• Nellin

Vi som försökt ett tag utan plus

BaPumba: Det låter jättekonstigt att ni fått remiss för IVF redan innan de ens gjort en utredning på fertilitetskliniken. Spermaprov måste göras, de måste kontrollera dina äggstockar, äggledare, hormonnivåer, livmodern, och så vidare. 

Jag hoppas ni får komma på vanlig utredning snart, för det måste ju vara första steget.
    Tills dess, köp apotekets vitaminer för gravida och ammande kvinnor. Där finns det massor med nödvändiga vitaminer, inklusive folsyra i tillräcklig mängd. Att börja med dem kan kanske vara ett bra första steg? Sen kan ni ju också ringa fertilitetskliniken och fråga dem hur ert ärende ligger till egentligen.

Lycka till! 
  • Nellin
    Maramina skrev 2012-10-14 13:12:39 följande:

Skönt att läsa at du ändå tycker att det är ok att skaffa barn först efter det man pluggat färdigt. Känner ibland att man som 30+ ses ned på, särskilt om man just valt att skaffa barn först efter avslutade studier och med ett fast, bra, hyfsat välbetalt jobb (eller om man är tex lärare eller jobbar inom vården eller liknande bra, men dåligt betalt jobb). Eller valt och valt... Inte varit mogen kanske man snarare ska söga och för oss har det inte varit rätt tidigare. Vi har känt att vi har velat känna oss trygga i vardagsbekymren (som tex ekonomi) innan vi skaffade barn. Och det har ju varit fördel att vi bodde i samma stad, och det inte bara på helgerna (jag veckopendlade till mitt jobb under några år) när vi sedan fick dottern.

Detta är ju något som varit rätt för oss, att andra gör annorlunda är upp till dom. Jag tycker att alla ska få göra som de vill, utan att bli dömda. Vi prioriterar alla olika, vi ser olika saker som viktiga. Och så länge var och en sedan gör sitt bästa för att acceptera även de negativa sidorna som ens val kan medföra i form av tex ekonomi, möjlighet att skaffa flera barn, eller vad det nu kan vara så får de göra som de vill. Vi vet ju tex att tiden inte räcker till att få så många barn till. Kanske blir det inga fler öht. Men vi är ändå nöjda med vårt val att vänta. Inte bara på grund av ekonomi, även om det känns skönt att veta att vi tycker om vårt boende, ett hus, som är vårt. Att vi bor i en kommun med lite bättre ekonomi och att barnomsorg och skolor i området är bra. Att vi bor i ett område som vi kan känna oss trygga att släppa ut vårt barn i och att vi kan känna oss trygga även ekonomiskt om en av oss skulle bli arbetslös och den andre lpngtidssjukskriven och inkomsterna skulle sjunka drastiskt.

Så tack för att du verkar förstå även oss som har välbetalda jobb efter studier, och förstår att även vi kan ge barn kärlek

Stor kram till er alla, oavsett ålder, kön eller annat oväsentligt! Alla gör vi vårt allra bästa efter våra egna förutsättningar! Och alla är vi värda att få små bebisar inom kort!
    Självklart förstår jag också att ni valt den vägen! Jag tycker att alla vägar är rätt, så länge man känner att det är rätt för en själv. Det viktiga är att man är beredd att ge barnet/barnen all kärlek och tid som de behöver. Ibland önskar jag att jag hade möjligheten att göra som ni gjort: att vänta och göra klart utbildning först. Nu har jag inte den biologiska tiden på min sida och vi väljer att försöka som tokar redan nu. Vi vill dessutom gärna ha fler än ett barn. Och jag känner mig trygg i att vi kommer kunna erbjuda våra barn det som är viktigt. Och rent ekonomiskt så sitter vi faktiskt inte så dåligt till, trots att vi är studenter. Jag har flera jobb och min utbildning är dessutom snart klar, min sambo plockar ut dubbla magisterexamens efter den här terminen så jobb kommer inte bli några problem. Jag själv har alltid lyckats hantera min ekonomi på ett bra sätt, oavsett om jag pluggat eller jobbat och det kommer egentligen bara vara under första året som jag inte har en heltidsinkomst, men jag ska försöka plugga samtidigt, även om det kommer bebis. Kanske på halvfart i alla fall. Jag har bara en termin kvar efter denna, sedan har jag också dubbla examen. Ja, om det nu inte blir tvillingar eller trillingar denna gång, hehe... för jag har ju trots allt tre ägg där inne som kanske blivit befruktade.

Vilket som så oroar jag mig inte, för så länge man samarbetar och älskar så går allt!

Så jag förstår både de som väntar några år, och de som får barn samtidigt som de gör klart sin utbildning. Så länge man väljer det som passar en själv bäst så tror jag inte att det finns några fel. :)
  • Nellin

Åh herregud, det här är den värsta ägglossning jag någonsin varit med om! Här gick jag och oroade mig över att inte riktigt veta när ÄL sker eftersom jag var för snål för ÄL-test. Trodde ju den skulle kommit igår, för läkaren trodde det, men idag har det dragit igång. Jag kan typ inte gå. Det känns som om magen ska spricka när jag rör mig, när jag går så känns det som knivar och att sitta är det inte tal på! Och illamående så det förslår!

Från höger äggstock ska ett ägg komma, och den är jag bara lite öm i. Men från vänster äggstock ska det komma två ägg och det KÄNNS vill jag lova. Måtte nu för guds skull i alla fall ett av dem bli befruktat och fästa, för det här vill jag inte göra i onödan. Pergotime is the shit, hörrni!

Den värsta smärtan borde väl gå över efter ett par timmar när äggen väl släppt? 

• Nellin
    Ciccie86 skrev 2012-10-14 18:05:35 följande:
    Jag har alltid haft en lutealfas på 14 dagar, så länge jag kan minnas. Men har ej testat med ÄL tester på några månader. När jag testade fick jag streck på dag 13-14.. Jag har inga tydliga ÄL symtom, men jag brukar känna av det runt dag 14.. Men nästa period ska jag testa med ÄL tester från dag 7-8 och se när det blir högst. Kan ju vara så att det strecket på ÄL testet jag haft vid dag 13-14 kanske är svagare än det jag skulle ha på dag 11-12... Blev lite fundersam nu faktiskt. Men jag har lämnat tester på vårdcentralen på dag 3 och 21.. Och jag vet att jag har ÄL..

Mensen har ännu ej kommit, jag mår illa till och från hela tiden och är extremt trött. Höll på att somna vid 14 idag.. Inte likt mig.. Om inte mensen kommit om några dagar så köper jag ett CB digital.. Kram
    Det låter onekligen hoppfullt! Hur känns brösten? Molvärk?
  • Nellin

Hörrni, jag börjar bli lite nojjig här. Jag har så vansinnigt ont i magen. Hela livmodern verkligen värker, det känns som om den ska gå sönder. Någon här som blivit överstimulerad av pergo förut och fått flera ägg samtidigt? Gjorde det pissont och hur lång tid tog det innan det släppte?

41 minuters kö till 1177!!! 

• Nellin

Nu har jag kommit fram. Hon ville tala med någon barnmorska så jag sitter och väntar.

• Nellin

Okej, jag blev kopplad till en barnmorska på kvinnoklinikens jour. Hon sa att de inte är så bra på sådant här gällande behandlingar och överstimulerade, men hon sa att jag skulle hålla koll på magomfånget. Jag är ju rätt svullen i magen nu, förmodligen pga all vätska som också kan vara en av orsakerna till att det gör så förbannat ont. Hon sa att om jag blir ännu mer svullen så behöver jag komma in och tömmas på bukvätska. Otäckt!

I övrigt skulle jag ta två alvedon, vila och avvakta. Om det blir värre skulle jag komma in, annars vänta tills i morgon bitti och då ringa ferten.

Känner mig lite lugnare nu, men fy fan vad ont! Obehagligt!
    Är själv hemma så jag antar att oroskänslorna gör det värre. Det känns bättre nu när jag fått tala med någon.

Jäkla dunderägg det här, haha! 

• Nellin
    Rebster skrev 2012-10-14 20:51:17 följande:
    Har inte heller någon erfarenhet förutom mina ägglossningar med ett ägg. Då kunde jag ha så ont att jag fick smyghalta på det benet där ägget lossnade. Värst var det precis innan ägget släppte och sedan försvann det gradvis, men jag hade ont i några dagar efter. Jag tänker bara att om du har tre ägg så borde det göra förbannat ont så det är säkert normalt om än obehagligt. Är det som en skarp smärta? Det hade jag nämligen när jag hade ägglossning, kändes inte alls som mensvärk...
    Jag är helt säker på att det är pga ägglossning idag. Barnmorskan sa att jag förmodligen är överstimulerad, i den bemärkelsen att jag har fått förstorade äggstockar och mycket vätska i buken. Det är därför jag mår illa också.

Så jag ber till Gud att det lättar av sig själv, för jag vill INTE tappa buken på vätska. Avskyr sjukhus och ingrepp. Hoppas också att det är värt smärtan. Alltså att något av äggen befruktas och fäster och stannar kvar! Det skulle kännas så trist att behöva gå igenom den här skiten till ingen nytta. :/

Ni är gulliga som bryr er. Tack!

Min sambo kom precis hem nu, så jag slipper vara ensam. Ska försöka vila och slappna av bara, och sen ringer jag fertiliteten i morgon bitti och snackar med dem.

Kram på er! 
  • Nellin

Vad gulliga ni är som tänker på mig, allihop! Hjärta
    Idag är jag bättre, bara lite öm i äggstockarna, men det är ju inte konstigt. När ägglossningen väl var klar så började smärtan successivt att lätta. Talade med ferten idag och hon sa att jag blivit väldigt överstimulerad och då kan det bli såhär. Men eftersom jag inte har kräkts, eftersom jag kan andas ordentligt och eftersom inte magen blev JÄTTEsvullen så sa hon att det inte var farligt. Ingen vätska behöver tappas från buken, vilket känns skönt. Det var riktigt läskigt där ett tag, för fy fasen vad ont jag hade i HELA magen. Men nu så, är jag på väg tillbaka. Nu är det två veckors väntan till BIM!

Ciccie: Det behöver inte vara något fel. Kanske är det bebis? Sen kan man ju få lite ont i magen och känna sig konstig när mensen är på G också. Förstoppning exempelvis är ju vanligt då, vilket kan kännas lite skumt i magen. Vi hoppas såklart på att du ÄNTLIGEN ska få ditt plus. Jag hejar på som tusan här hemma. När ska du testa?

BaPumba: Herregud vad spännande! Vilken lyx att ha passerat BIM utan att ens tänka på det, haha! När ska du testa?

Jayt: Vi hoppas att tuttarna fortsätter ömma som tusan och att du får ett fint plus om några dagar. Vet du när du ska testa? Brukar du ha regelbunden cykel? Heja heja heja!

Känner ni vad mycket spänning och förväntan det är här inne nu? Mycket som ska hända, och många datum som ska inväntas. Hihi! Skönt att tråden är på lite soligare humör just nu, det har ju varit så himlans mörkt här inne ett tag nu. Vi behöver lite optimism och framför allt en massa plus! Hjärta

• Nellin
    Pastell skrev 2012-10-15 11:58:00 följande:
    Verkar som jag har äl denna månaden också, inte för jag känner av det i magen men, ursäkta äcklet, nu har jag sådär jättelånga flytningar som bara kom massa när jag satt på toa (förlåååååt jag är äcklig)
    Tror ni det är försent att köra på ikväll också? När i förhållande till "extrema broflytningar" brukar äl ske? Vi hade sex i förgår, måste få till att ikväll också.
    När ägget växer i äggstocken bildas hormonet östrogen. Östrogen stimulerar celler i livmoderhalskanalen att producera det särskilda sekret som har till uppgift att hålla spermierna vid liv, leda spermierna på rätt väg till ägget och sortera ut defekta spermier. Ett och ett halvt dygn före ägglossning sjunker östrogenet abrupt samtidigt som det sker en snabb tillfällig stegring av stresshormonet noradrenalin vilket stimulerar bildandet av det sekret som har till uppgift att "låsa upp" för ev väntande spermier så att dessa ska kunna simma vidare till ägget. Detta sekret upplever kvinnan som en extremt våt och hal flytning. Detta är peak-day, den sista dagen med fruktsamt sekret, fruktsamhetstoppen. Chansen till befruktning är störst den här dagen. Ägglossning sker till 80%. nu, övriga 20% sker dagen före eller efter peak day. Dagen efter peak-day är en torr dag och detta abrupta avslut av flytningen är indikationen för att ägglossning har skett dagen före.

Sista dagen med trådflytningar är alltså i 80% av fallen dagen då ÄL inträffar. Detta innebär att man ju inte vet när ÄL inträffat förrän efteråt - man märker att flytningarna försvinner och då vet man att ÄL skedde under sista flytningsdagen.

Hoppas detta svarar på din fråga. :) 
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus