• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • tilj75

Är i stugan med ungarna, har varit här en vecka snart. Maken kvar hemma men kommer på fredag hoppas jag. Det är primitivt men det dunkar. Har vatten ute men hämtar dricksvatten hos mamma. Funkar bra att laga mat i lilla köket och diskar utomhus. Har snart hunnit måla hela huset rött en omgång, ska målas ett varv till men det får nog vänta tills nästa år. Ska försöka hinna måla vitt runt fönstrena också men det är svårt att hinna, killarna bråkar och irja vill inte ligga i vagnen och det är för myggigt för henne att vara utan myggnät. Sitter i timmar på stranden när vädret tillåter, tar med lunch i mattermos. Virkar på kvällarna :)

Eq85, ja, fem egna och två bonusar som bor heltid hos oss. Fast de är 22 (kille) och 18 (tjej) och tjejens kille bor också hos oss.
    Jag hade aldrig tre barn utan fick ju tvillingar tredje fången. För mig handlade allt om rutiner. Alla sov samtidigt och åt samtidigt. Bytte jag blöjor så bytte jag på allihopa (jag var ganska snabb på att byta blöja ). Jag hade grindar överallt så jag visste var alla var och jag typ bodde på golvet. Madrasser på golvet i vardagsrummet. Jag hade resesängar och spjälsängar överallt så jag kunde lägga ifrån mig bebisarna utan att storebrorsorna kunde komma åt att "krama". Hur gamla är dina andra?
    Yes! Nu sover alla! Ska smita ut och mata myggorna lite och hinna måla en kvart.
    Kram på er

• EQ85
    tilj75 skrev 2013-07-03 21:19:54 följande:
    Är i stugan med ungarna, har varit här en vecka snart. Maken kvar hemma men kommer på fredag hoppas jag. Det är primitivt men det dunkar. Har vatten ute men hämtar dricksvatten hos mamma. Funkar bra att laga mat i lilla köket och diskar utomhus. Har snart hunnit måla hela huset rött en omgång, ska målas ett varv till men det får nog vänta tills nästa år. Ska försöka hinna måla vitt runt fönstrena också men det är svårt att hinna, killarna bråkar och irja vill inte ligga i vagnen och det är för myggigt för henne att vara utan myggnät. Sitter i timmar på stranden när vädret tillåter, tar med lunch i mattermos. Virkar på kvällarna :) Eq85, ja, fem egna och två bonusar som bor heltid hos oss. Fast de är 22 (kille) och 18 (tjej) och tjejens kille bor också hos oss. Jag hade aldrig tre barn utan fick ju tvillingar tredje fången. För mig handlade allt om rutiner. Alla sov samtidigt och åt samtidigt. Bytte jag blöjor så bytte jag på allihopa (jag var ganska snabb på att byta blöja ). Jag hade grindar överallt så jag visste var alla var och jag typ bodde på golvet. Madrasser på golvet i vardagsrummet. Jag hade resesängar och spjälsängar överallt så jag kunde lägga ifrån mig bebisarna utan att storebrorsorna kunde komma åt att "krama". Hur gamla är dina andra? Yes! Nu sover alla! Ska smita ut och mata myggorna lite och hinna måla en kvart. Kram på er

Det låter ändå mysigt fastän det är primitivt Mina andra är 6 år, 1,5 år och 7 månader. Rutiner är essentiellt när man har barn ocu speciellt när man har många. Just nu ligger jag med halsont. Svullen o gör ont. Kanske fått ngt av min dotter. men ingen feber iaf
  • Ronjas mamma

Nej här har vi "bara" tre tjejer men elsker att vara mamma åt dem och trivs jätte bra att vara familj, trodde inte dte inna vi fik barn men så rätt det kåandes när vi fik första Mysigt med stugan Tilj har lärt känna en tjej som har en liten stuag här i dk som vi ska låna i slutet av sommaren glädjer mig sån. Typiskt en vaknar hej e

• Tösabiten88

tilj75: jaså du målar också om huset?. det gör jag också, men vädret har inte velat :( har 1½ sida kvar

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • EQ85

vi har äntligen fått upp ett staket och en grind nu, så barnen kan inte springa rakt ut på gångstigen utanför.
    folk både cyklar & kör som galningar  

• Tösabiten88

vi har staket men ingen gren och utanför kör bilarna i 50 men ibland 70 :/

• Ioanna

Så, mindre än tre veckor kvar tills lillasyster kommer. Några tips eller råd som kan underlätta för R knappt 16 månader och/eller oss?

• Tösabiten88

Loanna: det bero på vad du vill bli tipsad på? :) Det jag kan rekommendera är ju att ge storasyskonet lite extra av allt från din sida och mannen kanske ska vara mer med Han/hon ifall det bli att du inte hinner vara så mycket med det barnet i början.

När bebisen väl är där så försök att få med barnet, t.ex läsa saga, titta på film eller sjung för det under tiden med amningen. Är den lite större så kanske den vill hålla i lillasyster någon gång under uppsikt och kanske vill hjälpa till och bada eller byta blöja.  

• ungmammatillflera

detta kommer bli mycket som det ser ut som just nu ..
    Jag har nu gett mannen en sista chans och funkar det ej nu så flyttar jag ensam med barnen, det är ju bara detta med dagis och bvc och allt ..

Allt är här och vi har kanske lägenhet på G i andra änden av stan, hur fixar man detta med dagis och bvc? 

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)