30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?
Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??
Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??
Lycka till Langtar74!! Va kul att du snart har det lilla livet i famnen:)
Här "bonkas" det rejält i magen. Känner mig öm både på insidan o utsidan av magen...
Men än är det 10 dagar kvar till BF...
Kram på er alla!!
Hej tjejer! Nu ligger vår lilla prinsessa o sover i vårt rum på bb. Hon kom igår 16.11 men det blev en lite mer dramatisk förlossning än vi trott, sugklocka som lossnade två gånger o slutligen tång för att få ut henne. Sedan satt moderkakan fast så mannen fick vara med lilltjejen på neonatal medan jag sövdes ner. Förlorade tre liter blod totalt så idag blev d blodtransfusion, men jag känner mig redan piggare. Och pyret är här Hon är inte helt utskriven från neonatal ännu, men fick permis för att vara med oss. Så oändligt tacksamma för att allt gick bra och så lyckliga!
Kramar till er alla!
Oj va dramatiskt! Vilklen tur att det ändå gick bra o att ni mår bra. Grattis till den lilla som ni äntligen har hos er.
Kram
Grattis längtar!! :) dramatiskt men visst är det härligt när de äntligen är här!
För min del tog det från kl 5.30 på fredag morgon ( när de riktiga värkarna startade) till kl 23.41 när hon föddes!
Jag tog först och främst lustgasen men vid lunchtid hade jag riktigt ont och hade bara öppnat mig än 4cm så då tog jag epudral. Guld!! Värkarna liksom försvann, eller iaf det onda och jag fick sova 1timme! Efter en stund börja det göra riktigt ont igen så då ville de ge mig en andra dos av epudralen men då upptäcktes det att den hade åkt ut och inte hjälpte. Suck! Hade öppnat mig till 6cm och beslut togs att lägga en ny! Det gick bra. Sen gungade jag på pilatesbollen hela em! Runt 22 fick jag dropp för att starta värkarna och andra dosen av epudralen och 23.41 är hon född efter 30min krystvärkar.
Efter fastna moderkakan och den ville inte komma ut så en gynläkare kom för att ta ut den med händerna. Innan hon kom så kom det en värk och bm uppmuntra mig tull att krysta för att se om moderkakan ville komma ut men istället kom det en massa blod och då blev det fart!!
Sambon blev lämnad på plats med Ellen och mig körde de iväg i full fart till operation. Visade sig att jag tappade 2liter blod så det sövde ner mig och tog ut moderkakan. Sambon fick ingen info om hur det gick för mig förrän 2timmar senare när de kom och sa att de fick komma till uppvaket. Dåligt! Klart han var nervös!!
Fick 2påsar blod dagen efter och låg på bb i 5dagar. Hade kateter i 4dagar så man var inte så rörlig!!
Men allt slutade bra ändå och nu har vi varit hemma sen i onsdags.
Ellen gick även ner de 10% som de har som gräns. Antagligen ville inte min mjölk rinna till ordentligt med tanke på va min kropp utstått med så vi har fått amma och gett ersättning var tredje timme men nu börjar det ordna upp sig. :)
Ska in idag och väga henne igen! Håller tummarna för att hon går upp i vikt som hon ska och att vi kan sluta med ersättningen. Vi har trappat ner och det märks att hon inte vill ha så mycket av den längre!
Nu blev det långt men det är min berättelse :)
Ha en skön lördag!
Hej! Oj, Idamarie, så det var moderkakedrama för er med? Man blir verkligen spak av att förlora så mkt blod. Hur gick det på viktkontrollen?
Själv är jag fortfarande kvar på bb. När vår tjej blev utskriven från neonatal så var problemet mina värden, dels pga blodförlusten, men sedan har det varit blodtrycket som krånglat. Jag blev ju igångsatt pga havandeskapsförgiftning o det finns en risk att man får det även efter förlossningen, så de har kollat trycket m jämna mellanrum. Häromkvällen var det uppe i 190/95, så då fick jag blodtryckssänkande medicin. Vi hade räknat med att få åka hem idag, men doktorn är tydligen inte riktigt nöjd. Det känns ju skönt på sätt o vis att de har så bra koll, men samtidigt så längtar jag hem. Jag vill börja mammaledigheten på riktigt!
En fördel är att man här i lugn o ro kan sitta i sängen o äta. Blev sydd på fyra ställen så det är inte helt fel med lite extra komfort
Kramar från bb - nu ska jag ge lilltjejen lite mat!
usch ja, man blev rätt seg av att förlora blod! Man orkade ju knappt vända sig i sängen! Fast det var ju skönt att sambon fixade allt ;) blöjbyten, hämta mat mm!
Vi fick ligga kvar i 5dagar pga mina värden och Ellens viktnedgång. Ville åka hem efter 4e men de sa nej. De ville även att vi skulle vara kvar till 6e dagen men vi "tjata" till oss om att få åka hem men fick ju då åka tillbaka dagen efter för viktkontroll. Det tråkiga med att vara längre på bb är att man får färre dagar hemma tillsammans. De 10 dagar som sambon är hemma är ju så guld värd och på bb fick man rutiner men hemma blev ju allt nytt igen och nya rutiner. Då är det skönt att kunna ha sambon hemma tills man känner att man fixar det själv!
Hon går fortfarande inte upp i vikt som hon ska så jag har fått åka in till bb varannan dag för att väga henne. Just nu ammar jag henne i stort sett hela tiden (enda stället hon är nöjd på) sen ger vi ersättning var 3e timme efter amning. Hoppas så innerligt att min mjölk ska rinna till ordentligt så jag bara kan ge henne det. Vill inte hålla på med erstättning!! Men vad gör man? Hon måste ju gå upp i vikt!
Nu är vi äntligen hemma! Efter en natt på bb med blodtrycksmätning typ var tredje timme så kände sig doktorn ok med att vi åkte hem. Så skönt! Håller helt med, idamarie - man vill ju få använda de tio dagarna till "riktig" föräldraledighet, inte hänga på bb. Men samtidigt så vill man ju inte åka hem med några komplikationer...
Förstår att d känns jobbigt med vikten. Men ersättningen kommer du att få få sluta med snart - promise! Till dess, ta hand om dig så att du får krafterna tillbaks.
Kramar till er alla! Förresten - hur har vi det med bf? Är d inte dags för ngn snart?
Ni är ett par starka tjejer tycker jag! Heja er o jag hoppas ni har det bra även om det var lite komplikationer...
Här är det BF på söndag den 11e men när jag var hos BM igår tisdag så kunde hon fortfarande vicka lite på lillans huvud så helt fixerad är hon inte än... Så troligtvis kommer hon inte ut tills på söndag som det känns nu. Inget större tryck neråt men jag känner hur hon försöker sträcka ut sig där inne.... Längtar som sjutton tills man får hålla i det lilla livet! Nästa BM-tid är den 20de och har lillan inte kommit då skulle hon ringa o beställa igångsättning den 25e...
Kramar till er alla!
Netz: hoppas bebisen fixerar sig snart och vill komma ut så att du slipper igångsättning. Det lär ju vara roligare om det går igång av sig självt :)
Idamarie: Ja det hoppas jag med. Men nu har man en "sistadagen-datum":) Folk har börjat skicka sms och ringa för att höra om bäbisen är på g... Lite stressande är det men även kul att det är fler än mig o min man som väntar på den lilla:)
Känner mig lite vilsen.. Har sammandragningar men inget ömt mer än när den lilla trycker utåt när hon sträcker på sig... Börjar bli riktigt rastlös här hemma.. Har typ städat o plockat så det inte finns så mycket att göra... Vilar konstant o försöker gå på lite promenader. Tittar på serier med mera. vet inte riktigt vad man ska känna när det väl sätter igång men det märks väl:)
Har lite konstiga drömmar på nätterna om att jag glömmer bort att jag har barn:( Prestationsångest?
Annars allt bara bra hahah
Kram på er!