Ulri skrev 2018-03-13 11:57:42 följande:
Tack för tipset! Ska kolla vad progesteronet kostar, kanske köper med mig själv om det är billigt. Vi har det i Österrike där jag bor men man måste betala receptavgift som för tex kortisonet är dyrare än kortisonet här i Grekland. Vi har även utrogestan i Österrike som tur är :). Får ge mig på jakt på IL nu, inget apotek hade det igår men ett beställde iaf 5 påsar åt mig. Hur många borde man köpa med? Kan få det hemma med men säkerligen dyrare.
På väg till sjukhuset nu för test innan det blir hysteroskopi imorrn ordinerat av serum. :)
IL säljs vanligtvis i lådor med 10påsar i varje. De finns i 100ml, 250ml och 500ml.
Du ska köpa i 100ml eller 250ml påsar. INTE 500ml. Den vanligaste doseringen är 100ml eller 200ml IL per gång rent eller utspätt med 100ml NaCl (Koksalt).
Nu vet jag inte hur det fungerar i Österrike där du bor, men här i Sverige kan koksalt för droppbruk endast köpas på recept. Så om du vill kan du också köpa med dig en del påsar NaCL 100ml från Aten.
Man vet inte i förväg hur mycket mediciner som kommer att gå åt, speciellt prednisolon går det åt mycket av eftersom man får ta doser på 15-25mg per dag och Dr D vill att man tar det hela graviditeten.
Vissa har köpt 30 förpackningar av varje medicin med sig hem.
Det vanligaste Dr D brukar rekommendera är Baby Aspirin 100mg, Clexane 6000ie, prednisolon (5mg tabletter så man lätt kan trappa upp och ner i doser) och IL 100ml eller 200ml.
Vissa har fått ta 10 dropp under sin graviditet, andra får ta 30, allt styrs av de blodprover som du kommer ta regelbundet i ditt hemland när du börjar med behandlingen. Han vill att man ska ta FBC (Full Blood Count) som i Sverige motsvaras av Blodstatus plus B-celler/diff. Om Werlabs finns där du bor, så kan man köpa blodprovsremisser genom dem.
Du kan fråga Serum vad de tar för Prontogest 100mg, jag har hört att de säljer direkt till patienter.
Ha det bra i Aten !