• JaMA08

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej tjejer & killar!

Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • ekke

Vi ska/ skulle börja utredningen nästa vecka. Fast tiden passade inte, typiskt... Så nu väntar vi på ny tid. Hoppas på att det kommer i dag!

Hallonmurmiken: har de sagt något om väntetiderna i er kommun?

• rajsiin333

Jag vill också skicka in ansökan om att påbörja utredning. Men vi har två ggr kvar på kursen och vi ska göra ett nytt IVF-försök i nästa vecka så vi avvaktar det först.
    Men det känns som jag väntat så länge på att bli mamma, jag vill inte vänta mer. Fast det är lika bra att vänja mig. Det kan ju bli flera års väntan innan vårt efterlängtade barn kommer.

Men vad jag längtar!

• hallonmumriken

Väntetiden i Stenungsund kommun är drygt en månad. Vi hoppas såklart att den blir kortare. Eftersom vi har ett frysförsök kvar nästa månad så känns det ändå helt ok att vänta.

• ekke
    hallonmumriken skrev 2012-03-14 12:39:36 följande:
    Väntetiden i Stenungsund kommun är drygt en månad. Vi hoppas såklart att den blir kortare. Eftersom vi har ett frysförsök kvar nästa månad så känns det ändå helt ok att vänta.
    Ja, det förstår jag. Vi inväntade vårt FET innan vi skickade papperna, - lite typiskt nu eftersom det inte fungerade. Men det var samtidigt först efter vi misslyckades som jag till 100% kunde förstå att vi skulle adoptera. Nu vill jag inget annat och det har bar gått två veckor :)
  • ekke
    rajsiin333 skrev 2012-03-14 19:54:09 följande:
    Oj, blev det två inlägg från mig?
    Internet strulade imorse så det var väl därför.
    Sånt som händer :)

Jag längtar också, men nu vet vi vad slutet är och det gör att man orkar tänka på att det kommer att dröja flera år innan man är där...
  • Jockelina

hallonmumriken: vi bor oxå i stenugnsunds kommun och har varit där på möte inför adoption. Man får inte börja hemutredningen om man inte är helt klar med sina IVF försök. Vi hade vårt sista IVF försök kvar som misslyckades men fick två ägg till frysen som sätts in vid nästa ÄL som är ca vecka 13. Till oss sade de inte att de var 5-6 veckors väntan fast det var januari och det kan ju ha ändrats sedan dess. 

Är ni med i någon adoptionsorg? Vilken? Hur länte har ni stått i kö? Ser att ni redan har ett barn, kom de till genom IVF? Ursäkta om jag är frågvis du behöver inte svara om du inte vill

• hallonmumriken
    Jockelina skrev 2012-03-14 20:22:54 följande:
    hallonmumriken: vi bor oxå i stenugnsunds kommun och har varit där på möte inför adoption. Man får inte börja hemutredningen om man inte är helt klar med sina IVF försök. Vi hade vårt sista IVF försök kvar som misslyckades men fick två ägg till frysen som sätts in vid nästa ÄL som är ca vecka 13. Till oss sade de inte att de var 5-6 veckors väntan fast det var januari och det kan ju ha ändrats sedan dess. 

Är ni med i någon adoptionsorg? Vilken? Hur länte har ni stått i kö? Ser att ni redan har ett barn, kom de till genom IVF? Ursäkta om jag är frågvis du behöver inte svara om du inte vill
    Såklart man få vara frågvis, det är bara roligt!
    Vi gick med i BFA precis vi årsskiftet. Tyckte på något vis att det kändes personligare med en mindre förmedling.
    Vår son (som nu är 2 och ett halvt år) kom till genom vår första IVF på Sahlgrenska. Trodde nog inte att det skulle bli så svårt att lyckas igen men nu känns det som en omöjlighet. Vi har gjort tre hela IVF på mindre än ett halvår..

Sa dem till er i Stenungsund att ni var tvungna att vänta med utredningen till FET var klart? Kan dem bestämma det?
    Vi har bestämt oss för att blir det inget med embryot i frysen gör vi utredningen nu i vår, fast vi har ändå inte bestämt oss helt för att inte göra flera IVF.

Har ni andra i tråden bestämt er för det? Aldrig mer IVF?
    Jag tycker att det känns så svårt att ta det beslutet.. 
  • Jockelina

Hallonmumriken: anledningen är att om man blir gravid så kommer ingen organisation godkänna dig med anledning av att det är olämpligt att få ett spädbarn och samtidigt få ett adoptivbarn. Om du blir gravid så får du avvakta något år då det har lugnat ner sig om du förstår vad jag menar.

• Jockelina

Hallonmumriken de kan dessutom bestämma om de vill rekommendera er som adoptivföräldrar eller inte till de utskottet i kommunen som sedan godkänner er eller inte. Det handlar dessutom om att inte ödsla våra skattepengar i onödan vilket händer om du exempelvis nästan är klar med en hemutredning men under den blir du gravid.

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?