Inlägg från: Upptagen |Visa alla inlägg
  • Upptagen

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 21:49:02 följande:
    Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ? Måste man städa hagen varje dag ? Kan de gå i terräng hage ? All växtlighet runtom ?
    Bättre att hjälpa om nu situationen är akut! Självklart är det ett stort ansvar, men bättre att hjälpa ts med info istället för att bara klaga!

Har du tillgång till stall? Annars måste du bygga ett vindskydd/lösdrift åt ponnyerna då de inte får gå ute dygnet runt/året runt utan ett sådant.

Ta hjälp av hästkunniga runt dig, be dem gärna komma ut varje dag så du får lära dig rutinerna runt hästarna. Och även om det känns jobbigt att fråga de förra ägarna så är det precis det du MÅSTE göra, och det vet de också och om de månar om hästarna så kommer de med glädje berätta allt som behövs veta, be dem gärna att skriva ner ALLT, som foderstat osv.

Är man intresserad så lär man sig snabbt, visst krävs det mycket kunskap när man håller på med hästar, men har man intresset så ska väl inte vi sitta här och säga att det kommer att gå åt skogen. Inte ulitmat att skaffa hästar om man inte kan något, men situationen verkar ju vara lite speciell....
  • Upptagen

HUR många hästar kommer inte till okunniga ägare som inte vill ta emot hjälp? Superbra att ts frågar om hjälp tycker jag!

För att inte tala om de som påstår sig vara kunniga men som inte kan ett dyft....

• Upptagen
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:59:02 följande:
    Men hjälpa hur, när man inte har nån bakgrund. Vi ser inte ponnisarna, dom kanske är ubertjocka, eller supermagra, Kanske har felväxta hovar (de verskas sällan, hur sällan är sällan?), jo, många shettisar är snälla....men vad är snäll? hur snabbt tröttnar inte barn på hästar som delar ut tjyvnyp och helst matas med morötter ur händerna för att man ska få tag på dom...

Det enda sättet att hjälpa TS är att se till att hon inte tar emot ponnisarna!!!! Hästarna är värda ett bättre hem än hos någon som inte vet det minsta lilla (det intrycket får jag av TS).
    TS har hästkunniga vänner som förhoppningsvis kan hjälpa till om det nu är på detta viset, är de kunniga så lär de se alla dessa saker... vi kan väl hjälpa med allmän info? Inte svårare än så....

Tips till ts är att ta ut hovslagare och veterinär för en genomgång, då kan man från början konstatera att hästarna är välmående och friska, en bra start va?

Om man inte vet det minsta lilla kan man lära sig, speciellt om man har kunnigt folk runt sig. Hästar far inte illa av att en nybörjare håller på med dem under förutsättning att de får HJÄLP utifrån... vilket ts verkar få, men hon söker sig även hit för att få mer info. Tvekar på att vi är hennes enda källa till info...
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?
    Maten ska du fråga de tidigare ägaren om, det är inte bara att ändra hästarnas foderstat helt plötsligt då det kan medföra magproblem. Så från dag ett bör du veta vad hästarna äter nu...

Terränghage är inga problem om hästarna är hela och friska, men vad exakt menar du med terräng?
  • Upptagen
    Scream2 skrev 2011-09-24 22:03:47 följande:
    Då tycker jag TS ska vara såpass snäll mot hästarna att hon skippar råden från FL och helt enkelt pratar med barnens ridlärare och ber henne/honom komma hem och göra inspektion av vad hon har att erbjuda, se till att rätt saker kommer dit/byggs och finns på plats när hästarna anländer!!!
    (men man blir ändå mörkrädd....man tar inte emot hästar med så lite kunskap, sen får TS kalla den inställningen hur otrevligt nedlåtande hon vill!)
    Håller med, kontakta ridläraren och be om hjälp...
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:13:34 följande:
    Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt
    Vad är det för typ av stängsel?
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:18:26 följande:
    Stängslet har en vän godkänt som själv haft häst så det känns klart men däremot vindskyddet vill jag bygga enligt lag o så bra som möjligt Kommer köpa böckerna o kontakta en ridlärare samt veterinär det var verkligen bra tips Om förra ägarna haft ett speciellt foder kan jag inte byta då pga de kan få magproblem? Klarar de verkligen av att vara ute året om?
    Men vad är det för stängsel? Är det eltråd? Trästaket? Taggtråd? (som man INTE får ha!)

Som andra skrivit så är shettisar duktiga på att hamna utanför stängslet, även om man tror att man stängslat ordentilgt... så det är bra att ta en extra titt. Har själv en ICKE rymningsbenägen shettis som hamnat utanför stängslet bara sådär "hoppsan". Och då har hon inte ens försökt utan bara lyckats ta sig under det när hon betat och strömmen var dålig.

Du bör inte byta foder sådär plötsligt, foderbyte ska ske successivt... har inte ägaren kvar något foder som du kan få med? Fråga ägaren om foderstat och vart de köper foder... hö/hösilage måste du ha och det bör även vara analyserat så du kan räkna ut en bra foderstat åt dem om du nu tänkt ändra den framöver.
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:25:14 följande:
    Vad kan jag behöva hjälp med varje dag ? Jag kan rykta kratsa hovar sadla tränsa osv
    Lära dig rutiner runt hästar och vad som bör göras varje dag. Utfodring bland annat. Det händer ofta saker varje dag med hästar och ju mer hjälpa du har av någon kunnig desto mer och fortare lär du dig själv. Bara den dagliga hanteringen är viktig att få hjälp med så du lär dig läsa hästarnas kroppsspråk och blir bättre på att hantera dem själv.

Du måste kunna se om hästarna mår dåligt bland annat, svullna i benen osv...
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:27:57 följande:
    Hon som hjälpt mig med stängslet har haft shettis själv i några år Det är små svarta klykor man sätter upp i träden och sen har trådar emellan en går lågt och en högt Hagen är på 1000kvm räcker det åt två st ? vad är hösilage?
    Ok, då har du ett elstängsel, dock finns det risk att hästarna går mellan om det bara är två trådar... Men har hon haft shettisar själv så borde hon ha koll. Kan du inte be hon som hjälpt dig med stängslet att komma över och hjälpa dig med hästarna ett par gånger i veckan från början?

Hösilage är som hö fast blötare, man köper dem på vitbalar.
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:29:51 följande:
    Jag kan ju sköta de, har jag gjort varje gång med barnen på ridskolan men vet inte om det är något mer man behöver som de inte visar på skolan ? Tänderna ? Lederna osv ? Sånt kan jag ingenting om men ringer ut en veterinär o frågar som någon tipsade om
    Fast den skötseln som är på ridskolan är ju inte samma sak som den dagliga skötseln hemma. Då är kanske inte rykt och hovkratsning det viktigaste, utan det viktigaste är att man kan se och känna igenom att hästarna mår bra och snabbt upptäcka om något inte står rätt till. Du måste se till att de alltid har tillgång till vatten och utfodra dem flera gånger om dagen.

Tänderna ska raspas med jämna mellanrum, men det ser man till att en hästtandläkare gör (eller hovslagare även om jag inte är så förtjust i den kombinationen. ).

Det som är bra om du har hjälp från början är att du lär dig snabbare och personen som hjälper dig antagligen tar upp saker som du själv inte tänkt på.
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:34:07 följande:
    Jag vet inte om det är el stängsel ? Antar det annars kanske de bara trycker sig ut och rymmer ? Ingen som har tips på ett fint mysigt bra robust vindskydd ? Hur byggde ni? Hur stort till två stycken ? Någon som har shettisar nu ? Hur många timmar om dagen behövs ?
    Har tyvär dålig koll på vindskydd då vi har stall, men kolla upp på jordbruksverkets hemsida (tror det är där man kan kolla?), det finns lagar för hur måtten ska vara. De måste kunna ligga ner på torrt underlag.

Jag har en shettis, men det är en gammal pensionerad dam som inte rids så det går inte riktigt att jämföra. Hon kräver inte många timmar om dagen utan går mest och skrotar med sina kompisar. Har man bara fått in rutinerna när det gäller hästarna så kan det mesta gå snabbt och man fixar stallet på en timme, plus motion och en stund på morgonen när de ska släppas ut och fodras.
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:38:17 följande:
    Hur kan en så liten häst motioneras på annat sätt än av små barn då de inte kan ta mer än en viss vikt ? Hur gör man så att inte vattnet fryser på vintern ?
    Du som vuxen kan köra om de är inkörda, tömköra (köra fast utan vagn, du går och springer efter), gå promenader för hand, longera, löshoppa, låta större men lätta barn som är duktiga på att rida få rida på dem.

Hur stora är shettisar? Är det minishettisar? En del shettisar är rätt grova och klarar till och med att små vuxna rider på dem kortare stunder.
  • Upptagen

Och då menar jag i tillridningssyfte... och som sagt SMÅ LÄTTA vuxna.

• Upptagen
    lillaknas skrev 2011-09-24 22:41:42 följande:
    Inte bara torrt underlag, måste det inte bara helt golv? Bästa är att kontakta kommunen för exakta regler
    Som sagt, har inte någon bra koll på vindskydd/lösdrift alls då vi har stall....
  • Upptagen
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:43:49 följande:
    Fast hur snällt är det på en skala mellan ett och tio för deras ryggar? Nja, jag tycker att shettiar är till de som väger max 45-50...
    Ja såna vuxna jag syftade på. Har en kompis som väger runt 45 och hon hjälper till att rida till shettisar som blivit bortskämda och envisa efter att endast hanterats av barn.

Men bör kanske förtydliga detta ännu mer. SMÅ LÄTTA vuxna. Inte normalväxta.
  • Upptagen
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:43:48 följande:
    Tussilago De klarar upp till 65 kg vet jag så jag kan ju rida på de som vuxen isåfall om man bara kan gå efter vikten
    Nja, läs det vi skrivit under... de klarar det säkert om de är av den grövre och större modellen men man BÖR inte. Ska vuxen rida ska det vara en LITEN vuxen som är duktig på att rida. Så du får nog tyvärr avstå.... Men det är kul att köra också, se till att lära dig det, gå gärna några kurser!
  • Upptagen

Herregud vilket ramaskri bland vissa här... har ni aldrig varit nya inom något? Har ni aldrig träffat människor som skaffat häst som rätt gröna som nu är fantastiska hästägare?

Om det handlar om hästar eller hundar så ska man kunna ALLT innan man skaffar dem, däremot kan man köpa sig en katt, get, får, ko, hamster eller vilket annat djur som helst utan någon kunskap utan att folk skulle ställa sig och vråla. Varför är dert så mycket viktigare att kunna ALLT om hästar och hundar från början medans man får möjlighet att lära sig under resans gång med andra djur? Vad är det som skiljer hästar så enormt från andra djur? Människorna som hanterar dem möjlighvis?

JÄTTEBRA att man frågar och undrar som nybörjare, och har man intresset och hjälp runt sig så är behöver det inte alls gå åt skogen.

• Upptagen
    Ökänd skrev 2011-09-25 10:32:32 följande:
    Fick jag bestämma så skulle detta gälla med alla djur. Men krasst sett så kan man ju säga såhär: En häst kan du som okunnig lyckas ha död på inom loppet av ett par timmar, det är inte ens svårt. Alternativt ha död på dina barn. Det kan ju vara en av anledningarna till att folk reagerar. Sen är det ju en kostnadsfråga (för en del) också. En katt kan du ju få gratis, då är det skitsamma om den rymmer. Jobbigare om en häst värd x antal tusen försvinner.

Och ramaskri, ja. Jag tycker som sagt att det är fruktansvärt att skaffa sig häst utan kunskap, det går oftast inte bra. Har sett alltför många exempel på det.   
    Du kan lika gärna ha död på vilket djur som helst inom loppet av ett par timmar, och ett större djur kan också ha död på dina barn. Kostnadsfrågan är helt irrelevant då det handlar om djur och individer, en katt är lika mycket värd som en häst även om hästen råkar vara dyrare i inköp och drift (men jag tror vi har samma åsikt i den frågan).

Jag tycker inte alls det är fruktansvärt att skaffa djur utan att ha någon större kunskap, under förutsättning att man har hjälp av kunniga människor, stort intresse och gott om tid.

Jag har sett massor av exempel på nybörjare som blivit fantastiska hästägare just på detta sätt, faktiskt fler än där det har gått illa. Däremot har jag sett många erfarna hästägare som inte har fixat det, märkligt nog.
  • Upptagen
    Fettot skrev 2011-09-25 10:34:00 följande:
    Håller med... Men hästvärlden är ju lite hysterisk också. Det märks tydligt när man besöker en ridskola. :-O
    Jo tack. Häst och hundfolk är ett speciellt släkte. Konstigt att det inte är lika hysteriskt bland bönder som har nötkreatur som kor och tjurar, där borde det väl verkligen krävas enorma kunskaper innan man sätter igång...

Tar ts till sig om råden här, och det bästa av allt vore ju om hon kunde stalla upp hästarna hos någon för att kunna få mer daglig hjälp, så kommer det antagligen att gå fint så länge hon är engagerad och förstår att hästarna ´är hennes ansvar och inte barnens.
  • Upptagen
    Fanny b skrev 2011-09-25 10:45:31 följande:
    Skillnaden mellan hästar och hundar i detta fall är att hundar generellt är mer lättskötta. Som en oerfaren hundägare kan man vända sig till en djuraffär och få information om vilket foder som passar ens hund, man kan också köpa hundfoder i livsmedelsaffärer. Det finns hundkurser där man kan lära sig hur man ska hantera  och lära sin hund olika saker. Även om det finns hästkurser som har ett liknande innehåll, så krävs det oftast att man transporterar sin häst dit. Då måste man ha tillgång till ett hästsläp, och ha kunskap om hur man lastar sin häst.

Om man som oerfaren hästägare har sin häst i ett inackorderingsstall, så behöver det inte uppstå några problem, för då finns det erfarna hästägare att fråga.

Det kan också vara en stor skillnad mot att hantera en motvillig häst, mot en motvillig hund. Även om man har ens stor och stark hund, finns det hjälpmedel som kan underlätta i perioder där den inte lyssnar.  Med hästar är det en annan sak. För om en häst tex börjar få olateter, kanske stegra eller stanna på ridturer och vägra gå, börja skena, etc, så måste man antingen själv lösa denna situation, eller anlita hjälp.

Det kan då också bli en kostnadsfråga, hästar är dyra i drift, och kan man då inte ens rida utan problem, så kan tankarna på att ge upp hästen komma.
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???