så mycket lättare!
Hoppas allt är bra med er, och roligt att läsa om er små. Att de redan börjar få tänder och äter riktig mat. Det är ju fantastiskt!
Hej Odessa!
Ja, det är inte alltid lätt att vara förälder och veta vad som är bäst för barnet eller för sig själv! Det bästa är nog att lita på sin magkänsla och göra det som känns rätt för dig/er. Det finns ju inget rätt och fel egentligen. (om man inte skadar sitt barn förstås för det är ju fel)
Vi har haft Ellen sovandes i vagnen på dagarna och oftast har vi musik på då. Då kan vi röra oss runt i huset utan att hon blir störd av ljuden vi gör. Så länge ljuden är i samma nivå så är det lugnt. Det är just de här plötsliga ljuden som gör att hon vaknar.
I början fick Ellen ligga i sitt babynest i soffan coh sov där tills vi gick och la oss i sängen. Kommer inte ihåg riktigt när jag började lägga henne i spjälsängen på kvällen men det måste ha vart där runt 2-3månader när hon inte ville amma mer. Hon har ju fått ersättning sen start men ammade alltid innan flaskan och ammade på natten. När hon sluta amma på natten så började vi lägga henne i spjälsängen. Det var så smidigt att ha henne i sängen när hon amma för då kunde jag somna om ;) Nu när hon får flaskan så måste jag ju gå upp iaf så då passar spjälsängen bättre =) den står precis bredvid mig vid sängkanten så jag når henne utan att behöva gå upp.
För oss var det väldigt smidigt med överflytten och vi har haft det väldigt lätt med Ellen. Det började med att jag testa lägga henne i spjälsängen och hon somna efter 5 min utan gråt! Efter ett par dagar så gick jag även ut från rummet direkt när jag lagt henne och sagt godnatt och hon somnade även då!! =) Nu har hon dock velat att man stannar kvar så nu ligger jag i min säng och bläddrar på telen tills hon somnar =) Hon äter fortfarande ersättning 1-2ggr per natt.
Jag tror inte att det är någon fara att Max skriker/gråter när du lägger ner honom. Det viktiga är ju att han somnar ändå. Hade han inte velat ligga där så hade han fortsatt skrika. Tycker mer att det verkar som att han kanske protesterar lite mot att ligga där men inser att han är trött. Så kan Ellen med göra ibland när jag lägger henne för att sova. Hon protesterar lite för att hon vill inte sova typ men inser att hon är trött när hon ligger där så hon blir tyst och somnar. Hoppas du förstår vad jag menar =)
Tror inte heller att det blir för mycket stimulans om ni är iväg på caféer och träffar någon varje dag men försök att ha någon dag och bara vara hemma med =) Det är skönt att inte göra något också och barn behöver lära sig det med...att inte hela tiden bli aktiverad så att säga!
ha en skön helg!
Hej allihopa:) Här rullar det på men tiden går sååå fort.. Min lilla Siiri rullade från rygg till mage ett par gånger för ca 2 veckor och sedan en gång veckan som var men inget efter det... Vi har gått fram fort när det gäller mat.. Men hennes mage har klarat det o hon vill ha mer o mer... Kör gröt morgon o kväll (1dl) och vid lunch/eftermiddag "mat" . Mellan de målen kan det bli ersättning eller amning men försöker dra ner på amningen pga att jag jobbar en del. På nätterna ligger hon i sin säng i vårat rum sedan hon var 1 månad o vaknar 1-2 ggr per natt. Kan ibland tjura till så hon får somna i famnen :) Men annars så somnar hon oftast i sin säng med stuterit, napp o ett gosedjur:) Själva föräldragruppen har inte träffats men några av oss är ute o går ibland eller tar en fika. "Öppna förskolan" går vi oftast på, på måndagar nu. För då är det gruppen med barn som är mellan 0-6månader. Då är det öppet från 9 tror jag. Barnsång mellan 10-ca 10.30 o efter det brukar vi fika o snacka lite skit:) dom har även grupper de andra dagarna men vi har haft fullt upp med annat så vi har inte hunnit checka upp det så mycket:p Stimulans är svårt o veta var gränsen går.. Processar inte barn det i sömnen? Så om barnen sover oroligt kanske man ska ta det lite lugnare med intrycken? Imorgon är det dags för 5-månaders vaccinationen... Hur reagera era barn på sprutorna o tog ni en i taget eller båda samtidigt_? Nu blir det att se lite på tv o sen sova så man klarar av att ta hand om dottern ifall hon blir dålig av sprutorna. Alla får ha det så gott! Kram!!!
Tack för era svar! Vad fantastiskt att Ellen och Siri verkar somna gråt, de har faktiskt gått att lägga Max de två senaste dagarna utan att han protesterar, men jag får dansa honom till sömns. Så det blir ganska tungt eftersom han redan väger snart 6kg.
Öppna förskolan verkar vara härligt, ska kanske ta och gå dit någongång snart. Har ni provat baby rytmik? Är de så pass små barn som tre månader på öppna förskolan?
I morgon ska vi få vår första vaccination, ska passa på att prata med min BVC sköterska om mina funderingar.
Har testat att ha en speldosa nu i vagnen, som jag börjar spela om han vaknar och det har funkat bra de senaste dagarna.
Känns som det händer saker varje dag, och ingen dag är den andra lik!
När började ni med smakportioner?
Tack för era svar och ha det fint!!
Netz: Ellen fick båda sprutorna samtidigt i varsitt ben. Det är 2 bvcsköterskor så dem hjälps åt. Hon reagerade med lite högre feber på kvällen och sov lite mer. Detta var vid första vaccinationen och vid andra vaccinationen fick hon när hon var 5½ månad eftersom hon var sjuk vid 5mån. Då fick hon inte feber.
Odessa: Jag började med smakportioner (typ 1tsk) när Ellen var 4,5månad. Det första hon fick smaka var mosad potatis och köpt mild havregröt.
Nu är ju Ellen 6månader på fredag så jag har faktiskt börjat lite med välling på kvällen. Har i 5dagar i rad blandat sista ersättningen innan sovdags med välling, typ 70/30 så nu ska jag börja med 50/50 och se om det blir någon förändring med nattmaten....
Det gick bra idag:) väger 7200g och är 64,5cm. Tog även den här gången en spruta i taget men när hon ska ta vid ett år tar vi nog båda samtidigt... Jag gjorde nog fel med det där med smakportioner *skratt*. Vi körde ganska stora portioner men gröten tog vi en 1/4 del mild havregröt men den fick hon prickar av så vi har kört majs o risgröt. Alla får ha det så gott!! Kram
Hej alla! Har haft lite mycket den senaste tiden med dop o annat. Tänk vad tiden går snabbt - Sigrid blev 6 månader häromdagen.
Vi provade också välling för första gången igår - smaken gick hem, men jag måste köpa en ny napp till flaskan - hålet var alldeles för litet, så det blev mest frustration..
S fick nässelutslag av den vanliga gröten så vi kör mjölkfritt ett par veckor. Ska utvärdera på 6-månaderskontrollen i mitten av maj. Förhoppningsvis allergi som växer bort.
Min tjej har plötsligt börjat sova dåligt. Vaknar före midnatt o är supergnällig, sedan är det vaket av o till fram till fem-sex. Det enda som hjälper är att äta (ibland) eller bara ligga jättenära. Helst i famnen. Hoppas så att det är en fas!! Tänker att hon gör ett tillväxtryck o behöver lite mer mat just nu. Enligt wonder weeks (gissar att fler har appen?) så är hon mitt under åskmolnet nu.
Hur glad som helst på dagen, men ett riktigt litet monster på natten. Lite trött mamma för stunden...
Som tur är så är min mamma på besök så jag tänker mig en liten lur under dagen medan mormor myser med barnbarnet.
Kramar till er alla!
Hej hopp alla!
Här springer tiden iväg... Siiri har haft första förkylningen med feber o det var rätt jobbigt att se henne hängig...
Hon blir 6 månader om ca 2 veckor o rullar som en tok nu.. Ibland orkar hon inte vända tillbaka från mage till rygg o blir irriterad tills man vänder henne till rygg igen. Men när man har gjort det vänder hon till mage igen:P
Matmässigt består hennes dag av gröt på morgonen kanske fruktpuré eller ersättning som mellis o sen matpure till lunch. Eftermiddgen får hon ersättning eller en matportion till. Till kvällen har vi varierat med gröt eller välling till natten. Hon vaknar ca en gång per natt då hon får ersättning. Jag prata med BVC om att hon vakna ca vid 24-01 och åt ersättning o sen vakna vid 3 att jag gav henne vatten vid tre. Gjorde inget sa dom. Dom kan vakna för att dom är torra i halsen eller av vana. Så nu sover hon från ca 7-4 får ersättning o sover till kanske 6-7:)
Har ni testat vatten på nätterna? Vad tyckte ni?
Idag står det korusning på schemat:)
Alla får ha det gött.
Kram Netz
Hej alla!
Vad kul att läsa att era barn gör framsteg! =)
Så här ser Ellens matschema ut på ett ungefär
ca 7.30: Gröt på 1dl vatten (köpegröt, har tänkt börja göra egen snart) + ca 1msk fruktpure
ca 10: Ersättning, ca 150ml
ca 13: Matpure, ca 1 burk (köpt eller hemlagat) + ca 1msk fruktpure
ca 16: Ersättning, ca 150ml
ca 19: 1p gröt på 1dl vatten. Hon blev jättehård i magen av vällingen så vi gick över på gröten.
Senaste 2v har hon faktiskt sovit hela nätterna! Helt otroligt och jag njuter så länge det varar. =) Sista 2dagarna har hon dock vaknat runt 6 och då har jag försökt ge lite ersättning för att se om hon somnat om men det har hon inte gjort! Matschemat blir ju lite förflyttat då och då brukar gröt och ersättningen på morgonen byta plats =)
Ellen brukar somna för natten kl 19.30-20.00 och vaknar mellan 6-7. På natten händer det att jag behöver stoppa i nappen men inte alltid! Dessvärre sover hon kortare tider på dagen istället men det känns ju mycket skönare än att hon ska vakna på natten.
Jag har börjat försöka mig på egen mat nu, har även gjort egen fruktpure på päron och äpple (igår) så det ska hon få smaka på idag. Spännande och se vad hon tycker om det. Vatten dricker hon till gröten och matpuren, det funkar bra och hon dricker mer och mer för varje dag. Hon får nog i sig ca 10-15ml till varje måltid.
Hej tjejer!
Vad roligt att läsa om era mat och sömnvanor. Max blir 4 månader om en vecka och är superintresserad av mat, så igår fick han suga lite på en brödbit, han tyckte det var riktigt spännande, tror att han kommer gilla mat, ska börja med smakportioner lite smått. När började ni med gröt på kvällen? Var det det första ni började med? Är det mejeriprodukter man ska undvika till en början?
Sömnen går mycket bättre för oss, tack för era tips! Han började ta nappen för några veckor sedan och det gör ALLT så mycket lättare, han har somnat av sig själv ett par gånger nu, men sedan igår funderar jag på om han har kommit in i ett språng, då han är väldigt gnällig, och inte alls nöjd med att vara själv ens en liten stund, han rullar runt men från rygg till mage, och sen blir han superfrustrerad när han inte kommer vidare. Åh! Det kan inte vara lätt för dem. Men han somnar mellan 19-20.00 och vaknar ca 12h senare, och ammas en gång runt 4-5, hoppas det håller i sig!
Har ni bytt till sittvagn? När gjorde ni det?
Max vill vara med hela tiden och blir snabbt uttråkad om han är vaken i vagnen, någon som känner igen det?
Ha det fint allihop!
Hej!
Odessa, vi bytte till sittvagn ganska prick vid 6 mån (verkar vara standard) men jag vet flera som gjort det tidigare. Om Max är stadig i nacke o rygg så kanske han orkar sitta upp lite mer? Ett tips att prova i väntan på: bulla upp med kudde i liggvagnen, då kommer han upp lite mer iaf. Sigrid var helt hopplös mot slutet i liggvagnen. Många promenader med henne på armen o vagnen med den andra handen:)
Kul att läsa om era matscheman! Lite blandade känslor här över att Sigrid inte alltid vill amma. Hon äter en stor portion gröt på morgonen o efter det är hon helt klart så mätt att hon inte vill ha. Jag vet ju att det ska gå åt det hållet, men samtidigt känns det lite sorgligt. Tänker fortsätta erbjuda så länge hon vill ha.
Kramar!
Odessa: vi har liggdelen fortfarande men det är mest för att jag tycker att Ellen sjunker ihop så mycket i sittdelen. Vår är inte ergonomisk men samtidigt är hon fortfarande nöjd med att ligga ner när vi är ute och går. Nu har hon börjat sitta lite och det har gått väldigt fort med balansen där. Hon kan sitta i liggdelen fast hon håller i sig i kanten.
Ojojoj, jag trodde tråden dog ut när våra små miraklen kom😊. Så kul att läsa om era små knoddar. Min lilla Alma är nu 8 månader och hennes största passion är att hoppa, hoppa o hoppa. Hon sitter aldrig still. Kram till er alla.
Hej på er Brudar!
Jättekul att ni håller kontakten här på tråden:) Här är lilla damen snart 7 månader o det går så fort... Idag när hon fick bada i sin badbalja ute i det fina vädret tog hon tag i kanten o ställde sig upp!!! Snacka om att jag fick bråttom att sänka botten på spjälsängen när jag såg det.
Här har vi också gått igenom den första magsjukan på lillan:( Det tog en vecka innan det tog slut. Det började med att grannungen var lös i magen o vi fick inte veta nått förrän vi hade satt ner våran dam i samma lilla pool som deras... Dagen efter var det igång:( Lös i magen med skit som man inte vill nämna. De sista två nätterna då hon får sitt "nattmål" ersättning har hon kräkts upp det lika fort som det hade kommit ner:( Var på bvc men de sa att hon var som hon skulle förutom viktminskning... Senare på kvällen strunta jag i ersättningen o gav välling istället. (100ml) Och hon fick behålla det plus blev direkt bättre i magen. Min slutsats blev= Magsjukan orsaka känslighet mot modersmjölksersättning... Så nu har vi slutat med det...
Sover från ca 19-20 nån gång till ca 7 med ett mål på natten. Kan få henne att somna om efter gröt eller välling på morgonen:)
Hoppas alla har en bra sommar!
Kram på er