• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?
    Jordbruksverket har rätt bra information på sin hemsida. Varför får ingen någon respons på att du ens läser det vi skriver?
  • fostermamma

Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !

• Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-24 22:05:55 följande:
    TS har hästkunniga vänner som förhoppningsvis kan hjälpa till om det nu är på detta viset, är de kunniga så lär de se alla dessa saker... vi kan väl hjälpa med allmän info? Inte svårare än så....

Tips till ts är att ta ut hovslagare och veterinär för en genomgång, då kan man från början konstatera att hästarna är välmående och friska, en bra start va?

Om man inte vet det minsta lilla kan man lära sig, speciellt om man har kunnigt folk runt sig. Hästar far inte illa av att en nybörjare håller på med dem under förutsättning att de får HJÄLP utifrån... vilket ts verkar få, men hon söker sig även hit för att få mer info. Tvekar på att vi är hennes enda källa till info...
    Jo, dom "hästkunniga" vännerna sa tydligen så här: "Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ?"
  • Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:09:56 följande:
    Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !
    Nej, det är du som tolkar det som elakt, för att du antagligen längst bak i huvudet inser att den här iden inte är speciellt smart!!!
  • Lindreas
    Naturligtvis är alla nybörjare i början, men de allra flesta skaffar inte hästar som nybörjare, alltså innan man ridit många år på ridskola eller har en partner som är hästvan.
  • Scream2
    Romantik skrev 2011-09-24 22:05:14 följande:
    Kan vi inte bara få någon respons på att du tänker be om HJÄLP från någon som kan det här med hästar ordentligt? Kan nog stilla liiiiiite oro som många av oss får när vi hör dina frågor!
    Jamen, precis!!!
  • snorkan
    har ingen direkt bok jag kan rekommendera, men man kan googla på allt känns det som.

• Scream2
    Lindreas skrev 2011-09-24 22:11:24 följande:
    Naturligtvis är alla nybörjare i början, men de allra flesta skaffar inte hästar som nybörjare, alltså innan man ridit många år på ridskola eller har en partner som är hästvan.
  • Litet My
    Hästhållning i praktiken samt allt om hästen.

Jättebra böcker som även används i skolundervisning.
  • fostermamma

Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???