• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • FruMadde4barnTätt

Ronjas mamma 
    tackGlad
    vi kämpar på!

Tösabiten
    ja visst är sommarvärmen skön!
    här trotsar barnen också och kivar och hittar på bus hela tiden.

hoppas ni får en bra dag! /madde 

• Tösabiten88

madde: Ja nu får vi hoppas värmen är här för att stanna :)

Ja detta retandes imot varandra är ju för roligt också.. hehe, men oftast är alla lugnare när största flickan är i skolan om dagarna. Vet i sjuttan vad hon gör som har sådan inverkan på syskonen. hehe  

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • ungmammatillflera

skulle behöva råd kring min näst äldsta dotter hon är 3 år och känner att hon alltid är i kläm ..
    Hur kan man göra så hon ej känner sig utanför? 

• yndra

Den 30e April fyllde dottern 1, den 1a Maj kom lillasyster till varlden! "Stora" tjejen tycker ju att nytillskottet ar en riktig pest och forsoker mest hela tiden norpa snuttefilt och vara framme och rycka och dra i fotter och ben. Hur fort lar de sig att inte gora sa och hur lar man dem?

• Tösabiten88
    ungmammatillflera skrev 2013-05-17 12:57:46 följande:

skulle behöva råd kring min näst äldsta dotter hon är 3 år och känner att hon alltid är i kläm ..
    Hur kan man göra så hon ej känner sig utanför? 

försök och Hitta lite extra tid för henne som hemma att bara du och hon kanske sitter och pussla eller om ni ska handla att bara hon får hänga med dej osv.

Min ena dotter kom i kläm här men har blivit mycket bättre nu. Prata du med ena barnet så kan du sluta med att fråga barnet: Eller hur Lisa?. Försök och få med barnet lite mer.
    yndra skrev 2013-05-17 16:21:53 följande:
    Den 30e April fyllde dottern 1, den 1a Maj kom lillasyster till varlden! "Stora" tjejen tycker ju att nytillskottet ar en riktig pest och forsoker mest hela tiden norpa snuttefilt och vara framme och rycka och dra i fotter och ben. Hur fort lar de sig att inte gora sa och hur lar man dem?
    Stort grattis till nytilskottet :)  Du får säga till henne att hon inte får göra så och ta bort henne ifrån lillasystern eller visa henne med handen och säg klappa fint osv.

• yndra

[quote=69934965][quote-nick]Tösabiten88 skrev 2013-05-18 12:46:40 följande:

yndra skrev 2013-05-17 16:21:53 följande:
    Stort grattis till nytilskottet :)  Du får säga till henne att hon inte får göra så och ta bort henne ifrån lillasystern eller visa henne med handen och säg klappa fint osv.      
    [/quote] Det gor jag hela tiden, sager nej sa gor vi inte, visar hur man klappar fint och lyfter bort osv, men jag tjatar mig bla for hon lyssnar inte! Nu ar hon ju inte sa gammal sa det kanske bara ar att gilla laget men det skulle vara skont att kunna lagga mini pa en filt pa golvet ibland utan att syrran tror att det ar fritt fram!
  • Tösabiten88

Du får ha bebisen lite längre upp ifrån syrran och sedan när hon sover får du ta ner den lilla på golvet och mysa. Det är svårt med något annat då hon inte är så gammal.

• trollet83
    EQ85 skrev 2013-05-15 20:28:07 följande:
    Jag har nu märkt av hur det är att ha demens.. haha. nej men skämt åsido.
    häromdagen satte jag in havredrycken i skafferiet, glömde barnens väskor i TVÅ omgångar så fick köra hem igen o hämta dem. sen lämnade jag nycklarna i förrådet osv...
    jag har nog lite väl mkt just nu.
    denna veckan har det varit vårdcentralen pga dotterns utslag, var virusutslag.
    sen mvc, cellprov pga tidigare HPV virus  och bvc med dottern då hon fick sitt mässling påssjuka o röda hund vaccin.
    sen måste jag till kiropraktor med ryggen, gör sablans ont i mitten av ryggen. man glömmer ju ofta att bära och lyfta "rätt".

mina barn är 5,5 år (bonus) tös1 är 1,5 år och tös 2 är 5 månader.
    jag lever på att skriva post its, lägga in notifikationer på telefonen och alarm.
    planering är allt just nu.
    jag förberder t ex frukosten till sambon o barnen dagen innan, så morgonen blir stressfri.
    gör mkt mat åt gången så det blir rester för några dagar framåt och lunchlåda till sambon.
    och lärt mig att leva med smuts i hörnen. man kan inte förvänta sig att klara av ALLT med små barn hemma.
    huvudsaken är att de mår bra

Tack för tipsen!Tycker redan det är fullt upp o svårt att hinna med allt med 2 nämligen så behöver alla tips jag kan få;=) 

Bra att läsa lite tips över hur det går o vad man kan göra för att få vardagen att funka bättre;=) 
  • tilj75

Tjena tjejer! Nyss hemkommen från Finland. Har varit och hälsat på svärmor. Roligt, trevligt och jobbigt.
    Bollhavet på båten är passé, nu är det tv-spel dom gäller. Dygnet är upp och nervänt och ungarna är griniga av för mycket socker och för lite sömn. Jag är grinig av för mycket svärmor och för lite hemmatid :)
    Nu ska vi bara vara hemma en vecka och killarna ska gå på dagis. Måste sova nu. I min egen säng!!!! God natt :)

• Tösabiten88

tilj: Välkommen hem till Sverige igen :) Hoppas du fick en bra sovstund i din egna sängen. Hoppas pojkarna är gladare och piggare nu under denna veckan.

Här är det fullt upp :/ Vi håller på att fixa hallen och nu ska en tårta bakas för jag fyller tydligen 25år idag :)   

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)