• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Fortuna888 skrev 2018-02-23 08:34:13 följande:

Hej.

Har följt er fantastiska tråd länge.

Om man tar hjälp av Dr D så tar han emot på måndag och tisdagar? Visst lämnar man proverna (inkl Chicagoproverna) när man är där?

Hur långt tid tar det innan man får svar på proverna? (Om man betalar fakturan direkt)

Annars vad är hans standardprotokoll eller om  tex Riga har standardprotokoll? Om man inte hinner åka till till Dr. D.

Ni som gör ÄD med Dr D hjälp. Hur  ofta behöver ni lämna blodprov här hemma för att kolla värdena för att justera medicinen?

Och så undrar jag när det kostar rätt mycket att få hans support till plus eller barnet är fött, hur 17 tacklar ni att han inte svarar snabbt så ni vet hur ni ska ändra mediciner/ta prover? Det kan ju vara förödande med fördröjning. Menar lite att det känns som ni betalar för något som ni inte riktigt får. Detta känns som en sak som måste göras till 100% för att det ska lyckas. Ett litet fel och det gick åt skogen liksom.

Eftersom man får provsvaren senare, skickar han EU-recept då för då kan man ju inte köpa i Aten innan man vet vad man behöver, om man behöver.

Det är lite brådis att bestämma om att ta hjälp av Dr D så toppen om ni har lite snabba svar.

Tack på förhand

Hej  och välkommen till tråden !
    Ja, du kommer bli inbokad för besök hos Dr D i Aten på en månad eller en tisdag eftersom blodet måste tas då och skickas med Fedex för att komma fram till labbet i USA innan helgen. Blodet måste analyseras inom ett visst antal timmar (kommer inte ihåg om det var 36h eller 48h nu). Blir det för gammalt så vägrar labbet i USA analysera det.

Dr D brukar tala om vilka mediciner han vill att man ska köpa redan när man är i Aten, eftersom han brukar veta vad man kommer att behöva och eftersom mediciner är billigt där och receptfritt. Men du kan också vänta tills efter du betalat hans faktura och sen be att få EU-recept från honom.
    EU-recept kan du använda att lösa ut på apotek i Sverige, men högkostnadsskyddet gäller då inte, så man får betala 100% av kostnaden.
    Annars kan man försöka hitta nån läkare i Sverige som vill översätta Dr Ds recept men det kan vara svårt med det.

Riga som du nämnde sysslar inte med immunutredningar. Jag vet för jag har gjort ÄD där och haft immunsupporten via Dr D.

Som finee, sa så är inte immunsupport någon "Quick-fix", på vissa fungerar det direkt. Andra måste åtgärda andra saker först tex göra mensblodtest och hysto hos Serum, göra sperm dna fragmentaitonstest på sperman etc

För vissa går det med egna ägg, andra måste göra ÄD eller spermadonation eller dubbeldonation för att lyckas. Men Dr D sysslar endast med immunförsvaret, vill du göra tex mensblodtest så ska du vända dit till kliniken Serum.

Om du vill göra immunutredning hos Dr D så börjar du med att skicka ett mail till honom och säga att du har fertilitetsproblem och misstänker att immunförsvaret är problemet och att du vill bli hans patient. Han kommer då maila dig sin prislista och ett patientformulär som ni ska fylla i med uppgifter om er fertilitetshistoria. Sen efter du har mailat in det så kommer ni ha ett samtal via telefon eller Skype och sen reser ni ner till Aten för att göra vul och ta blodproven samt ev. få ett första IL-dropp satt på hans klinik. Jag bad att få det satt av honom första gången för att se så jag inte skulle få någon reaktion efteråt. Men allt gick bra.

Du ska inte vara gravid när du reser ner för att ta proven.

Hör av dig om du har fler frågor.
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2018-02-23 20:23:13 följande:

Hej, nu efterlyser jag igen om NÅGON vet NÅGON klinik eller privatperson som kan vara behjälplig med intralipider i SÖDRA SVERIGE (Skåne)??

Jag måste ta om blodproverna till Chicago eftersom de försvann på väg från Athen till Chicago och det är totalt omöjligt att få hjälp från de vårdcentraler vi har ringt (och det är MÅNGA!). Sen är det ju intralipidroppet som ska tas - om jag förstår det rätt flera gånger i veckan? Som det är nu har jag fått reda på att en kompis brors kompis eventuellt skulle kunna hjälpa till med blodprovet (de skickar grejor från Athen), men kan kanske inte förlita mig på en person som jag inte känner ska vilja ställa upp och ge dropp flera gånger i veckan (om det nu stämmer att det kan vara så ofta)... Så vi måste lösa det här på längre sikt också!! Trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ svårt att hitta någon som kunde ställa upp vid dropp och nu blodprov....

Hej ! Jag har inboxat din info¨(lilla kuvertet högst upp).
    Men om du inte sett det så kopierar jag in texten här istället: 

Fråga om något av dessa ställen kan hjälpa dig dra blodet: 
    Vårdhuset Malmö CityLilla Nygatan 7  21138 Malmö     

Blommans Vårdcentral, Rolfsgatan 5
    Rolfsgatan 5
    214 34 Malmö

Blommans vårdcentral, Rolfsgatan 5, Malmö
    Blommans vårdcentral, Celciusgatatan 35, Malmö

Såg att du ville ha hjälp hur man skickar blod till labbet i USA. Här kommer lite info om hur man gör, infon är kopierad från Atentråden ut ett tidigare inlägg från april 2013: OBS ! Du behöver hitta ett labb som kan ta proven och lämna ut rören med blodet i. Be att Dr D mailar dig uppgifter om vilka prover han vill du ska ta. Mer info om labb hittar du på www.fertilitetsguiden.com Hur man skickar blod till USA: 

Remissen man ska fylla i hittar du här: 
    s3.amazonaws.com/rfums-bigtree/files/resources/specialty_requisition_form.pdf

Här hittar du all info du behöver om proven : 
    www.rosalindfranklin.edu/research/research-facilities/clinical-immunology-lab/

Denna info kommer från Feritlitetsguiden om att skicka blod till USA: 

1. Dra 7-8 gröna rör med blod så sent som möjligt på dagen. Rören ska inte centrifugeras! Du kan förvara dem i rumstemp. Gör det helst en måndag, kanske en tisdag så att de hinner fram före helgen. Kolla så att det inte är nån helgdag i USA i veckan. 2. Linda in rören i hushållspapper och sen bubbelplast. Tejpa ordentligt. Köp en liten lämplig låda på tex Office Depot, Matton eller kanske Posten har en liten en. 3. Åk ut till Fedex på Kantyxegatan,Malmö, eller Stockholm Arlanda, eller Göteborg-Kryptongatan2, vid 18-tiden (eller upphämtning). Ta med dessa 2 formulär ifyllda med NK-panel, TNF, Dimitris kontaktuppgifter (referring clinic) och ditt namn (patient). Här står även vad som ska stå på Fedexformulär. www.fertilitetsguiden.com/atgarder/requisitio... www.fertilitetsguiden.com/atgarder/Invoice%20... 4. Klart!!

Du får ett kundnummer hos Fedex (du kan registrera dig i förväg på hemsidan) så kommer det en faktura hem till din adress sen. Med hjälp av track nr kan du sen följa paketet tills det lämnas på RFU. Hur ni löser med betalningen får du ta med Dr D. Källa: www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/25/nick/72554796

Aleris Medilab i Uppsala och Stockholm kan hjälpa till om man behöver ta blodprover för att skicka själv till USA. De måste tas tidigt på morgonen och skickas med Fedex lunchflyget från Arlanda Cargo City måndag fm, tisdag fm och kanske ons fm. Ej andra dagar. Blodet måste vara framme på labbet i Chicago inom 36 timmar från att man tog blodproven. Remissen man ska fylla i hittar du här: s3.amazonaws.com/rfums-bigtree/files/resources/specialty_requisition_form.pdf
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2018-02-23 20:23:13 följande:

Hej, nu efterlyser jag igen om NÅGON vet NÅGON klinik eller privatperson som kan vara behjälplig med intralipider i SÖDRA SVERIGE (Skåne)??

Jag måste ta om blodproverna till Chicago eftersom de försvann på väg från Athen till Chicago och det är totalt omöjligt att få hjälp från de vårdcentraler vi har ringt (och det är MÅNGA!). Sen är det ju intralipidroppet som ska tas - om jag förstår det rätt flera gånger i veckan? Som det är nu har jag fått reda på att en kompis brors kompis eventuellt skulle kunna hjälpa till med blodprovet (de skickar grejor från Athen), men kan kanske inte förlita mig på en person som jag inte känner ska vilja ställa upp och ge dropp flera gånger i veckan (om det nu stämmer att det kan vara så ofta)... Så vi måste lösa det här på längre sikt också!! Trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ svårt att hitta någon som kunde ställa upp vid dropp och nu blodprov....

När det gäller att sätta IL-dropp så känner jag tyvärr inte till någon i Skåne, jag vet att några fått hjälp där. Men de har inte delat med sig av den infon till oss andra. Däremot finns det IL-dropp hjälp att få på privata kliniker i Stockholm och i Göteborg mot betalning, om du är intresserad av kontaktuppgifter till nån av dem så hör av dig. I början av behandlingen om man försöker naturligt brukar man ta dropp 1-2 gånger per månad, blir man gravid så blir det oftare.

När det gäller att ta de blodprover som Dr D vill ha under behandlingen, så kan man köpa remisser och betala själv via  Blodkollen eller Werlabs.
    Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.
    www.blodkollen.se/sv
    werlabs.se/

Medicinrecept (EU-recept) kan du få av Dr D efter du har betalat hans faktura och fått din behandlingsplan. EU-recept kan man lösa ut på apoteken i Sverige, men högkostnadsskyddet gäller inte på EU-recept så man får betala 100% av kostnaden själv.Lloyds apotek ska enligt vad andra tipsat om tidigare i tråden vara enklast att lösa ut EU-recept hos.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Fortuna-Dr D brukar inte ha väntetid, det är bara att kontakta honom direkt. Men mailadressen högst upp på denna sida stämmer inte längre.

Glömde att säga att proven vi tar sen i Sverige och mailar provresultaten till honom är vanligast FBC= Full Blood count, i Sverige motsvaras det av Blodstatus plus b-celler/diff. Men ibland vill han också att man ska ta andra prover som E2=östradiol (östrogen) , progesteron, tsh, eller andra prover.

Jag vet att man ska inte vara gravid när man reser dit för utredning, och du bör helst inte ta några andra fertilitetsmediciner heller, eftersom det kan påverka provresultaten så man får felaktiga resultat. Vilka mediciner gäller det som du tar? Men du kan också fråga Dr D om det vid telefonsamtalet/Skype ni har innan ni reser till Aten.

• UndrandeSökare

BusigaSyrran-Olika kliniker är bra på olika saker, så vissa tjejerna här itråden passat på att besöka både Life clinic och Serum när de var i Aten, du kan tex prata med finee här itråden hon går i Falun, och reste sen ner till Dr D på Life clinic och gjorde immunutredningen (USA-tester och Greklandstester) hos honom och direkt under samma resa besökte Serum för hysto med inplantationssnitt. Sen reste hon hem och satte in de 2 sista embryona i frysen och blev gravid med tvillingar !

• UndrandeSökare
    Fortuna888 skrev 2018-02-25 10:01:16 följande:
    Tack för svar.
    Brukar ni få svar tillräckligt fort från Werlabs? De har svarat att om värdena ligger utanför gränssnitt så har de upp till 4 dagar på sig att svara. Brukar ni ändå få snabba svar?

Dr D brukar då kunna ta emot på 2-3 veckor?

Eftersom det är ÄD som är aktuellt, vet ni ungefär hur ofta han ber om blodprover i början? Då menar jag kanske tom v6.

Vilken mailadress nås Dr D på nu?
    Dr Ds Epostadress: sweden.lifeclinic@gmail.com
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2018-02-25 10:39:39 följande:
    Werlabs har tyvärr precis i dagarna ändrat sina rutiner. Tidigare kunde man få provsvar utanför referens samma dag om man mailade dem en kopia av sitt körkort, men nu måste man vänta tills läkaren har granskat proverna, vilket kan dröja 2-4 dagar. De tittar på en lösning säger de, men när den kommer är oklart.

Jag har gjort ÄD hos Dr D. Tog blodprover dagen före transfer, dagen efter transfer och därefter först på testdagen RD9.
    Pipperoni - Hur är det med Blodkollen, har de också ändrat sina rutiner?
    Eller har du fått ut dina resultat när du tagit hos dem?
  • UndrandeSökare
    Fortuna888 skrev 2018-02-25 19:57:26 följande:
    Tack Pipperoni.

Varför kunde de lämna ut provsvaren snabbare med kopia av körkortet? Har man någon nytta av blodproverna om det kommer dröja så länge med svaren? Jag tänker är det då för sent för Dr D att justera medicinerna/få dropp.

Och varför ha den fördröjningen, de får väl ha fler läkare för med den fördröjningen tappar de väl kunder? I alla fall oss? Finns det någon annan smart lösning?
    Ni andra som också behöver de här provsvaren, hur tänker ni kring detta?
    Werlabs var snälla tidigare och lämnade ut resultaten fort mot körkortsbild, till oss som hade bråttom. De flesta av deras kunder har nog inte så bråttom som vi har, och bryr sig inte ifall de får vänta en vecka på provresultatet. 

Det brukar gå snabbare om man tar blodprovet på ett Werlabs som har eget labb har jag märkt. Kolla på Werlabs hemsida under provtagningsorter. På de orter där de inte har provtagning på fredagar, betyder det att de inte har ett labb på samma ort och måste alltså skicka proven med post till labbet och då tar det längre tid. Tar du provet på en ort där de har provtagning på fredagar enligt hemsidan, och alltså har eget labb, eller nära till labbet så brukar man få provsvaret snabbare. I alla fall har det varit så hittills, men det kanske har ändrats nu, har inte tagit prover på Werlabs på ett tag nu. 

Sen finns ju Blodkollen också som också fungerar på likande sätt som Werlabs.

Men ett tips när man bokar blodprover via Werlabs är att använda rabattkoden "LCHF" så blir det billigare
  • UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2018-02-26 19:24:46 följande:

Hej! 

Jag mailade med Werlabs i veckan. De har nya rutiner nu och lämnar inte längre ut provsvaren innan läkarkommentar. Varför vet jag inte. 

Vet du om det är samma sak med Blodkollen?
  • UndrandeSökare

BusigaSyrran- Skickade du mailet till rätt epostadress? Den som står högst upp på sidan (som trådstartaren skrivit dit) är gammal och gäller inte längre. Använd den adress som jag skrev nyss i tråden, det är den som gäller nu.

Mensblodtestet kan man göra hemifrån och skicka med posten till Serum, det gör de flesta, även jag.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!