• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:13:34 följande:
    Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt
    Vad är det för typ av stängsel?
  • Lindreas
    Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt
    Okej, men hur ser stängslet ut? Du kommer väl kontrollera det ordentligt? Dagligen. Shettisar vill gärna vidga sina vyer, så kontrollera att stängslet verkligen håller två små hästar inne. Är det bara hästar som gått där tidigare?
  • Scream2
    Men snälla, du måste väl inse varför vi påtalar att iden inte låter så bra i våra öron! Varför är det påhopp?
  • Romantik

Är det stora hästar som gått där och det är eltråd som avgränsar kan det behövas både en och två extralinor neråt marken för att shettisarna inte ska krypa ut (för åjo, kryper gör dom!). Sen en runda runt hagen om dagen för att se så inte stängslet är trasigt!

• fostermamma

Stängslet har en vän godkänt som själv haft häst så det känns klart men däremot vindskyddet vill jag bygga enligt lag o så bra som möjligt Kommer köpa böckerna o kontakta en ridlärare samt veterinär det var verkligen bra tips Om förra ägarna haft ett speciellt foder kan jag inte byta då pga de kan få magproblem? Klarar de verkligen av att vara ute året om?

• fostermamma

Iden är dessvärre fakta och höstarna är redan mina men ej hitkörda ännu Därför vill jag ha lite konkreta nybörjar tips även om jag kan ringa hit en vän

• Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:20:05 följande:
    Iden är dessvärre fakta och höstarna är redan mina men ej hitkörda ännu Därför vill jag ha lite konkreta nybörjar tips även om jag kan ringa hit en vän
    Jo, men se till att ha någon som kommer ut och hjälper till flera gånger i veckan, helst varje dag. Jo du kan byta foder, men det får ske gradvis. Du får t ex först fortsätta med deras gamla foder (kanske tills de känner sig hemmastadda) och sedan blandar du det nya och det gamla ett tag. Finns många sätt men det är ett! (just foderfronten är jag ringrostig på då det var flera år sen jag hade egen häst, så rätta mig för guds skull om jag har fel ni andra!!)
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:18:26 följande:
    Stängslet har en vän godkänt som själv haft häst så det känns klart men däremot vindskyddet vill jag bygga enligt lag o så bra som möjligt Kommer köpa böckerna o kontakta en ridlärare samt veterinär det var verkligen bra tips Om förra ägarna haft ett speciellt foder kan jag inte byta då pga de kan få magproblem? Klarar de verkligen av att vara ute året om?
    Men vad är det för stängsel? Är det eltråd? Trästaket? Taggtråd? (som man INTE får ha!)

Som andra skrivit så är shettisar duktiga på att hamna utanför stängslet, även om man tror att man stängslat ordentilgt... så det är bra att ta en extra titt. Har själv en ICKE rymningsbenägen shettis som hamnat utanför stängslet bara sådär "hoppsan". Och då har hon inte ens försökt utan bara lyckats ta sig under det när hon betat och strömmen var dålig.

Du bör inte byta foder sådär plötsligt, foderbyte ska ske successivt... har inte ägaren kvar något foder som du kan få med? Fråga ägaren om foderstat och vart de köper foder... hö/hösilage måste du ha och det bör även vara analyserat så du kan räkna ut en bra foderstat åt dem om du nu tänkt ändra den framöver.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:18:26 följande:
    Har vännen haft shettisar? Och är det el-stängsel eller trästaket? Vindskyddets mått kan du hitta på jordbruksverkets hemsida. Och nej, du ska inte byta foder rakt av, magen kan paja hos de små liven. De kan vara ute året om, om du har bra vindskydd.
  • fostermamma

Vad kan jag behöva hjälp med varje dag ? Jag kan rykta kratsa hovar sadla tränsa osv

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???