• Jmelb

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Efter 4 år kämpande har vi nu för första gånget sett ett pluss på stickan.
    BF är beräknat i oktober 2012. Någon mer därute som ganska nyligen fått pluss och vill följas åt??

• Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?
  • Netz

Var lite snabb med att säga att det inte gick att pumpa... Helt plötsligt går det men då superproducerar man mjölk fast man bara pumpar när det skulle vara matdags i vanliga fall för lillan... Lite svårt o veta hur man ska göra..

• idamarie

Kolla med BVC vad dem säger. Har för mig att man ska amma först ch sen pumpa ut för att spara. Mjölken kan ju aldrig ta slut utan ju mer du pumpar/ammar ju mer mjölk blir det!
    Jag ångrar att jag inte provade på att pumpa för att försöka att få igång produktionen men jag mådde väl för dåligt för att ens ge ett försök. Ev nästa barn kommer jag be om hjälp för att få igång amningen.

• Netz

Har pratat med svägerskan som är barnmorska så vi får se hur det går. Har haft lite tjafs med min dotter. Hon har inte velat ta brösten så då har det slutat med att hon har fått ersättning o jag pumpat.. Idag när jag skulle gnälla till svägerskan så funkar det helt plötsligt... Suck! Börja efter att jag hade jobbat förra helgen o imorgon är det dags igen.. Men det var nog jag som var för på för att bli av med spändheten i brösten.. Ska försöka få in en rutin så det funkar för alla parter:)

Hoppas alla har det bra annars!

Kram på er!

• längtar74

Hej alla! Hur har ni det med era små? Min tjej tar just nu en fm-lur så jag bestämde mig för att bara ta det lugnt en stund. Idag ska vi på babysim för första gången. Jag är bara nojig över att vi ska få en bajsolycka i bassängen. Hoppas att de nyinköpta babybadbyxorna håller tätt

Har ni börjat låta dem provsmaka mat ännu? Vår tjej gillar att äta o har provsmakat potatismos, sås o barngröt med stor förtjusning. Längtar tills hon blir 6 mån så att man kan ge riktiga smakportioner. Det ska bli så kul! Säger jag nu, he he...kanske blir sådär lagom kul när vi har mat över hela köksgolvet.

Många kramar till er alla!

• idamarie

Det är bara bra här! Har dock inte börjat med varken babysim eller smakportioner! Köpte sån här gröt idag från 4månader, tänkte testa mosad potatis först. Kanske imorgon :)

Babysim har jag funderat på men det känns så dyrt!

• längtar74

Jag vet - jag tyckte också att det var lite dyrt, men bestämde mig för att EN sådan grej får vi göra. Brallorna höll tätt! Iofs blev d inget bajs, så jag vet ju inte, ha ha... Det var riktigt mysigt, varmt o skönt o en fin liten stund i bassängen. Men vi var båda två rätt spaka efteråt.

Min tjej är jätteglad för en liten sked barngröt - vi har mild havregröt, o hon öppnar munnen efter mer. Ett kryddmått är inte mycket!

• idamarie

Nu har vi provat mosad potatis idag och en lite sked av mild havregröt :) hon var lite skeptisk till det men gröten var lättare att få in än potatisen. Så söt! Nu fortsätter vi ge smakportioner varje dag så får vi se vart det slutar :)

Vad skönt att babysimmet gick bra! :) klart man blir orolig över att dem ska bajsa i vattnet :/

• Netz

Hej!!

Jag var ivrig o har börjat med lite gröt då och då. Damen älskar det:) Fick lite skit av bvc när jag sa att vi hade börjat tidigare än 4 månader men lillan har inte valt gröten före bröstet och mår bra i magen med:)
    Får väl börja med potatis nu efter den 24e då hon är 4 månader:p eller vänta till 6 månader..

<Annars allt rätt skapligt här

• Netz

Hallå allihopa!

Nu har de små liven blivit ca 4-5 månader! Hur går det för er?? 

Här knallar det snabbt på:) Nya grejer varje dag o snabbt går det. Ena dagen gör hon pruttljud med munnen o andra så sträcker hon ut tungan eller skrattar åt en:) Äter gröt o puré:)

Jag är så imponerad över att det händer så mycket o tiden går så fort. Går på föräldragrupp eller på öppna förskolan 1-2 ggr i veckan och är även ute o går  nästan varje dag. Tiden bara springer iväg men det går.

Jobbar även lite, lite då och då på kvällarna så mannen får ta lillan o det funkar bra.

Hoppas allt går bra med er o era mirakel.

Kram på er!1

• längtar74

Hej Netz!
    Ja, åh, vad tiden går snabbt! En liten vass grej har dykt upp i underkäken - den första tanden! Kommer säkert ta lång tid innan den kommer fram på riktigt, men fantastiskt ändå

Vi har inte varit på öppna förskolan ännu, har varit så mycket annat, men det står näst på tur. Vad gör de för någonting där du går?

Vår föräldragrupp har träffats ett par gånger nu när de officiella BVC-träffarna är över. Jättetrevligt, men lite svårt att inte jämföra ungarna. Känns som om alla barnen rullar runt åt alla håll o kanter - vår tjej visar inget riktigt intresse av det. Hon ligger på mage o sprattlar tills hon inte orkar längre. Men det snackas desto mer. Första pruttljudet igår! Kanske fokuserar hon på att utveckla den sociala biten istället:)

Så du har börjat jobba lite? Måste nog ta tag i att boka möte med min chef. Hon har inte hört av sig alls, så om jag vill ha lite koll på vad som händer på jobbet får jag nog ta initiativ själv.

Kramar o hoppas att ni får en riktigt fin dag - här lyser solen. Underbart att våren är på väg. Tänk, snart blir det sittvagn!

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?