• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:45:55 följande:
    Jo tack. Häst och hundfolk är ett speciellt släkte. Konstigt att det inte är lika hysteriskt bland bönder som har nötkreatur som kor och tjurar, där borde det väl verkligen krävas enorma kunskaper innan man sätter igång...

Tar ts till sig om råden här, och det bästa av allt vore ju om hon kunde stalla upp hästarna hos någon för att kunna få mer daglig hjälp, så kommer det antagligen att gå fint så länge hon är engagerad och förstår att hästarna ´är hennes ansvar och inte barnens.

Men vem startar upp bondgård hur som helst? Bara för att nån annan bonde blivit sjuk?

Vi är ivarjefall överens om att TS bör stalla upp hästarna nån annanstans till att börja med.  
  • Scream2

Och bara det att folk skriver ut att det behöver mockas varje dag gör mig seriöst mörkrädd...om ni utgår ifrån att TS ens inte fattar det, hur kan ni uppmuntra henne till att ta hem hästarna?

• Fanny b
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:58:12 följande:
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
    Min mening var inte att köra över TS, tvärtom. Utan det jag menade var att i hennes situation så är nog det bästa att ha hästarna inackorderade i ett stall, där hon vid behov kan få hjälp. Råd och tips via internet kan inte ersätta den hjälp man får av andra djurägare i sådana här fall.
  • Ökänd
    Lilla My21 skrev 2011-09-25 13:19:20 följande:
    Håller med.

Ang ovanstående hämtning i hagen så har du så rätt, och dessutom går det ganska snabbt för en häst att lära sig att han/hon bestämmer och då kan det ju bli riktigt farligt även med "småsaker" som att hästen börjar dra iväg när man leder den, och vips har den slitit sig och är ute på vägen eller börjar trycka in en i boxkanten...som nybörjade som inte kan korrigera på en gång leder såna saker ganska fort till situationer som kan bli farliga, även om hästen är liten.

Just detta och liknande brukar gå ganska snabbt dessutom. Är det en f.d ridskolehäst/van vid mkt människor kan de läsa av s.k nybörjarbeteende på ett par minuter. Dr Jekyll och Mr Hyde liksom...  Hästar är flockdjur och just detta är vad som kan urarta ganska snabbt till regelrätt farliga situationer när det inte finns en "flockledare" att tillgå.
    Krengt och på hoppad
  • samban
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:58:12 följande:
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
    Om du har en motvillig ko låter du inte dina barn rida på den och du börjar inte träna den heller. Det finns ju ganska stora skillnader på hur man hanterar kor och hästar. En ko måste inte hanteras på samma sätt som man måste hantera en häst.
  • Ökänd
    Scream2 skrev 2011-09-25 13:37:25 följande:

Och bara det att folk skriver ut att det behöver mockas varje dag gör mig seriöst mörkrädd...om ni utgår ifrån att TS ens inte fattar det, hur kan ni uppmuntra henne till att ta hem hästarna?

Finns en viss risk att ts inte ens vet vad ordet "mocka" betyder. Detta säger jag helt utan att vara spydig. Vill bara understyka kunskapsnivån.
    Krengt och på hoppad
  • cajsasmamma

Ett bra hö och frisktvatten klara sig många shettisar bra på och du även ger dom lite betfor och  basmineraler. Vad jag har förstår ska ni bygga ett vindskydd åt shettisarna. Ett tips är även tältvindskydd som går och köpa. Halm bör ni ha  i vindskyddet så hästarna kan tugga på det. 

Om du har fler frågor kan du PM mig så kan du få min msn eller telefonnummer.  

• Fettot
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:45:55 följande:
    Jo tack. Häst och hundfolk är ett speciellt släkte. Konstigt att det inte är lika hysteriskt bland bönder som har nötkreatur som kor och tjurar, där borde det väl verkligen krävas enorma kunskaper innan man sätter igång...

Tar ts till sig om råden här, och det bästa av allt vore ju om hon kunde stalla upp hästarna hos någon för att kunna få mer daglig hjälp, så kommer det antagligen att gå fint så länge hon är engagerad och förstår att hästarna ´är hennes ansvar och inte barnens.
    Jag vet. Hundfolk är likadana, speciellt de som tävlar och hänger på brukshundsklubbarna. :-O Jag kan inte umgås med dem, det går bara inte. Nitiska och fixerade och kan inte prata om annat än deras djur. (inte alla förståss, men många)

Jag funderar lite på hur djur överlevde förr utan speciella täcken hit och dit. Jag tycker det curlas så förbaskat med våra djur. Snart ska alla hästar stå inne och får absolut inte vara ute i hagen en hel natt.  
  • Litet My
    Ökänd skrev 2011-09-25 13:46:14 följande:
    Just detta och liknande brukar gå ganska snabbt dessutom. Är det en f.d ridskolehäst/van vid mkt människor kan de läsa av s.k nybörjarbeteende på ett par minuter. Dr Jekyll och Mr Hyde liksom...  Hästar är flockdjur och just detta är vad som kan urarta ganska snabbt till regelrätt farliga situationer när det inte finns en "flockledare" att tillgå.
    Så sant, ja ridskolehästarna är grymt duktiga på att läsa människor =)

Minns när jag gått klart min hästutbildning och jobbade lite extra på ridskola och hade stallet själv vad hästarna hittade på för bus med mig...Var nämligen ingen som berättat hur hästarna var, vem som gärna slet sig eller vilken som planerade att spränga grinden eller vem som lärt sig att knö sig förbi vid grinden dvs knuffa sig förbi den som höll i den...det var en mycket intressant första dag det =)

Hästarna var mycket väl "insatta" att jag inte visste något alls om vilka de var och vilka  deras små "egenheter".
  • Scream2
    cajsasmamma skrev 2011-09-25 14:08:34 följande:
    Ett bra hö och frisktvatten klara sig många shettisar bra på och du även ger dom lite betfor och  basmineraler. Vad jag har förstår ska ni bygga ett vindskydd åt shettisarna. Ett tips är även tältvindskydd som går och köpa. Halm bör ni ha  i vindskyddet så hästarna kan tugga på det. 

Om du har fler frågor kan du PM mig så kan du få min msn eller telefonnummer.  

Tugga på halmen?
    Snarare skall det vara halm för att hästen har rätt till en torr och ren liggplats! 
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???