• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Romantik

Ta hjälp av någon hästkunnig som kan vara med i stallet och hjälpa till tills du lärt dig!
    Och låt barnen ta lektioner med shettisarna, småhästar som bara rids av barn har en tendens att bli än mer envisa, och det är så himla synd!

Var inte för stolt för att fråga om hjälp - för både hästarna och din skull! 

• Thegran
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:31:18 följande:
    Mina barn går på ridskola och jag själv har ridit ca 10 ggr i mitt liv Har ingen kunskap alls om hästar men tycker det är jättekul
    skaffa hjälp av någon kunnig hästmänniska. omedelbart.
  • fostermamma

Snorkan Toppen bra tack :) Vart hittar man bästa Försäkringen? Från vilken ålder kan barn rida? Hur många kan man sitta i en vagn efter ? Vad äter shettisar? Behövs vitaminer ? Saltsten? Vart har man vatten till de?

• Litet My
    Romantik skrev 2011-09-24 21:35:43 följande:
    Ta hjälp av någon hästkunnig som kan vara med i stallet och hjälpa till tills du lärt dig!
    Och låt barnen ta lektioner med shettisarna, småhästar som bara rids av barn har en tendens att bli än mer envisa, och det är så himla synd!

Var inte för stolt för att fråga om hjälp - för både hästarna och din skull! 
    Håller med, den biten är superviktig, speciellt när hästarna börjar testa gränser, för jag gissar att det är ganska små barn det handlar om eftersom det är shetlandsponnyer som är införskaffade. Är många små ryttare som tappat intresset helt när de fått en ponny de inte klarat av och står utan hjälp.
  • fostermamma

Jag får hästarna hemkörda av förra ägarens man då hon själv insjuknat akut o inte kan Jag har egen hage på tomten

• Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:34:44 följande:
    Scream ???
    Vaddå?
    Det bästa råd jag kan komma med!
    Är man så totalt okunnig om hästar ska man inte ha några själv utan lära sig grunderna innan! Det är min åsikt å det bestämdaste!
    Man lär sig inte nåt om hästar via FL, det gör man via kunniga personer på ex en ridskola! SEN tar man nästa steg och skaffar sig egen häst!
  • fostermamma

Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?

• grästuva

vad vet du om hästarna? känner du de gamla ägarna?

vill förutom bra foder, bra stallmiljö, bra hagar med daglig utevistelse, försäkring tillägga vaccination, treckprov och eventuell avmaskning, regelbunden hovvård av utbildad hovslagare och regelbunden tankoll.

Stort beslut att skaffa två shettisar, stort ansvar.

• Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?
    Självklart. Men några stackar små ponnier ska INTE vara försökskaniner!
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???