• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • Rocket Mania
    morotsland skrev 2011-10-05 22:08:48 följande:
    Ni Motståndare med stort M. Herregud, det är verkligen som en religiös sekt det här Anna Wahlgren-hatet.
    Men om vi nu ponerar att AW faktiskt har skrivit det som andra här försöker tala om att hon gjort, vore det inte hemskt? Är det fortfarande "sektigt" om du hade fått läsa själv vad AW sagt i vissa situationer?
  • vittra
    Rocket Mania skrev 2011-10-05 22:28:57 följande:
    Men om vi nu ponerar att AW faktiskt har skrivit det som andra här försöker tala om att hon gjort, vore det inte hemskt? Är det fortfarande "sektigt" om du hade fått läsa själv vad AW sagt i vissa situationer?
  • Yn84
    knisse skrev 2011-10-05 21:25:16 följande:
    ja det är inte svart att tvangsmata nagon. hennes egna ord är att det är bara att tratta i barnet.
    och att byta blöja pa ett barn är inte rätt man ska ge stoppande mat för att barnet ska lära sig att inte bajsa pa trots under natten osv.
    Fast du kanske inte ska ta det så bokstavligt!? Vad det handlar om är att försäkra sig om att barnet är mätt! De växer ju så otroligt mycket under det första året så de behöver massor av näring. Vad det grundar sig i är att AW märkte att hennes egen dotter slutade gråta då hon fick mer mat (än var 4e timme som var praxis då). Dessutom sover man bättre om man är mätt. Att ge stoppande mat har jag väldigt svårt att förstå eftersom det bör ge magont, men det är min privata åsikt.
    Vidare menar hon att det är viktigt med rutiner (håller väl de flesta med om), social delaktighet (inte så dumt) och sömn (basbehov).
    Kom inte o säg att min kille inte får kärlek, våga bara! Trivdes han inte skulle han säga till.
    Här skrattas det varje läggning, han är glad på morgonen...... vet av erfarenhet från kompisar, mammagrupp etc. att det inte alltid är så muntert vid läggning o flera uppvak om nätterna. Så är det inte här. MIsshandel? Knappast!
  • Joci
    Yn84 skrev 2011-10-05 20:37:52 följande:
    Men HERREGUD, ta inte i så du spricker! Vi har genomfört SHN-kuren på vår son och jag kan lova dig (o alla andra här) att han mår hur bra som helst och är en jätteglad kille. Vi föräldrar är också högst normala! Vi har dessutom förmågan att tänka kritiskt och på alla sätt försöka vara de bästa föräldrar vi kan vilket i vårt fall innebar att vi försökte lösa det enorma sömnproblem som fanns i vår familj ett tag. Taskigt va!

Jag tycker det är hemskt att få läsa att man är en misshandlare o helt korkad för att man tillämpat AW:s metoder. Tänka på vad ni skriver! Vad tror ni egentligen, att folk medvetet väljer en metod där de utgår från att barnet far illa!? Seriöst?!
    Jag kan faktiskt inte kalla dem (er?) något annat.
    Hur kan man som normal förälder ignorera ett skrikandes spädbarn?
    Eller låta ett barn ligga i sin egen avföring eftersom "man ska lära barnet att man inte bajsar på natten". Och detta sitter AWs marionettdockor och hejar på samtidigt som de ger fullständigt bisarra råd som "smörj på ett extra tjockt lager salva så blir det inga sår" (ja, detta är helt sant och gavs som råd till en mamma vars son fick blodiga sår av att ligga i en bajsig blöja).

Tror man helt seriöst man ska få sova hela natten när man har spädbarn? Skriker man inte inombords när man inte får plocka upp sitt gråtandes barn eftersom man då "visar barnet att vargen kommer och tar dig".
    Läser man i AWs forum kan man även ta del av föräldrar vars barn slår sig blodiga mot spjälsängen för att de blir fullständigt hysteriska. Får de rådet att plocka upp barnet och trösta? o nej, bryt inte det du börjat, vaddera sängen istället. Att barnen skriker vidare och fortsätter dunka sitt huvud mot (den nu vadderade) sängen är tydligen helt ok...

Vad av detta skulle du INTE kalla barnmisshandel? Vart går din gräns? Jag vet vart min går iallafall...
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • trollkarl

@ yn

Hon är anmäld av BO, säger inte det nåt?
    Etablissemanget tar avstånd från henne, säger inte det nåt? Hon har en relation med KMR, säger inte det nåt? Hon anser att all vaccin är av ondo, säger inte det nåt?
    Hon anser att NPF såsom ADHD/ADD, aspberger etc inte finns utan är ett sätt att sälja medicin o tjäna mer pengar åt kapitalistiska konglomerat, säger inte det nåt?

• Regnig måndag

Om jag får inflika här och svara på TS?

Jag gjorde exakt sådär med ett av mina barn. Exakt hur det kom sig kommer jag inte ihåg men det var långt innan jag ens hört talas om AW och det föll sig naturligt, troligen därför att det var en riktig snurrpelle.
    Det handlar inte om att pinhålla utan att skyffla undan armarna så man kommer åt att mata...
    Men jag är ingen expert på AW och har ljudet avstängt på datorn så exakt vet jag ju inte förståss.

Men jag måste tillägga att med de andra barnen gjorde jag inte så, de är också lugnare som individer. Sen är jag extremt mycket emot att köra en och samma metod på alla barn rakt av, man anpassar det meste till individen.

FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • MalinEddie
    morotsland skrev 2011-10-05 21:11:15 följande:
    Att påstå att alla som inspireras av Anna Wahlgren ägnar sig åt barnmisshandel är både löjligt och kränkande.
    Det håller jag med om trots att jag är väldigt kritisk till många av hennes metoder och råd. Jag dömer inte enskilda föräldrar utan att veta deras historia.
  • morotsland
    Joci skrev 2011-10-05 23:11:10 följande:
    Eller låta ett barn ligga i sin egen avföring eftersom "man ska lära barnet att man inte bajsar på natten". Och detta sitter AWs marionettdockor och hejar på samtidigt som de ger fullständigt bisarra råd som "smörj på ett extra tjockt lager salva så blir det inga sår" (ja, detta är helt sant och gavs som råd till en mamma vars son fick blodiga sår av att ligga i en bajsig blöja).

Tror man helt seriöst man ska få sova hela natten när man har spädbarn? Skriker man inte inombords när man inte får plocka upp sitt gråtandes barn eftersom man då "visar barnet att vargen kommer och tar dig".
    Läser man i AWs forum kan man även ta del av föräldrar vars barn slår sig blodiga mot spjälsängen för att de blir fullständigt hysteriska. Får de rådet att plocka upp barnet och trösta? o nej, bryt inte det du börjat, vaddera sängen istället. Att barnen skriker vidare och fortsätter dunka sitt huvud mot (den nu vadderade) sängen är tydligen helt ok...

Vad av detta skulle du INTE kalla barnmisshandel? Vart går din gräns? Jag vet vart min går iallafall...
    Jag ignorerar inte ett skrikande spädbarn, mina barn har i princip aldrig skrikit eller gråtit just tack vare att jag läste Barnaboken och fattade hur man kunde skapa goda rutiner kring mat och sömn. Själva poängen med Anna Wahlgrens tankar är ju att barn inte ska behöva gråta till sig sina behov utan att vi föräldrar ska se till att de får vad de behöver i god tid.
  • morotsland
    Joci skrev 2011-10-05 23:11:10 följande:

Och ja, jag trodde att man skulle få sova på natten och det har jag också fått göra. 
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??