• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Sarve
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:34:07 följande:
    Jag vet inte om det är el stängsel ? Antar det annars kanske de bara trycker sig ut och rymmer ? Ingen som har tips på ett fint mysigt bra robust vindskydd ? Hur byggde ni? Hur stort till två stycken ? Någon som har shettisar nu ? Hur många timmar om dagen behövs ?
    Du hittar måttbestämmelser om vindskydd och hagar på jordbruksverkets hemsida. Likaså hittar du lagar och förordningar kring hovdjur - så läs på där ordentligt. Till exempel är det tydligen LAG på att utfodra en häst minst 3 gånger per dag.
  • alifewithoutme

Gällande mat så är det varierande, det är nog något man bör ta hjälp med av någon i närheten, shettisars magar kan vara rejält känsliga! Du kan inte åka till närmsta ridskola och kolla om det finns någon tjej som kan visa lite lite mer allmänt? 

• fostermamma

Lindreas Precis sånt är det ! Kan de rymma iallafall ? Får de inte ont av elen ?

• Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:38:17 följande:
    Hur kan en så liten häst motioneras på annat sätt än av små barn då de inte kan ta mer än en viss vikt ? Hur gör man så att inte vattnet fryser på vintern ?
    Du som vuxen kan köra om de är inkörda, tömköra (köra fast utan vagn, du går och springer efter), gå promenader för hand, longera, löshoppa, låta större men lätta barn som är duktiga på att rida få rida på dem.

Hur stora är shettisar? Är det minishettisar? En del shettisar är rätt grova och klarar till och med att små vuxna rider på dem kortare stunder.
  • lillaknas
    Upptagen skrev 2011-09-24 22:37:32 följande:
    Har tyvär dålig koll på vindskydd då vi har stall, men kolla upp på jordbruksverkets hemsida (tror det är där man kan kolla?), det finns lagar för hur måtten ska vara. De måste kunna ligga ner på torrt underlag.

Jag har en shettis, men det är en gammal pensionerad dam som inte rids så det går inte riktigt att jämföra. Hon kräver inte många timmar om dagen utan går mest och skrotar med sina kompisar. Har man bara fått in rutinerna när det gäller hästarna så kan det mesta gå snabbt och man fixar stallet på en timme, plus motion och en stund på morgonen när de ska släppas ut och fodras.
    Inte bara torrt underlag, måste det inte bara helt golv? Bästa är att kontakta kommunen för exakta regler
  • Upptagen

Och då menar jag i tillridningssyfte... och som sagt SMÅ LÄTTA vuxna.

• alifewithoutme
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:38:17 följande:
    Hur kan en så liten häst motioneras på annat sätt än av små barn då de inte kan ta mer än en viss vikt ? Hur gör man så att inte vattnet fryser på vintern ?
    Tömkörning, lära dom tricks (måste dog vara tålmodig), körning (av någon kunnig förvisso), longering..

Gällande vattnet så ska det finnas en speciell sak man lägger i hinken, minns dock ej vad. Annars så får man se över vattnet med jämna mellanrum.. 
  • Upptagen
    lillaknas skrev 2011-09-24 22:41:42 följande:
    Inte bara torrt underlag, måste det inte bara helt golv? Bästa är att kontakta kommunen för exakta regler
    Som sagt, har inte någon bra koll på vindskydd/lösdrift alls då vi har stall....
  • fostermamma

Tussilago De klarar upp till 65 kg vet jag så jag kan ju rida på de som vuxen isåfall om man bara kan gå efter vikten

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???