• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • IngenVet

Vad snäll du är som ställer upp trots att du inte är hästvan!

Lite råd tips och idéer.

- Låt inte barnen ta hand om hästarna själva, för barnen och hästarnas skull, dom är absolut inga leksaker och låt dig inte luras av deras storlek.
    - Ta hem en hovslagare som får gå igenom deras hovar.
    - Sätt upp ett vindskydd i hagen, att ha hästar på lösdrift som du har är naturligt och har många fördelar, bildgoogla på ligghall/vindskydd till hästar så hittar du en hel del. Dom _måste_ ha vindskydd.
    - Gå med på Bukefalos.se (som familjeliv fast med hästmänniskor ;) ) 
    - Var aldrig rädd för att fråga hästkunnigt folk saker.  
    - Ta väl hand om ev. sadlar träns och annat som är i läder så det inte börjar vittra sönder.
    - Ha kul med hästarna!
    - Hästar är bytesdjur och i regel ganska nervösa av sig. Behandla dom med stor respekt och försiktighet, speciellt nu innan ni lärt känna varandra.
    - Se till att dom är försäkrade.
    - Låt dom komma ut på promenader ofta
    -Tänk på vad dom äter!! Fråga ihjäl dom du köper foder av och med någon räkna ut en foderstat..

• Ökänd
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:37:29 följande:
    Jag kan erkänna att jag kanske inte direkt tänkte på att det var smart drag att posta i denna tråd, tekniskt sett så svarade jag enbart en annan, minns ju inte vem.. men det ser du i samma post jag skickade videon först! Så länge man känner hästen och denne inte övertolkar andra hjälper så ser jag inget fel med att lära hästar tricks. Bara man har en koll som sagt, och det görs av någon med kunnighet!  

//Fått i mig chokladbollar och tänker mer klart!  

Och om du är säker på att hästen aldrig någonsin säljs vidare. Fråga: hur lära en häst att sluta resa? Du vet en häst blir starkare ju mer den får gå på bakbenen. Jag red vid ett tillfälle ett otrevligt litet sto som reste sig och hoppade flera skutt på bakbenen för att jag ville svänga höger och hon vänster. Så kan det också bli när man lärt hästar att vara lätta på (fram)foten. Jag ser det som ett  livsfarligt och onödigt trick, inget annat.
    Krengt och på hoppad
  • Romantik
    IngenVet skrev 2011-09-24 23:42:41 följande:
    Vad snäll du är som ställer upp trots att du inte är hästvan!
    Det är egentligen inte så snällt att göra det om man inte är hästvan. För det är det hästar behöver - vana människor!

• Ökänd
    Aurora Borealis skrev 2011-09-24 23:15:32 följande:
    Förstår verkligen inte detta. Allt sånt är ju sånna saker man tar reda på INNAN man skaffar häst. Och vem GER 2 hästar/ponnys till någon som inte vet något om hästar?!?!?

Lämna tillbaka hästarna eller låna ut dom till ridskolan där dina barn går ½ år och var aktiv och försök lära dig undertiden.

Detta eller liknande är det enda råd du ska lyssna på ts. Om du inte kan få hem någon med hästvana som kan hjälpa dig 24/7 i början.
    Krengt och på hoppad
  • Romantik

Och angående stegringsdiskussionen: Stegrande hästar kan förstöra så mycket. Jag hade en ponny som verkade helt underbar, det visade sig att han föredrog att gå på två ben när vi inte befann oss i paddocken. Droppen kom när han höll på att slå över med mig i en jättebrant uppöfrsbacke (vi var på väg upp, och höll på att ramla neråt igen)...jag blev alldeles för rädd och kan nu i efterhand tycka att jag borde behållt honom och kommit till rätta med problemet, men han fick åka tillbaka till sin  föregående ägare istället...

• IngenVet
    Romantik skrev 2011-09-24 23:48:29 följande:
    Det är egentligen inte så snällt att göra det om man inte är hästvan. För det är det hästar behöver - vana människor!

Absolut, men om det uppstår en sådan kris som det tydligen har gjort och man inte hittar någon annan på så kort varsel. Då vill jag ändå tro att normalbegåvat folk med lite sunt förnuft och viljan att lära sig absolut klarar av det. 
    Det handlar ju inte om att hon ska dressyrträna två hästar till världselitnivå direkt.. Tungan ute
  • Ökänd
    Romantik skrev 2011-09-24 23:48:29 följande:

Jag har sett så mycket tragedier med icke hästkunniga människor som "tagit hand om" hästar att jag på riktigt mår fysiskt illa när jag läser trådar av detta slag. Man kan inte lära sig hästskötsel när man redan skaffat hästen, det tar åratal att lära sig tillräckligt. Man kan inte ta hand om hästar på ett bra sätt utan gedigen erfarenhet, även om ens intentioner är de bästa.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    IngenVet skrev 2011-09-24 23:52:10 följande:
    Absolut, men om det uppstår en sådan kris som det tydligen har gjort och man inte hittar någon annan på så kort varsel. Då vill jag ändå tro att normalbegåvat folk med lite sunt förnuft och viljan att lära sig absolut klarar av det. 
    Det handlar ju inte om att hon ska dressyrträna två hästar till världselitnivå direkt.. Tungan ute

Räcker bra med ett par kilo havre för mycket. Kolikanfall. Case closed.
    Krengt och på hoppad
  • Lindreas
    Ökänd skrev 2011-09-24 23:56:54 följande:
    Räcker bra med ett par kilo havre för mycket. Kolikanfall. Case closed.
    Eller som hon som skulle ge sin häst betfor, men inte orkade låta den ligga i blöt tillräckligt länge utan bara fyllde på vatten och gav hästen. Det blev veterinären rätt omgående.
  • Sarah84

Hur pass okunnig är du? Jag skulle nog be någon kunnig hjölpa dig. Då det är svårt att sköta hästar om man inget kan.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???