• Binaaa

Vi som ska börja inseminera 2012

Hej! 

Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • MygganMy
    Zarah-Maria skrev 2012-02-07 17:49:26 följande:
    Har ni några att prata med om insemination? 

Den enda jag har berättat för är min mamma. Jag bestämde mig för att jag skulle göra insemination i september förra året och berättade för min mamma under julen. Hon var väldigt stöttande och tyckte det var en bra idé då hon vet hur gärna jag vill ha barn och att ja helst redan skulle ha barn även fast jag "bara" är 24, blir 25 ( skulle haft ett barn som idag skulle vara 14 månader men som dog) 

Vi diskuterade detta idag igen och jag vill åka och göra den första nästa månad, då jag vet att det kan ta tid innan det blir nåt.  Men nu tycker hon att jag ska vänta med den första till i maj/juni/juli. Endast för att vädret är bättre då och gör resan lättare. 

Nackdelen med att vänta är ju om det inte tar första gången, vilket är troligast, och sen kanske man inte kan göra det varje månad utan måste ha uppehåll, så känns det som det skulle ta extremt lång tid.  

Min fråga är, hur skulle ni göra? Har ni några tips? Har ni personer i er närhet som stöttar er till 100% ?  

En vän till mig vet sanningen med modifikation- hon vet att vi behövde hjälp. Sedan tror folk bara vi var sena...
    Om du inte har en partner som stöttar en är det nog viktigt att ha någon som vet som kan hjälpa en upp om det går trögt. Har du gjort utredning, eller?
    Tänk på att många ställen har sommarstängt, ska du åka till danmark så finns det massa danmarkstjejer här i tråden som säkert kan hjälpa dig bättre :) 
  • Zarah-Maria
    MygganMy skrev 2012-02-07 17:58:15 följande:
    En vän till mig vet sanningen med modifikation- hon vet att vi behövde hjälp. Sedan tror folk bara vi var sena...
    Om du inte har en partner som stöttar en är det nog viktigt att ha någon som vet som kan hjälpa en upp om det går trögt. Har du gjort utredning, eller?
    Tänk på att många ställen har sommarstängt, ska du åka till danmark så finns det massa danmarkstjejer här i tråden som säkert kan hjälpa dig bättre :) 
    Ok. 

Jag har ingen partner. Första gången jag blev gravid fick jag missfall i v 8. Andra gången fick jag ma. Jag skulle varit i v15 men fostret dog i v9.  

Jag har tänkt åka till grönlund i danmark, skulle som sagt vilja åka nästa månad men min mor tycker jag ska vänta.  Vet inte hur jag ska göra. Har ingen annan o berätta för heller då jag vet sen innan att resten av min familj är väldigt traditionella = anser att man ska bli sambo - förlova sig - sen skaffa barn. 

Jag har inte gjort någon utredning då jag har kunnat bli gravid tidigare. Jag har bara tröttnat på att vänta på "den rätta" då jag blivit illa behandlad i förhållanden tidigare.  
  • LiveYourDreams

Jag o min blivande fru pratar med varandra o jag pratr också med en jobbarkompis som snart ska gå igenom ivf. För mig är det mest att om det inte lyckas vill jag ibte att alla ska fråga och tycka synd om..

• Memphis

Hej alla!
    Jag och min man ska göra DI snart, väntar på mensen så ska jag boka tid för UL och sen är det dags när äl är här.
    Känns jättespännande!
    Vi går på USÖ i Örebro, fler örebroare här? :)

• jenniekk

MygganMy: GRATTIS! Tredje gången gillt för er! Hur var förhållandena innan insem denna gången? Något annorlunda mot de andra gångerna? GRATTIS igen!! Skrattande

LiveYourDreams: Nu håller vi tummarna för oss båda! Inseminerades ju igår och hade som du en äggblåsa på 20 mm och slemhinnan va 8mm. Hoppas att det är bra!! Glad

• MygganMy
    jenniekk skrev 2012-02-07 18:28:36 följande:
    MygganMy: GRATTIS! Tredje gången gillt för er! Hur var förhållandena innan insem denna gången? Något annorlunda mot de andra gångerna? GRATTIS igen!! Skrattande

LiveYourDreams: Nu håller vi tummarna för oss båda! Inseminerades ju igår och hade som du en äggblåsa på 20 mm och slemhinnan va 8mm. Hoppas att det är bra!! Glad

Andra gången är det... Jag hade tagit bidrottninggelé denna gång, men annars tycker jag det varigt likadant. Men jag hade fler "gravsymtomer" sist... överanalyserade väl..:/

SKa få göra vul i vecka 8 så nu ska bera resten av dessa 36v gå bra :/ 
  • jenniekk
    MygganMy skrev 2012-02-07 18:33:07 följande:
    Andra gången är det... Jag hade tagit bidrottninggelé denna gång, men annars tycker jag det varigt likadant. Men jag hade fler "gravsymtomer" sist... överanalyserade väl..:/

SKa få göra vul i vecka 8 så nu ska bera resten av dessa 36v gå bra :/ 
    Förlåt! Blandade ihop dig med någon annan...  Hade ägget släppt vid insem eller inte?
  • MygganMy
    jenniekk skrev 2012-02-07 18:35:17 följande:
    Förlåt! Blandade ihop dig med någon annan...  Hade ägget släppt vid insem eller inte?

Yepp- därför jag trodde det var för sent, och surade och sa att kliniken bara ville tjäna pengar när vi åkte hem :/.
  • jenniekk
    MygganMy skrev 2012-02-07 18:36:51 följande:
    Yepp- därför jag trodde det var för sent, och surade och sa att kliniken bara ville tjäna pengar när vi åkte hem :/.
    Tror det är mycket tillfälligheter som gör att man lyckas eller inte?

Vid min första insem hade ägget släppt, vid andra hade det inte släppt och nu vid tredje försöket hade det inte släppt. Tror dock att det är bäst att spermierna ligger och väntar i äggledarna vid ägglossningen problemet är ju bara att man inte vet vid ostimulerad insemination när ägget släpper...
  • MygganMy
    jenniekk skrev 2012-02-07 18:42:34 följande:
    Tror det är mycket tillfälligheter som gör att man lyckas eller inte?

Vid min första insem hade ägget släppt, vid andra hade det inte släppt och nu vid tredje försöket hade det inte släppt. Tror dock att det är bäst att spermierna ligger och väntar i äggledarna vid ägglossningen problemet är ju bara att man inte vet vid ostimulerad insemination när ägget släpper...
    Precis, tillfälligheter... men grymt irriterande att det inte finns statistik! Mina ägg hade släppt båda gångerna (också ostimulerad), jag tror dock ostimulerat är bra- då blir det mest naturligt och släpper inte innan det är moget... Fast jag jobbar ju inte med det här :P
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012