• JaMA08

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej tjejer & killar!

Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • Hjärtat längtar

Jag håller med om att det är bäst att vänta med utredning till ni är klara med ivf. Men gällande adoptionsorganisationerna så är det viktigaste att inte bli gravid efter att man har skickat papprena till ett land. För då väntar man ju redan barn genom adoption och det skulle inte vara så lyckat om de i det landet har matchat ett barn er med ett barn och ni blir gravida, för då avbryts hela adoptionen. Har ni däremot inte skickat några papper till landet så behåller ni ju er köplats i "sverigekön" även om ni blir gravida.

• Nahoj23

Vi har akten klar och den har legat på BFA i 3.5 vecka men vare sig Bolivia eller Sri Lanka kan man skicka några akter till just nu....typiskt....vänta igenGråter

• Hjärtat längtar
    Nahoj23 skrev 2012-03-15 10:58:58 följande:
    Vi har akten klar och den har legat på BFA i 3.5 vecka men vare sig Bolivia eller Sri Lanka kan man skicka några akter till just nu....typiskt....vänta igenGråter
    Vad jobbigt! Är det just Sri Lanka och Bolivia ni är inriktade på? Hur länge till tror ni att ni får vänta innan ni får skicka?
  • hallonmumriken

Hej!
    Jag förstår vad ni menar. Såklart att man ska vara 100% inställd på adoption när man startar processen.
    Vi skulle aldrig skicka iväg papper till ett land och samtidigt fortsätta med IVF.
    Men nu är man i något sorts mellanläge och jag tycker nog att det kan vara okej att starta en utredning. Oavsett graviditet eller inte så kommer vi att adoptera. Det bestämde vi för många år sedan! 

• Nahoj23
    Hjärtat längtar skrev 2012-03-15 20:53:28 följande:
    Vad jobbigt! Är det just Sri Lanka och Bolivia ni är inriktade på? Hur länge till tror ni att ni får vänta innan ni får skicka?
    Vi har för kort äktenskapstid även om vi har bra kötid sedan 2008 (utreddes först som ensamstående) så det är de länder som tar emot oss med tanke på det.
    Jag vet att vissa östländer också räknar med sambotiden men hjärtat vurmar inte för dessa länder just nu i alla fall.
  • Miranda79

Hejsan!

Får jag hoppa in här oxå, suttit o läst igenom alla inlägg nu ett tag!

Jag bor i Sthlm, jag o min man har försökt få barn i 4 år, med ett MF som resultat för 3 år sedan, sen har vi gjort flera inseminationer o 2 st IVF, inget lyckas. Då min man, hans syrra, hans mamma, min pappa, o flera vänner är adopterade så var detta inget svårt val att ta!! Vi ställde oss o kö maj -10 vid AC, har sedan varit vilande i detta under våra behandlingar, men nu vill vi sätta fart, läääängtar så efter att bli en familj!!!! Vi gifte oss juli-10 för att snabba på lite, och ska nu börja f-utb i april, känns skönt!! 

• Hjärtat längtar
    Nahoj23 skrev 2012-03-16 11:39:38 följande:
    Vi har för kort äktenskapstid även om vi har bra kötid sedan 2008 (utreddes först som ensamstående) så det är de länder som tar emot oss med tanke på det.
    Jag vet att vissa östländer också räknar med sambotiden men hjärtat vurmar inte för dessa länder just nu i alla fall.
    Ok! Hur länge måste ni har varit gifta då?
  • rajsiin333

Då är jag inne i IVF-svängen igen. Får se hur det får denna gång.
    Det känns lite underligt att vara det samtidigt som vi går föräldrautbildningen. Men som sagt, tiden får visa på vilket vis vi ska bli föräldrar.

• hallonmumriken

Nu har vi fått tid för att starta medgivandeutredningen! 16 april drar vi igång.
    Har redan fått 6 tider av dem och det kan bli fler vi behov.
    Lite jobbigt när de flesta ligger på förmiddagen. Det är väl bara att inse redan nu hur mycket det kommer att kosta. Man har ju inte precis en kassa att gräva ur efter många IVF-försök..
    Fast pengarna är egentligen skit samma, det får man lösa på något sätt! 

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?