Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

Granen skrev 2012-06-29 23:14:38 följande:
    Min svärfar vill att vi dödar alla våra djur så jG förstår att du reagerar!
    Varför då? Förvånad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916
  • Superbia
    Flax skrev 2012-06-30 09:26:58 följande:
    Är det någon mer som har börjat tänka mer på den förestående förlossningen? Min syster OCH min kompis fick båda barn igår!! ????det har likssom blivit mer verklig IOM det. E ju första barnet för mig så jag vet inte hur jag bäst ska förbereda mig. Läser en bra bok, "att föda" av Gudrun abascal, någon som har några andra konkreta tips på förberedelse? Det finns tyvärr ingen profylax här i stan. Vi ska på föräldrakurs först i mitten av aug (!!!!) då d e sommaruppehåll nu.
    Det är klart att det finns där i bakhuvudet, även om det för min del blir tredje gången nu, men jag är inställd på att det går som det går. Om det är något jag har lärt mig av tidigare gånger så är det att man inte kan planera nånting när det gäller en förlossning. Ungen kommer ut förr eller senare, och det känns inte som att man har så mycket att säga till om angående HUR den kommer ut. Man kan ha önskemål osv, men sen när man väl ligger där så kanske man tänker på ett helt annat sätt. Mina två tidigare förlossningar har slutat på "dåliga" sätt båda två egentligen (om man ser till hur många tänker); den ena med snitt och den andra med en sfinkterruptur, men än är jag inte avskräckt Flört
  • Superbia
    Sooofie88 skrev 2012-06-30 12:17:46 följande:
    Jag vill också vara med på BF-listan samt den andra listan om nån kan fixa?
     BF 19/9 och är Gävlebo. :) 
    Fixat med BF-listan i alla fall Glad
  • Superbia

Första gången gick jag in med inställningen att jag skulle föda tvillingar vaginalt, "det blir som det blir". Visst det finns dom som gör det, men jag är glad såhär i efterhand att det blev snitt. Andra gången var jag rädd inför förlossningen ärligt talat. Kände att jag hade klarat mig undan första gången då det slutade med snitt och hade lite känslan av att "fan, nu åker jag på det ändå". Det var nog känslan av att vara utelämnad och blottad som skrämde mig mest. Efter att ha fött barn även vaginalt så känner jag inför den här gången än en gång att det blir som det blir. För det blir det oavsett Glad

• Superbia
    Sooofie88 skrev 2012-06-30 19:52:43 följande:

Superbia: Tror också att jag får börja tänka så, det blir som det blir.:) Men som förstföderska är det ju så mycket man inte vet.

Var glad för det Flört
  • Superbia

Vad säger era respektive angående att vara med på förlossningen (förutsatt att de ska vara det)? Min sambo sa precis att han tycker att det är lite jobbigt att vara med. Tror inte att han tycker att det är så jättelajbans att sitta där bredvid och faktiskt vara lite rädd för hur det ska gå.

• Superbia
    Lemis skrev 2012-06-30 20:47:59 följande:
    Ni som fött vaginal efter snitt hur snabbt har er förlossning gott då? Alla pratar om att det kan gå snabbare andra gången, men jag fick ju akutsnitt så jag känner mig nästan som förstföderska.
    Du räknas som förstföderska också, eller det beror på hur långt du kom första gången. Min förlossning gick på 2 timmar andra gången, räknat från aktiv förlossning/vattenavgång.
  • Superbia
    TheFamily skrev 2012-06-30 21:00:57 följande:
    Lemis: frågade på jobbet och man räknad tydligen som förstföderska om man inte krystat fram barnet. Däremot så kan det ju gå fort om man hunnit öppna sig innan akutsnitt. Jag är nämligen också akutsnittad. Var öppen 9 cm så jag föll på målsnöret ;).
    Jag var iof vaken och fick min dotter på bröstet direkt inne på operationssalen.
    Ska bli skitspännande och se hur det går denna gången.
    Det var samma här. Med mina tvillingar öppnade jag mig 9-10 cm, men sedan stannade allt av och det blev snitt. Nu förra gången sa bm att jag räknas som omföderska fram till själva krystandet, då blev jag plötsligt förstföderska igen Glad
  • Superbia
    Bus Norpan skrev 2012-07-01 01:47:28 följande:
    Känns det mycket när dom lägger tex ryggmärgsbedövning?
    (Knasigt att jag behöver fråga med tanke på att detta är nr 6 Haha)
    När jag skulle snittas blev jag ju bedövad och då fick jag ryggbedövning, eller vad man kallar det. Att bli stucken i ryggen var jag jätterädd för, det var typ enda anledningen till att jag helst inte ville bli snittad. Under hela förlossningen hade jag haft skitont i ryggen, men så fort jag fått bedövningen blev livet genast väldigt mycket roligare. Efter förlossningen sa jag åt mig att jag inte behövde vara rädd för att bli stucken i ryggen inför kommande förlossningar (men jag slipper helst, ärligt talat). Sen är det väl inte samma bedövning eftersom man är helt borta från midjan och nedåt när man snittas, men det är ju en nål i ryggen. Det var inte jättekul att få in den i ryggen, men det gick fort över och det var värt det just då. Sen vet jag dock inte hur stor skillnad det är mot EDA.
  • Superbia
    idamarja skrev 2012-07-01 13:47:20 följande:
    Jag vet inte vad jag ska tänka om ryggbedövning nu, för vid snittet så fick jag ju det och det var fruktansvärt och det räcker egentligen inte för att beskriva hur hemskt det var. MEN då var ju situationen hemsk med tanke på att det var bråttom o akutsnitt och jag var stressad, kan tänka mig att det inte behöver vara så hemskt om man får det mer i lugn och ro och inte för att man ska snittas utan vid en vanlig förlossning.
    För min del känner jag nog att en ryggbedövning i ett tillstånd då jag inte redan är smärtpåverkad och klar i huvudet skulle vara värre än hur det var sist. Då hade jag verkligen skitont i ryggen, plus att jag befann mig i något adrenalinrus pga vad som höll på att hända, så i efterhand har jag funderat på hur det hade varit om jag lugn och sansad skulle ta samma bedövning. Nej, då är jag nog hellre lite väck faktiskt. Vilket som så kan vi nog enas om att det finns roligare saker än att få en nål i ryggen Glad
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012