• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

pipperoni skrev 2018-03-10 18:11:49 följande:

Det vore ju oerhört synd om Fertilitetsguiden har gått i graven... så mycket kunskap som det finns där. Jag tittade tillbaka i tråden och såg att en av dem Zin lämnade över till var angels8. Det kanske går att försöka få tag i henne också, även om jag inte har sett att hon har varit aktiv på ett tag. 

Hera B skrev 2018-03-10 19:10:39 följande:

Den är fortfarande nere idag Det är tack vare fertilitetsguiden som jag hittade hit och jag använder den fortfarande då och då! Har du fått någon info om de nya administratörerna? Har för mig att det var sen höst 2016 som Zinfandel sökte ersättare. Har försökt söka i forumet men inte hittat något vettigt än.

Nu har jag ringt Crystone, det är inte serverproblem, och en del av faturan för denna månad är betalad, men inte momsen på 45 kr så det är därför de stängt ner sidan ! Jag har ett namn och en postadress på den som sköter hemsidan nu, men inget telnr eller epostadress och det lämnar inte Crystone ut.

Jag släpoer detta ärende nu.

Men är det nån som vill få upp Fertilitetsguiden.com igen så är ni välkomna att inboxa mig så får ni uppgifterna. Jag har även OCRnr och Bsnkgironr om det är nån som vill betala in de saknade 45 kr för att få upp sidan igen.
  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-03-11 14:33:27 följande:

Tack!

Min historia är fem missfall men också två barn. De sista tre missfallen har kommit i rad och vi har försökt i drygt ett år med syskon. Jag är 37 år. Min gyn säger att kvinnor i snitt har fem missfall och att det är normalt och ingen utredning behövs.

I samband med graviditet v 10 (blev missfall nr 4) fick jag börja med Levaxin 50 mg pga något höga TSH (3,77), jag har även TPO-ak 133. Nu efter ett halvår med Levaxin är TSH 2.12.

Jag har hittills inte fått komma till endokrinolog. Gyn förstår inte varför jag ens äter Levaxin pga inom riktvärden och vc vill inte hantera detta iom missfallen och vill att jag går via gyn.

De senaste månaderna har jag fått spotting dag Äl+ 9/10. Barn nr två föddes liten och med liten moderkaka om det har någon betydelse.

Jag har köpt fertilitetstester via werlab som testar Blodstatus | FSH | LH | Prolaktin | AMH | Östradiol (Östrogen) | TSH | T4 cykelaffär 3.

Vet inte riktigt om jag ska lita på gyn att allt är bra, men det känns inte så så jag testar lite allt möjligt på egen hand.

Din gyn verkar inte helt påläst, det är inte "normalt med 5 missfall och att ingen utredning behövs".

Ditt tsh ligger fortfarande för högt för att cara optimalt i fertilitetssammanhang. Gå och prata med din vårdcentral och be att du får en remiss till Endokrin med tanke på ditt TSH och TPO. Har du mätt ditt TRAK?

Efter 3 missfall på raken brukar man ha rätt att göra en missfallsutrednig. Det gjorde vi .Då kontaktar man kvinnokliniken på närmaste sjukhus.Det kan vara nån månads väntetid så ring dem imorgon måndag och hör om du/ni kan få göra en missfallsutredning och fråga om det är väntetid.

Hade du mätt ditt amh? Vad fick du för värde? Eller väntar du på att få göra det på cykeldag 3?
  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-03-11 15:52:25 följande:

Tack för pushen, nu har jag bokat möte på vc tisdag och ska stå på mig. Sist blev jag hänvisad vidare till gyn som ju inte gav något. TRAK mindre än 0,9 så OK.

Ska kontakta kvinnokliniken imorgon. Har man rätt till missfallsutredning trots att man har barn sedan tidigare (med samma partner)?

Det vet jag inte, det måste du fråga Kvinnokliniken på sjukhuset om när du ringer. Vet inte om det kan vara olika från län till län. Ingen av oss har barn sen tidigare så vi behövde inte fråga om det.

Men om det skulle vara så att ni vägras hjälp av Landstinget pgr av tidigare barn så återkom då till tråden så går vi vidare därifrån.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-03-12 22:03:26 följande:

Jag är här nu om du vet vad du behöver. Min familj kommer oxh hälsar på mig i Österrike i helgen oxh kan ta med oxh skicka det i Sverige nösta vecka.

Köp gärna med dig mer av varje sort än Dr D rekommenderar, för det går åt mycket mediciner under behandlingen. Köp gärna på dig Utrogestan 100mg också i Aten åt dig själv (progesteron som kladdar mindre än Lutinus) finns inte i Sverige. Tabletter kan du förvara i handbagaget men intralipid, Clexane och andra vätskor och sprutor måste du ha i väskan du checkar in.

Om du ändå är på Apoteket i Aten skulle du kunna fråga för min del vad de tar för Prontogest 100mg/ml per ask? (progesteron i olja i kapslar som man drar upp i sprutor och injecerar i en muskel). Bara nyfiken på priset. Det brukar vara 3st behållare i en ask.

Ha det bra i Aten och hör av dig om du undrar över något med Dr Ds mediciner eller behandlingen.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-03-13 12:41:37 följande:
    Vad gulligt av dig, men vet tyvärr inte än vad jag eventuellt behöver då jag inte fått provsvaren än. Eller är det någon hör som vet vad Serum brukar skriva ut beroende på vad provsvaren visar? Hur som helst så löser det sig på ett eller annat sätt. Om inte annat kanske ni ska tillbaka till Aten snart om ni ska göra ivf(?) hos D?

Vet att det var en tjej i tråden när jag lyckades som försökt länge och till slut gjorde ÄD hos D och blev gravid med trillingar (men tror hon födde ett barn) och hon var väldigt nöjd med D.

Lycka till med allt nu!
    Det brukar vara olika beroende på vilken/Vilka sorter som hittas.
    Om Hidden Clamydia hittas vet jag att det är en 25dagars kur för både mannen och kvinnan, men vet tyvärr inte av vilken sorts antibiotika.

Hittar man flera infektioner så får man flera olika sorts antibiotika, vet tyvärr inte doser eller namnet. Det vet nog bara Serum. Kanske om du börjar läsa denna tråd från sidan 1 så möjligtvis om folk nämnt vad de fått för mediciner utskrivna för olika infektioner på mensblodtestet?

Annars kanske det är någon mer som är på väg ner till Aten snart som kan tänka sig att köpa åt dig när du vet exakt vad du behöver och hur mycket.

Möjligtvis kan det också finns info om det på www.fertilitetsguiden.com/  
    Men den sidan är nere enligt Webbhotellet Crystone pgr av obetald faktura.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-03-13 11:57:42 följande:
    Tack för tipset! Ska kolla vad progesteronet kostar, kanske köper med mig själv om det är billigt. Vi har det i Österrike där jag bor men man måste betala receptavgift som för tex kortisonet är dyrare än kortisonet här i Grekland. Vi har även utrogestan i Österrike som tur är :). Får ge mig på jakt på IL nu, inget apotek hade det igår men ett beställde iaf 5 påsar åt mig. Hur många borde man köpa med? Kan få det hemma med men säkerligen dyrare.

På väg till sjukhuset nu för test innan det blir hysteroskopi imorrn ordinerat av serum. :)
    IL säljs vanligtvis i lådor med 10påsar i varje. De finns i 100ml, 250ml och 500ml.
    Du ska köpa i 100ml eller 250ml påsar. INTE 500ml. Den vanligaste doseringen är 100ml eller 200ml IL per gång rent eller utspätt med 100ml NaCl (Koksalt).

Nu vet jag inte hur det fungerar i Österrike där du bor, men här i Sverige kan koksalt för droppbruk endast köpas på recept. Så om du vill kan du också köpa med dig en del påsar NaCL 100ml från Aten. 

Man vet inte i förväg hur mycket mediciner som kommer att gå åt, speciellt prednisolon går det åt mycket av eftersom man får ta doser på 15-25mg per dag och Dr D vill att man tar det hela graviditeten.

Vissa har köpt 30 förpackningar av varje medicin med sig hem.
    Det vanligaste Dr D brukar rekommendera är Baby Aspirin 100mg, Clexane 6000ie, prednisolon (5mg tabletter så man lätt kan trappa upp och ner i doser) och IL 100ml eller 200ml.

Vissa har fått ta 10 dropp under sin graviditet, andra får ta 30, allt styrs av de blodprover som du kommer ta regelbundet i ditt hemland när du börjar med behandlingen. Han vill att man ska ta FBC (Full Blood Count) som i Sverige motsvaras av Blodstatus plus B-celler/diff. Om Werlabs finns där du bor, så kan man köpa blodprovsremisser genom dem.

Du kan fråga Serum vad de tar för Prontogest 100mg, jag har hört att de säljer direkt till patienter.

Ha det bra i Aten !
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-03-13 18:26:46 följande:
    Okej tack, att sätta dropp kan nog min man eller en kompis göra för jag är nålrädd. Dock får någon visa först hur man gör. Hur ofta brukar Dr D vilja att man tar dropp mot immunförsvaret?

Tack för tipsen, bagage kommer vi att ha. :)
    Man kan be Dr D sätta första droppet på kliniken, så ser man hur det går till samt att man på så sätt kan kolla så man inte får någon reaktion mot medicinen under en läkares översyn. Hur ofta man ska ta dropp under behandlingen är helt individuellt, det beror på hur immunförsvaret beter sig, går inte att säga i förväg. Vissa får ta 10 dropp, andra 30 eller fler. Man tar blodprov regelbundet i Sverige under behandlingen och mailar siffrorna till honom så styr han allt utifrån det. 

Man kan köpa droppgrejor receptfritt i Aten, precis som med medicin, men man måste veta exakt vad man ska ha. Så därför be Dr D skriva upp på ett papper vad droppset och venflon (nålarna) heter på grekiska när du träffar honom, och så visar man upp det pappret på apoteket. Apoteken har oftast inte sånt hemma, men vissa apotek kan tänka dig att beställa hem till dagen efter, men inte alla apotek (samma sak med mediciner, vissa apotek beställer hem, andra inte). Har man tur hittar man ett apotek som vill beställa, annars får man springa runt till många apotek och handla lite på varje ställe.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-03-14 19:33:26 följande:

Frågade serum idag oxh en låda med tre injektioner kostar 7 euro.

Har fått tag på några intralipidpåsar idag men vissa apotek som skulle beställa hade inte fått nåt (eller kanske inte ens beställt vem vet). Får köpa resten hemma i Österrike. Nu ver jag i alla fall två apotek man kan lita på.

Hade min hysto idag och fixk ta bort massvis av död vävnad precis där ett embryo ska fästa så penny sa detta var nog anledningen till våra implantation failure (8 insättningar bara negative eller biokemiska). Tillsammans med dr Ds behandling hoppas jag nu sååå på success! Nu måste vi bara besluta om vi ska använda våra två frysta eller spara dem (är 35) oxh köra nytt färskt på life clinic eller serum...

Tack för att du kollade priset hos Serum !

Det låter bra att du fått hjälp med hysto hos Serum och utredning hos Dr D, då har du nog förbättrat dina chanser att lyckas mycket sen. Dr D brukar föreslå att man försöker naturligt några månader i början om det går.

Vi försökte naturligt i 6 månader och gick sen över på donation istället pgr av att vi gjorde sperm dna fragmentationstestet i Riga och fick veta att spermierna var för dåliga.

Lycka till med behandlingen !
  • UndrandeSökare
    emhu skrev 2018-03-13 22:57:00 följande:

Hej tjejer!

Ni som. Är så himla duktiga på det här med immunförsvar och garviditet, jag har en fråga till er.

Jag är idag gravid med mitt första barn i vecka 12+6. Fick för ett år sedan ungefär reda på att jag har lider av ovarialsvikt (tidigt klimakterium) så det är verkligen ett mirakel att vi blev gravida på egen hand. Nu till min fråga. Jag har hypotyreos som jag äter Levaxin för (ganska stora doser nu när jag är gravid) och går på regelbundna kontroller för att hålla koll på värdena. Men jag misstänker också att jag har ett överaktivt immunförsvar, vilket jag förstår kan ha ett samband med undefunktion i sköldkörteln. Behöver jag vara orolig nu när jag är gravid för att kroppen börjar attackera fostret ni trots att jag är rätt så långt gången redan? Eller är det bara i början men behöver vara orolig?

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor! Ni är verkliga kämpar här inne!!!

Ja det stämmer att sköldkörtelsjukdom kan hänga ihop med överaktivt immunförsvar hos vissa, men alla med sköldkörtelsjukdom behöver inte ha immunproblem. Det är de 12 första veckorna som är känsligast och om du redan klarat av dessa så behöver du nog inte oroa dig över detta så mycket.

Vi som har immunproblem blir endera inte alls gravida eller får upprepade missfall innan v.12.

Lycka till med graviditeten.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-03-14 19:33:26 följande:

Frågade serum idag oxh en låda med tre injektioner kostar 7 euro.

Har fått tag på några intralipidpåsar idag men vissa apotek som skulle beställa hade inte fått nåt (eller kanske inte ens beställt vem vet). Får köpa resten hemma i Österrike. Nu ver jag i alla fall två apotek man kan lita på.

Hade min hysto idag och fixk ta bort massvis av död vävnad precis där ett embryo ska fästa så penny sa detta var nog anledningen till våra implantation failure (8 insättningar bara negative eller biokemiska). Tillsammans med dr Ds behandling hoppas jag nu sååå på success! Nu måste vi bara besluta om vi ska använda våra två frysta eller spara dem (är 35) oxh köra nytt färskt på life clinic eller serum...

Jag har inboxat dig, klicka på det lilla kuvertet högst upp i menyn.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!