• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Ronjas mamma

Miloxan jag åt gaviscon varje kväll så jag slapp för halsbrännan. Prova att sitta upp och sova, ha ett åringen vid sidan av dig i sängen. Så ska du inte stiga upp så många gg utan kan snabbare natta både dig och den lille igen.
    Instämmer med tilj älskar madrasser..

Fick barnens nya bord och stolar igår så fint
    Hade nog betalt mera om jag visste de var så fina kan vara svårt att bedömma helt från ett foto.

• Miloxan

Tack för tipsen. Jodå hon sover på fm om man ligger bredvid :S bara det trots dålig nattsömn så har jag väldigt svårt att slappna av och somna på dagtid, går lite bättre på em. en utav de äldre kommer hem  ca kl 13 och de andra kl 16- 16.30 och då är ju alla hungriga......så då är det bara att dra igång kvällsmaten. Lekis-tjejen kommer ju hem kl 13 men hon brukar vilja vara ute och leka med kompisar på gården och det känns ju lite tråkigt att säga att nä du får inte gå ut, du ska passa lillasyster. Men jag vet att jag är för dålig att be barnen om hjälp både gällande sysslor och annat här hemma. Får nog ta ett snack med dem....

• Linapina

Hej alla!

Kul att det är fler och fler som kikar in! Bara bra ju fler vi är när man söker råd och stöd. Skrattande

Vi är inne i en ganska utmattande period, Milla är förkyld och håller på att få fler tänder tror jag så hon vaknar många gånger på natten, Edvin är inne i en riktig trotsperiod och har även börjat att sparka och slåss och kasta saker. Jo, och så vaknar de numera 4-5 på mornarna, hur dåligt de än har sovit under natten.

Idag så skulle vi åka till ÖF, när vi var klara för att åka blev Milla jätteledsen, så jag fick gå och lägga henne istället. Så det blev inget med det...
    När vi åt så ville Edvin bara äta tomat, och när han var klar fick han gå från bordet. Så sitter jag och försöker få i en snorig och gnällig Milla lite mat (försöker att äta själv med), då kommer Edvin med ett brunt finger upp i luften "Titta mamma! Bajs!". Haha, blev ganska trött på hans upptäckarglädje just då, men nu efteråt är det ju ganska roligt. Det var bara att slänga till Milla lite bitar av banan för att göra henne nöjd, och sen byta blöja på golvet.

Snart ska vi åka till ett köpcenter här och så ska vi prova att äta mat nånstans allihop, det blir spännande! :) Fast oftast är barnen väldigt mycket duktigare när vi är nånannanstans än hemma. Här hemma är de riktiga huliganer! :)))

Vad ska ni andra hitta på?

Kram på er!

• Zirup

Hihi, söt unge du har, Linapina! Tilde kläckte ur sig häromdagen: Mamma, mamma, jag har bajsat en liten tortellini! Gissa om man kämpade för att inte brista ut i skratt när hon var så stolt!

Mannen och barnen har haft det tufft idag har jag hört men jag har haft en bra dag på jobbet. Inget mer jobb den här helgen iallafall! Däremot områdesstädning, brukar vara två gånger om året och är faktiskt rätt trevligt. Jag gillar att tjöta lite med grannarna, det är bra att de känner igen tjejerna om de peppar peppar skulle komma på avvägar någon gång.

Igår var storasyster på Borås djurpark med sitt dagis. Mannen och lillasystern kom in och lunchade med mig inne i stan, han hade köpt med sig sushi och så satt vi på gräset i en park. Alla åt med god aptit och det var underbart skönt i solen! Vi har för övrigt haft härliga dagar i Göteborg, den här veckan. I början av veckan var vi på vitsippsutflykt och jag lyckades ta det här fina kortet på tjejerna:

Må så gott i vårsolen!
  • Tårtmor

Hej! Får man titta in här?

Jag väntar andra barnet om 4 veckor, då är vår dotter 15 månader. Nu börjar det bli tugnt i graviditeten om man säger så, med en 1 åring som kräver all uppmärksamhet! Jag är lyckligt lottad som har en trädgård som är inhägnad i alla fall, nästan lättast att spendera dagarna där för då är hon så sysselsatt med allt spännande.   

• Grrretchen

Hej, skriver snabbt från telefonen så jag får in tråden på mina favoriter och återkommer senare en piggare och gladare kväll!

Har just klarat av en helvetesläggning ensam eftersom mannen är på konferens med jobbet och fått min 19-mån flicka att somna med 1-mån bebisen i samma rum! :/

Tips för att förenkla vardagen med två små är något jag verkligen behöver :) Försöker dela med mig också förstås i den mån jag nu har något vettigt att komma med ;)

• Ronjas mamma

Tänkte på alla höggravida jag levde i simhallen sista tiden när jag väntade nr tre.
    Såå Skønt att bara sitta i plaskbassängen medan de hoppade runt, och så slapp jag för sommarvärmen ute( nr 3 kom i september )

Igår lagade maken musslor till kvällsmat och bakade bröd till mm så gott men ungarna ville inte ens samka de käkade bröd och det var det..

Fy vad vi hostar här hemma känns som denna våren inte varit annat än sjukdommar så känner allt för väll till det med att vara lite låg.
    I torsdags åkte jag in till stan och ville shoppa lite kläder till mig själv men det slutade med den minsta grät och mellan tjejen smurde in golvet med figenstang så det slutade med en tur i de nya torghallarna i KBH i stället det var i varje fall ett populärt ställe

• Loncelot
    Grrretchen skrev 2012-05-04 21:11:31 följande:
    Hej, skriver snabbt från telefonen så jag får in tråden på mina favoriter och återkommer senare en piggare och gladare kväll!

Har just klarat av en helvetesläggning ensam eftersom mannen är på konferens med jobbet och fått min 19-mån flicka att somna med 1-mån bebisen i samma rum! :/

Tips för att förenkla vardagen med två små är något jag verkligen behöver :) Försöker dela med mig också förstås i den mån jag nu har något vettigt att komma med ;)

Jag har samma problem en 1åring och en 3månaders, jag försöker få den lilla att somna före den stora, min man jobbar ofta kvällar så ensam ganska mycket och det är väldigt jobbigt.

Bästa är att försöka få den lilla så självständig som möjligt tex sova själv i sin egna säng osv. annars blir det väldigt hektiskt, iallafall för mig då jag varit dum nog att haft den stora så nära hela tiden tex han somnar ALDRIG själv utan jag får ha han i min famn liggandes.

Funderar även på eget rum till lilltjejen då hon vaknar till mycket på natten då storebror vaknar mycketså dom väcker varandra, sen min man snarkar ibland så kankse dom vaknar av det också..

Just nu sover vi i samma rum men i egna sängar.

Även att ha regelbudna ättider osv, lite svårt med bebis men viktigt med stora iallafall enligt mig.  
  • Loncelot

Jag kan inte påstå att jag tyckte det var jobbigt med att vara gravid och ha en liten det jobbiga blev när hon kom ut haha.... jobbigt värre... ;)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)