• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
    BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??

• Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?
  • Kvitter

Här kommer en liten uppdatering av vår dotters födelse.

På morgonen vecka 40+6 var vi inne på FL för kontroll. Jag var då öppen 2 cm och BM rekomenderade en långpromenad för att få igång det hela. Vi hann inte lämna sjukhuset förren jag fick värkar. dock väldigt oregelbundna så vi åkte hem. Gick med värkar hela dagen och vid 16 tiden gav vi oss på den där promenaden. i ösregn! Vi bestämde oss för ett varv runt kvarteret. tar i vanliga fall en kvart. Det tog en timme denna gången. Värkarna drog igång ännu värre och jag funderade flera gånger på hur jag skulle kunna ta mig hem igen!!

Vid 19 ringde vi FL och sa att vi ville komma in. Jag hade så ont så när mannen föräldrar kom en kvart senare stod jag bara och grät av smärta. Svärfar trodde aldrig att vi skulle hinna in i tid!

klockan 20 blev vi inskrivna och jag var då öppen 8 cm! När sedan vattnet gick samtidigt som första krystvärken kom 1½ timme senare trodde jag att jag skulle dö! Bebisens huvud fick sig en ordentlig skjuts neråt med hjälp av allt vattnet!

knappt en kvart efter det låg vår  dotter på mitt bröst! Helt sanslöst, jag fattade ingenting. Hur kunde det gå så snabbt! Snabbt gick det även sedan när BM upptäckte att med bebisen kom även ännu mer vatten och massor av blod så lite hysteriskt blev det när mannen illa kvickt fick klippa navelsträngen för att få bort dottern. Det visade sig att moderkakan ryckts loss lite av allt fostervatten som forsat ut. BM fick trycka ut massor av blod ur magen på mig. Uppskattningsvis förlorade jag mer blod än vad som är normalt men inte mer än vad som hade varit farligt för mig. Så i det stora hela gick förlossningen kanon och jag klarade mig med ett stygn denna gången!

En guldklimp på 3700g, 51 cm och massor av mörk hår blev resultatet!

Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • idamarie

Tack för att du delar med dig kvitter! Alltid intressant att läsa om andras förlossningar så har man lite koll på vad som kan hända :)
    Fick du någon smärtlindring eller hann du bara med lustgasen?

• längtar74

Oj, vilken dramatik, kvitter!! Håller helt med idamarie - tack för att du delar med dig. Även om det såklart är så att ingen förlossning är den andra lik så är det jättebra för oss som väntar att få lite koll...:)

Läste precis att promenader är något som rekommenderas för att ev sätta igång - så jag tror att det blir en av aktiviteterna i morgon. Kan ju inte skada iaf Eller vad säger du, idamarie?

• Netz

Tack Kvitter för att du delade med dig! Låter väldigt dramatiskt men ändå det kan ju vara värre;) Glad för eran skull att det gick bra o att ni mår bra i alla fall. Har själv ca 18 dagar kvar till BF o har "bara" små sammandragningar o lite stickningar i de nedre regionerna... Mannen är otålig o vill att hon ska komma ut men jag sääger: Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge:P Han som är lugnet själv i vbanliga fall går spänd på jobbet o tittar på telefonen stup i kvarten ifall jag har ringt:) Han är go han:)

Är dålig på att röra mig men kanske skulle försöka gå lite mer promenader  men vågar inte gå ut själv ifall man blir liggandes:P

Kram på er!

• idamarie

Imorse gick vattnet och slemproppen för mig! Åkte till förlossningen men pga att jag inte har några värkar fick vi åka hem igen så nu är det bara att vänta!! Har kraftiga sammandragningar var 5e min ca men inte mer än så. Senast lördag morgon ska vi in för igångsättning om värkarna inte kommit igång innan.

Vattnet liksom sipprar ut varje gång jag reser på mig eller skrattar. Slemproppen såg ut som gulgrönt snor typ ( ursäkta språket) :)

Så nu får jag väl försöka röra på mig lite men ändå vila inför det som komma skall!!

• pölsan

Spännande Idamarie! Skönt att du fick komma hem trots att vattnet hade gått. Kan rekommendera vanliga blöjor i trosorna Tyckte i alla fall själv att pampers var toppen för fostervatten!  Håller tummarna för att du får riktiga värkar snart.

Kramar till alla i tråden  

• susanba

Hej allihopa!!spännande Ida Marie !!!
    Ja äntligen är vår Esther här!!! 3990gr o 52cm lång! En baddare ;))
    Efter en jobbig och mkt smärtsam igångsättning 1,5dygn blev det akut kejsarsnitt igår em, tyvärr :((( dessutom kommer jag inte igång m. Amning så känns lite tufft men ska inte ge mig iaf:) vi kommer på bb ngr dar pga snittet o alla små komplikationer hoppas ni andra slipper snitt!!! Även om dessa värktimmar var hell... Mitt vatten gick 0100 sedan öppnade jag mig fr. 4cm till enbart 5cm på 12timmars hell... Mvärkar hon ville inte ut iaf.. Hur som helst så är vi lyckliga att vår dotter mår bra !! Lyckliga vi! Kram t. Er återkommer!!

• längtar74

Åh, Susan, så glad man blir att höra att hon har landat Förstår att det blev en lite jobbigare start än ni hade tänkt er, men huvudsaken är ju att ni båda mår bra! Håller tummarna för att amningen kommer igång snart o att ni får åka hem o påbörja det nya livet "på riktigt". Stor grattiskram!!

Idamarie - åh, vad härligt att det satt igång!! Alltså, inte så härligt m vatten som sipprar, men du fattar;) Så spännande!!

Här händer inget alls än:( Efter försöket m hinnsvepning i onsdags så har d varit rätt så mycket molvärkar o sammandragningar. Ska till bm idag så jag ska fråga om hon vill göra ett nytt försök.

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?