• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • snorkan
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:59:02 följande:
    Men hjälpa hur, när man inte har nån bakgrund. Vi ser inte ponnisarna, dom kanske är ubertjocka, eller supermagra, Kanske har felväxta hovar (de verskas sällan, hur sällan är sällan?), jo, många shettisar är snälla....men vad är snäll? hur snabbt tröttnar inte barn på hästar som delar ut tjyvnyp och helst matas med morötter ur händerna för att man ska få tag på dom...

Det enda sättet att hjälpa TS är att se till att hon inte tar emot ponnisarna!!!! Hästarna är värda ett bättre hem än hos någon som inte vet det minsta lilla (det intrycket får jag av TS).
    Dom flesta råder henne till att inte ta emot hästarna innan hon har tillräckligt god kunskap, och jag håller med.

men trots detta kanske hon tar emot dessa.

och då tycker jag inte att det är fel med råd. 

• Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:00:12 följande:
    Snälla skippa allt otrevligt nedlåtande Jag har åtagit mig detta pga hon är så sjuk så jag behöver tips råd o hjälp De önskade ett vind skydd Hur ska ett sådant byggas o vara enligt lag? Hur stort ?
    Du, sök genast reda på någon kunnig, irl, som kan hjälpa dig med allt det här. Vänd dig till en ridskola eller liknande, de kan tala om för dig vad som gäller och vad du behöver!
  • fostermamma

Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?

• Scream2
    snorkan skrev 2011-09-24 22:01:14 följande:
    Dom flesta råder henne till att inte ta emot hästarna innan hon har tillräckligt god kunskap, och jag håller med.

men trots detta kanske hon tar emot dessa.

och då tycker jag inte att det är fel med råd. 

Då tycker jag TS ska vara såpass snäll mot hästarna att hon skippar råden från FL och helt enkelt pratar med barnens ridlärare och ber henne/honom komma hem och göra inspektion av vad hon har att erbjuda, se till att rätt saker kommer dit/byggs och finns på plats när hästarna anländer!!!
    (men man blir ändå mörkrädd....man tar inte emot hästar med så lite kunskap, sen får TS kalla den inställningen hur otrevligt nedlåtande hon vill!)
  • Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?
    Kan vi inte bara få någon respons på att du tänker be om HJÄLP från någon som kan det här med hästar ordentligt? Kan nog stilla liiiiiite oro som många av oss får när vi hör dina frågor!
  • Upptagen
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:59:02 följande:
    Men hjälpa hur, när man inte har nån bakgrund. Vi ser inte ponnisarna, dom kanske är ubertjocka, eller supermagra, Kanske har felväxta hovar (de verskas sällan, hur sällan är sällan?), jo, många shettisar är snälla....men vad är snäll? hur snabbt tröttnar inte barn på hästar som delar ut tjyvnyp och helst matas med morötter ur händerna för att man ska få tag på dom...

Det enda sättet att hjälpa TS är att se till att hon inte tar emot ponnisarna!!!! Hästarna är värda ett bättre hem än hos någon som inte vet det minsta lilla (det intrycket får jag av TS).
    TS har hästkunniga vänner som förhoppningsvis kan hjälpa till om det nu är på detta viset, är de kunniga så lär de se alla dessa saker... vi kan väl hjälpa med allmän info? Inte svårare än så....

Tips till ts är att ta ut hovslagare och veterinär för en genomgång, då kan man från början konstatera att hästarna är välmående och friska, en bra start va?

Om man inte vet det minsta lilla kan man lära sig, speciellt om man har kunnigt folk runt sig. Hästar far inte illa av att en nybörjare håller på med dem under förutsättning att de får HJÄLP utifrån... vilket ts verkar få, men hon söker sig även hit för att få mer info. Tvekar på att vi är hennes enda källa till info...
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Maten ska du fråga de tidigare ägaren om, det är inte bara att ändra hästarnas foderstat helt plötsligt då det kan medföra magproblem. Så från dag ett bör du veta vad hästarna äter nu...

Terränghage är inga problem om hästarna är hela och friska, men vad exakt menar du med terräng?
  • snorkan
    Scream2 skrev 2011-09-24 22:03:47 följande:
    Då tycker jag TS ska vara såpass snäll mot hästarna att hon skippar råden från FL och helt enkelt pratar med barnens ridlärare och ber henne/honom komma hem och göra inspektion av vad hon har att erbjuda, se till att rätt saker kommer dit/byggs och finns på plats när hästarna anländer!!!
    (men man blir ändå mörkrädd....man tar inte emot hästar med så lite kunskap, sen får TS kalla den inställningen hur otrevligt nedlåtande hon vill!)
    ja absolut det vore det bästa.

men om hon inte gör det så är det ändå bättre med dessa råd än inga råd.

Det är inte så att jag tycker att detta är lämpligt, jag vill såklart att hästarna ska få det så bra som möjligt.

och att hon bör prata med en sakkunnig innan detta sker har hon nog inte missat.

• Upptagen
    Scream2 skrev 2011-09-24 22:03:47 följande:
    Håller med, kontakta ridläraren och be om hjälp...
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???