• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:37:15 följande:
    Snorkan Toppen bra tack :) Vart hittar man bästa Försäkringen? Från vilken ålder kan barn rida? Hur många kan man sitta i en vagn efter ? Vad äter shettisar? Behövs vitaminer ? Saltsten? Vart har man vatten till de?
    Det bästa du kan göra är att fråga någon som kan se hästarna och träffa dem. Vad de äter beror på aktivitet, betet de går på, hur de är byggda, ålder...osv osv, mycket att tänka på, det finns liksom ingen speciell "shettismat".
    Googla djurförsäkringar till o börja med, fråga andr i stallet vad de tkr är bra.
    Antingen i hinkar (stora, i mjuk plast, finns i hästbutiker) eller om det finns annan behållare i hagen (viktigt att hålla de rena!) samma gäller inomhus, om de inte står uppstallade med vattenkopppp, dock är det bra att ha en hink även om de har vattenkopp, alla hästar gillar inte kopp + att det är lite lättare att se att de dricker ordentligt med en hink.
    Åldern de kan börjar rida varierar ju också från barn till barn... 
  • lindaha
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:39:30 följande:
    Vaddå?
    Det bästa råd jag kan komma med!
    Är man så totalt okunnig om hästar ska man inte ha några själv utan lära sig grunderna innan! Det är min åsikt å det bestämdaste!
    Man lär sig inte nåt om hästar via FL, det gör man via kunniga personer på ex en ridskola! SEN tar man nästa steg och skaffar sig egen häst!
  • Litet My
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?
    Problemet är att med häst är det MASSOR man behöver lära sig, och det är inget man bara kan lära sig i efterhand, tex hanteringen.

Undrar fortfarande hur du bara fick idén att köpa 2 hästar utan någon som helst kunskap, och var hästarna bor nu?
  • snorkan
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:37:15 följande:
    Snorkan Toppen bra tack :) Vart hittar man bästa Försäkringen? Från vilken ålder kan barn rida? Hur många kan man sitta i en vagn efter ? Vad äter shettisar? Behövs vitaminer ? Saltsten? Vart har man vatten till de?
    vatten måste du ha i både hagen och i stallet (om du har ett stall) men dom måste ha tillgång till vatten hela tiden var dom än är.

salt sten ska dom åxå ha tillgång till hela tiden.

försäkringar är en djungel bäst att ringa runt och kolla alternativ.

har du ett bra hö behövs inte vitaminer, men då måste hö:et vara analyserat och man ska förstå sig på det hela.

hästar orkar dra mycket mera än vad dom orkar bära på ryggen.

att tex du och ett barn sitter i vagnen är inga problem, men du får inte sätta en för tung ryttare på den lilla hästen.

barn rider i olika åldrar.....men man bör alltid vara van som vuxen och veta vad man gör oavsett barnets ålder.

• Romantik
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:39:30 följande:
    Vaddå?
    Det bästa råd jag kan komma med!
    Är man så totalt okunnig om hästar ska man inte ha några själv utan lära sig grunderna innan! Det är min åsikt å det bestämdaste!
    Man lär sig inte nåt om hästar via FL, det gör man via kunniga personer på ex en ridskola! SEN tar man nästa steg och skaffar sig egen häst!
  • fostermamma

Finna det någon kurs man kan gå? Jag har lärt mig via barnens ridskola grunderna etc men behövs ju mer då man ska ha de boende hos sig

• amalie79
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:33:11 följande:
    Kanske bättre att hitta ett nytt hem och vara mer förberedd istället?
    Jag är ledsen men jag håller faktiskt med. Om det inte finns någon hästkunnig person i er närmsta omgivning så lämna dem till någon som kan ta hand om dem. De är inga leksaker, de kräver kunskap, pengar och tid och det kan bli så fel om man inte kan ta hand om dem på bästa sätt!

Läs på, ta lektioner, och förbered först! SEN skaffa häst!
  • Lindreas

Va? Du vet inte ens vad shettisar äter och har nu två stycken? Kom igen, se till att de kommer till någon som vet vad de pysslar med, alternativt stalla upp dem på en ridskola med helpension.

• Scream2

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

• fostermamma

Jag har fått dessa hästar pga en akut sjukdom på ägaren Jag vill inte vara till besvär o fråga de för mycket för de har tillräckligt mycket att tänka på men jag skulle få alla papper pass och allt som hörde till Självklart förväntar jag mig inte att bli häst expert via Familjeliv men lite råd o tips tack :)

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???