• LöjligaFamiljen

Vi som väntar smått i September 2012

Hittar ingen BF tråd för september så jag startar en. Säg gärna till om det redan finns en..

Själv så plussade jag på Julafton! Vilken julklapp Och har BF 6 September   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 08:32
    Länk till BF - Listan :)

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62664695.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 17:39
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62688695.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012
  • anirahtak
    Smurfan87 skrev 2012-01-02 19:23:13 följande:
    Läste i libeos App att i v 6 är livmodern lika stor som en clementin så det kanske är den du känner iaf
    Ja men då kanske det är det ändå..magen kommer ju också ofta snabbare med andra barnet så det är väl kanske inte så konstigt då..

NU idag så började jag äntligen greppa det lite mer att jag faktiskt är gravid igen..! Och jag börjar känna mig lugnare nu..man kan inte gå omkring och vänta på ett mf även om det kan hända utan man måste ju försöka utgå från att det blir ett barn..:)

Har klurat lite på skillnaden mellan första och andra graviditeten..allt kändes mycket mer pirrigt första gången och jag blir ivrig bara jag tänker på er som väntar första barnet, för det var ju bara såååå spännande! Gjorde typ inget annat än tänkte på graviditeten, hade massor med bokmärkta sidor om vad som skedde just då i den veckan osv..beställde babykläder redan andra månaden och lägenheten var typ babyklar när halva graviditeten gått..:)

Nu kollar jag inte lika mycket..läser jag nåt känns det som att jag läst det tusen gånger innan och kan inte riktigt greppa att det är en ny individ det gäller för..been there done that liksom..:) Men det finns iaf  EN sak som jag tycker är positivt redan nu och det är ju att det känns som att tiden går hundra gånger snabbare nu..:) Jag tror att den här graviditeten kommer att kännas betydligt kortare än förra och det är ju för att man har fullt upp med första barnet hela dagarna..:)
  • Enniie

Colan84: Jag hade tänkt göra kub. Just för att se om allt är ok.

• Alicias
    colan84 skrev 2012-01-02 21:07:03 följande:
    Någon som tänkt göra tidigt ultraljud? Jag har funderat på att göra ett i v.12. Det gjorde jag med sonen.. Kändes skönt och veta att allt stod rätt till.
    Jag ska göra VUL på fredag nästa vecka. Går allt bra tills dess kommer jag vara i vecka 6+5 då. Spännande och läskigt på samma gång!
  • colan84
    Enniie skrev 2012-01-02 21:13:47 följande:
    Colan84: Jag hade tänkt göra kub. Just för att se om allt är ok.
    Får du bekosta det själv, eller får du remiss? Det är så otroligt dyrt privat tyvärr =/...
    Alicias skrev 2012-01-02 21:15:14 följande:
    Jag ska göra VUL på fredag nästa vecka. Går allt bra tills dess kommer jag vara i vecka 6+5 då. Spännande och läskigt på samma gång!
    Vad spännande! Har din bm ultraljudsmaskin? :)
  • anirahtak
    AngelinFear skrev 2012-01-02 19:34:00 följande:
    Någon mer än mig som känner att ekonomin är/kommer bli skrämmande? ;o
    Oh ja, tyvärr..orkar inte tänka på saken just nu ens.. Jag pluggar fortfarande och har 1 1/2 år kvar och får lägsta föräldrapenning tyvärr..min sambo blir klar i vår och kanske hinner få ett jobb, men vi får se.. Han jobbar extra på bemanningsföretag och kan ju få jobba mer där men ändå..

Jag har dessutom en galen idé om att fortsätta plugga när barnet kommit.. Min skola är bara några timmar i veckan och det kanske går att lösa om man har snälla lärare (och känne ratt det funkar rent orkemässigt)..min reservplan är att läsa nätkurser och kunna ta ut csn i stället för föräldrapenning eftersom csn ger mig dubbelt så mycket per månad..

Men visst känns det lite skrämmande..Nu måste man ju kanske skaffa en syskonvagn också och de är förbaskat dyra..!!

Vi är loppismänniskor i övrigt, köper nästan allt begagnat (inte alla kläder och så men möbler etc) och vagnen fick vi gratis förra gången så vi brukar inte ha dyra utgifter, men syskonvagnar är dyra begagnade de också..

Ni som har fler barn..tror ni att man behöver syskonvagn när äldsta är 2,5 år eller kan man klara sig med t.ex. ståbräda? Det blir ju vinter när våra barn föds och ska man lämna på dagis etc så kanske man ändå behöver en vagn som båda kan åka i..En 2,5 åring är ju ändå inte så stor..
  • anirahtak
    Enniie skrev 2012-01-02 21:12:26 följande:
    Fick ett spunk och har satt mig o för att sy ett lapptäcke till liten, vilket blir perfekt till hösten. Frågan man tänker nu är ju om man någonsin kommer att bli klar för att det är så mycket. Har ni fått några crawings än då?
    Fick du cravings med de andra barnen? Jag hade egentligen inga cravings alls sist..ett litet tag på vintern ville jag äta massor med mandariner, men det vill man ju ändå på vintern eftersom de är så goda då..;)
  • Alicias
    colan84 skrev 2012-01-02 21:19:03 följande:
    Får du bekosta det själv, eller får du remiss? Det är så otroligt dyrt privat tyvärr =/...
    Vad spännande! Har din bm ultraljudsmaskin? :)
    Nej, har inskrivning hos bm i slutet av månaden och då får jag en remiss för UL. Men jag kan inte hålla mig så länge så jag bokade ett privat ultraljud också. 
  • anirahtak
    Åååh så spännande!! :)
  • AngelinFear
    Enniie skrev 2012-01-02 21:12:26 följande:
    Fick ett spunk och har satt mig o för att sy ett lapptäcke till liten, vilket blir perfekt till hösten. Frågan man tänker nu är ju om man någonsin kommer att bli klar för att det är så mycket. Har ni fått några crawings än då?
    Jag är sjukt sugen på hamburgare (drömmer om de också) och Croissant (stavning) 

Har du några då? :) 
  • anirahtak

Vi har första träff hos bm den 16/1, men det är bara ett hälsosamtal..själva inskrivningen lär väl ske i mitten av februari någongång.. Jag hade hoppats få göra ett UL då så man får se att allt är ok, för i samma veva fyller dottern 2 och mina föräldrar kommer på besök från Finland, och då tänkte jag att det skulle vara perfekt att berätta..

I Göteborg gick jag hos Barnmorskegruppen som var helt fantastiska (tips om någon bor i Gbg) och där gjorde man ul på inskrivningen. Här i Umeå tror jag som sagt att man inte gör något förrän vid RUL..

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012