• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • MiniMillan2011

Ok, tänkte så här ;) mina stora är ju ganska små när pyret kommer så händerna fria så mycket som möjligt tänkte jag...både amma å bära om det funkar... Vilken e bäst då? Man behöver alltså en när de e små å en till när de blir större?

• Wanja6

Jag är helt ny på det här med sjal men har de senaste dagarna fått till det riktigt bra med min 3 veckor gamla son :) Sjalen vi använder är en tricot slen i stretch och jag är supernöjd. Jag har ingen annan sjal att jämföra med dock.

• En glad tjej

Får jag lov att skriva ett inlägg här? Jag har två döttrar med 19 månaders mellanrum. Det har varit tufft stundtals, speciellt tufft var det för min äldsta dotter som på något sätt fick växa upp så fort. Hon slog gärna på lillasyster, hon förstod inte bättre. Vi var ganska slitna som familj ett tag. Dock går tiden fort och nu har jag en tjej på 4 år och 3 månader och en på snart 6 år. Ni kan tro att de har nytta av varandra, de leker alltid med varandra, vi behöver aldrig sysselsätta dem. Visst, de bråkar men när jag ser kärleken dem emellan ångrar jag inte en sekund att jag valde att få barn så tätt. Dock blev det inte mer än två barn, det var ganska jobbigt att få barn tätt =)

• FruMadde4barnTätt

En glad tjej
    jag känner väl igen mig , oss i det du skriver.Glad 

vi har köpt staket och hängnat in trädgården bättre då vi har 2 smitare...

härligt väder.
    Glad

• Zirup

Vi har också haft tricot slen och varit nöjda, speciellt den tiden lillasyster vägrade vagn. Kanske kan fråga er här, har era små köpt vagnen från första dagen? Båda mina har vägrat fram till de varit omkring 3 månader och jag har resonerat som så att de varit i så stort kontaktbehov de första månaderna att det främst berott på det, efter ca 3 månader har de liksom kunnat fokusera blicken till att se mig, som förälder, när de ligger i vagnen, och det har kanske då varit en del i pusslet. Har det berott på att jag haft extra närhetssökande barn som jag inte fått detta med vagnen att funka första tiden eller är det något ni också upplevt?

En glad tjej: kul att höra solskenshistorien! Du ligger två år före oss i tid men annars stämmer nästan allt! Har arton månader mellan mina och jag instämmer i att det varit tufft. I dagsläget har vi inga bebisar i pipelinen men jag utesluter inte en liten sladdis om nått år eller så. Då hoppas jag att vi glömt bort det jobbiga.

• tilj75

Jag har aldrig varit bra på det där med sjal, försökte några gånger men trodde att jag skulle tappa bebbe i golvet. Som tur är har mina killar gillat att ligga i vagnen. =)

Välkommen loncelot =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Ronjas mamma

Ronja min äldsta bar jag i sjal till dagen innan jag fick nästa då knäckte det till i mitt knä som jag sedan har haft problem med höggravid med 13 månaders i sjalen skulle jag böja mig ner och samla upp något
    Vagnen blev använd som opbevarings plats och jag har mer än en gång haft en på magen och en på ryggen

Om du vil kunna amma så kan man det i tricot slenen men det är klart lättast i ringsjalen men som nybörjare känns en långsjal säkrare hade alltid känslan att R skulle trilla ut som späd i den så då hade jag alltid en hand på henne i alla fall
    min spädis favorit har varit en dansk desinget
    www.slynger.dk/product.asp denna är faktiskt samma som min.

Imorgon får jag nytt bord och stolar till barnens rum YES det blev inte helt så billigt som jag ville ha det till gängäld så kör mannen hem det till oss så vi ska inte ut och låna bil för att kunna hämta det

• Miloxan

Hur orkar man med de 2 sista månaderna i graviditeten samtidigt med en "nyfylld"1 åring som sover sisådär på nätterna? Vissa nättr inga problem alls men vissa är helt hopplösa med 11  tillfällen jag får gå upp under 5 timmar. Maken jobbar borta i veckorna, har skolbarn som måste iväg på morgonen, klåda vissa nätter, halsbränna andra...behöver lite pepp!

• tilj75

Oj, Miloxan, det låter jättejobbigt. Sover ettåringen på dagen? Passa på att sova då? Vid vissa tillfällen under mina graviditeter har jag varit så trött att jag har somnat vid minsta chans. Har du något barnsäkert rum där du kan ha madrasser på golvet och kunna vila samtidigt som ettåringen leker? Grindar är en superbra uppfinning enl mig.
    OM du får chansen att sova så SOV, försök inte komma ikapp med annat, prioritera sömnen framför allt. Allt annat kan vänta, försök laga mat som går snabbt att tillaga. Kan de äldre barnen passa ettåringen nånting? Ibland räcker det med att slumra på soffan i samma rum för att komma ikapp lite, de äldre väcker dig när det behövs?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)