• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Romantik
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:45:50 följande:

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

Jag tkr att de flesta råd som getts är tämligen allmänna för de flesta hästar, och att alla poängterar att hon bör hitta någon som kan träffa hästarna och bedöma dem utifrån det. 
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:46:56 följande:
    Jag har fått dessa hästar pga en akut sjukdom på ägaren Jag vill inte vara till besvär o fråga de för mycket för de har tillräckligt mycket att tänka på men jag skulle få alla papper pass och allt som hörde till Självklart förväntar jag mig inte att bli häst expert via Familjeliv men lite råd o tips tack :)
    Men de tyckte det var okej att dumpa hästarna på någon som inte har en aning?
  • amalie79
    Lindreas skrev 2011-09-24 21:44:42 följande:
    Va? Du vet inte ens vad shettisar äter och har nu två stycken? Kom igen, se till att de kommer till någon som vet vad de pysslar med, alternativt stalla upp dem på en ridskola med helpension.
    Ja det är ju en lösning TS! Vet att det här iaf funnits ridskolor som tagit emot hästar, så kan de användas i ridskolan medan ni lär er mer!
  • rulltårtan

tycker nog att ni inte ska ha häst om man är så okunnig som du verkar vara..tyvärr.. det är inte bara o skaffa en häst, kräver mer än en katt... faktiskt..ursäkta om jag låter otrevlig men det är mycket som man ska veta.  

har ni eget stall eller kommer ni hyra in dem nånstans?? bete? Hur stor hage har de? Tänk på att shettisar kan få fång som kan leda till döden så för stora beten på sommaren kan vara rent av livsfarligt. Detsamma gäller annat foder tex hö mm..

Shettisar är tyvärr ofta envisa och inte de bästa nybörjarhästarna alltid, de kan gärna nafsas, sparkas mm..

har de skor eller verkas de bara?? Har du koll på hur ofta de har skots/verkats tidigare. har du koll på vad det kostar att sko en häst?? är själv bara van stor häst men då går det på ca tusenlappen och då ca var 8.e vecka vissa oftare o vissare klarar längre.

Hur länge har dina barn gått på ridskola??  och hur gamla är de? Tyvärr är det vanligt att barn tappar intresset och då står förälderna där o måste ta hand om allt själv..

kan inte barnen ha sköthästar eller bli medryttare lr liknande till att börja med så de och ni får se vad det innebär att ta hand om en häst?

• fostermamma

Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ? Måste man städa hagen varje dag ? Kan de gå i terräng hage ? All växtlighet runtom ?

• lindaha
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:49:02 följande:
    Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ? Måste man städa hagen varje dag ? Kan de gå i terräng hage ? All växtlighet runtom ?
    Men kom igen, det här kan inte vara på riktigt?
  • Scream2
    Romantik skrev 2011-09-24 21:47:46 följande:
    Jag tkr att de flesta råd som getts är tämligen allmänna för de flesta hästar, och att alla poängterar att hon bör hitta någon som kan träffa hästarna och bedöma dem utifrån det. 
    NEJ, alla poängterar inte det, även om du gjorde det.
  • snorkan

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

men vad jag har förstått så befinner sig hästarna redan hos henne.....då måste man väl kunna ge råd?

att hon är helt okunnig tycker jag åxå känns fel.....men vad ska VI göra åt saken?

att inte lämna goda råd gör ju inte dessa hästar lyckligare,

klart att man ska ha vana innan man skaffar hästar. men nu är ju inte verkligheten sådan.

• Litet My

Håller med.

Och kanske är hård, men mitt tips är att lämna tillbaka hästarna, läsa på, kanske gå någon kurs på ridskolan och sedan skaffa en foderhäst och stalla upp den hos någon som är kunnig och kan finnas som stöd.

Har själv sett hur illa det kan gå när barn får hästar och föräldrarna inte kan ta huvudansvaret/är helt okunniga och ingen annan hästkunnig finns i närheten. Och då inte för att det handlade om "elaka" människor utan det blev helt fel endå, tex en liten ponny som inte fick komma ut ur boxen på hela vintern-varför? Jo det var ju KALLT ute...
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:49:02 följande:
    Många tror att shettisar är så tåliga och klarar allt, och de är såååå snälla så! Men det är inte sant. Hur kunniga är dina hästkunniga vänner? Hur har du ordnat med stall och bete?
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???