• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Maximus01

Jo en sak kom ihåg att alltid ha torrt i vindskyddet åt dem antingen strött med halm eller spån . .

• snorkan

kan vara bra att vaccinera mot Botulism om du kommer att använda dig av hösilage.

samt att vara NOGA med att förbruka det i tid....det blir isåfall småbalar som gäller för dig.

men jag skulle nog rekommendera vanligt torrt hö.....eller det allra bästa är att ta reda på exakt vad dom äter idag och om allt fungerar bra med det, fortsätta så.

• Naoko

Två hästar som man tar sig an utan förkunskaper och söker information på Familjeliv sedan?  

Det måste finnas någon i hela långa landet som har hästar och kan ha dem hos sig! Annonsera i tidningar för hästägare kanske? 

• Miss Idan

Hej TS!!

Tycker det var starkt av dej att ta över hästarna när ägaren fick problem!

Shettisar är väldigt tåliga små hästar som inte far illa av kyla, dom klarar galant att gå utomhus hela året ( det är ju det dom är födda till) som sagt behöver dom ett vind skydd som dom kan gå in i om det regnar osv torv eller spån är att föredra då dessa små varelser älskar mat och lätt föräter sej!! Hö ett par kg om dagen dela på,  två eller tre mål per häst+ några nävar kraftfoder för vitaminernas skull per dag räcker.Kolla med ex lantmännen vad dom rekomenderar till shettisar något med lite energi i.
     Ridas eller köras/promeneras kan du göra för att dom tycker det är roligt att komma ut och röra sej men inget du måste varje dag!  Hovslagare var 8 e vecka för att verkas. Kolla vart hästarna varit försäkrade innan annars får du skaffa nya försäkringar se till att få bra veterinär vård i försäkringen!

Avmaskningn + vaccinering  kan också behövas göras kolla med ägaren när det är gjort fråga även henne hur dom skötte hästarna så vet du vad dom är vana vid!! Läs lite i böcker och var inte rädd att fråga ex vet om du undrar något!!

Som sagt shettisar är inga komplicerade hästar att ta hand om var bara någa med att dom inte får för mycket att äta du kan läsa om fång och kolik det är det som händer om dom stoppar i sej för mycket!!  Lycka till 
    ps du får gärna inboxa mej om du har frågor!!!      

• Ökänd
    Maximus01 skrev 2011-09-25 20:39:24 följande:
    Men de skulle nog uppskatta om du frågar om de nu bryr sig om hästarna . Då skulle iallafall jag vilja att hästarna får det bra och får fortsätta med sina rutiner .

Om man bryr sig om sina hästar har jag svårt att tänka mig att man ger bort dem till någon som har ridit 10 ggr i sitt liv. Det måste ju finnas såå mycket bättre alternativ.
    Krengt och på hoppad
  • Sarah f

Körkort för hästägare är en väldigt bra ide, känner jag.

Alla som generaliserar är idioter.
  • Froststar
    Miss Idan skrev 2011-09-25 21:22:49 följande:
    Hej TS!!

Tycker det var starkt av dej att ta över hästarna när ägaren fick problem!

Shettisar är väldigt tåliga små hästar som inte far illa av kyla, dom klarar galant att gå utomhus hela året ( det är ju det dom är födda till) som sagt behöver dom ett vind skydd som dom kan gå in i om det regnar osv torv eller spån är att föredra då dessa små varelser älskar mat och lätt föräter sej!! Hö ett par kg om dagen dela på,  två eller tre mål per häst+ några nävar kraftfoder för vitaminernas skull per dag räcker.Kolla med ex lantmännen vad dom rekomenderar till shettisar något med lite energi i.
     Ridas eller köras/promeneras kan du göra för att dom tycker det är roligt att komma ut och röra sej men inget du måste varje dag!  Hovslagare var 8 e vecka för att verkas. Kolla vart hästarna varit försäkrade innan annars får du skaffa nya försäkringar se till att få bra veterinär vård i försäkringen!

Avmaskningn + vaccinering  kan också behövas göras kolla med ägaren när det är gjort fråga även henne hur dom skötte hästarna så vet du vad dom är vana vid!! Läs lite i böcker och var inte rädd att fråga ex vet om du undrar något!!

Som sagt shettisar är inga komplicerade hästar att ta hand om var bara någa med att dom inte får för mycket att äta du kan läsa om fång och kolik det är det som händer om dom stoppar i sej för mycket!!  Lycka till 
    ps du får gärna inboxa mej om du har frågor!!!      
     Varför ge sådana här råd till TS??? Ett par kg hö om dagen att dela på till 2 shettisar är i underkant. Det är ju som bäst 1.8 kg TS, ingen vettig människa tycker att en shettis ska ha 900 g TS per dag!  Kraftfoder för vitaminernas skull? Varför? Det är ju bättre att köpa kombivitaminer som innehåller det hästen ska ha.

TS, just den här situationen är ett lysande exempel på att du måste lära dig mer innan du kan ha hästarna därhemma. Vem ska du nu lyssna på? Någon som sa 1,2 - 1,8 kg hö/100 kg häst per dag eller någon som säger 900 g hö per dag? Inget kraftfoder eller kraftfoder för vitaminernas skull? Etc, etc.

Jag vill verkligen inte klanka ner på dig men snälla du, tänk efter.  Sedan kom jag också till att tänka på, har ni kollat upp hur mycket det kostar att hålla en häst på rätt sätt?  Samt hur mycket jobb det är med en häst, 365 dagar om året, oberoende av väder, ork, lathet, storhelger, semesterönskemål, etc. 2 gånger om dagen som absolut minimum. Man kan inte heller låta bli att ta ut veterinär bara för att det är söndag och extra dyrt (inte billigt i vanliga fall heller). Mediciner till djur är jättedyra och de är inte subventionerade. 
  • Sarah f
    Froststar skrev 2011-09-25 21:39:44 följande:
     Varför ge sådana här råd till TS??? Ett par kg hö om dagen att dela på till 2 shettisar är i underkant. Det är ju som bäst 1.8 kg TS, ingen vettig människa tycker att en shettis ska ha 900 g TS per dag!  Kraftfoder för vitaminernas skull? Varför? Det är ju bättre att köpa kombivitaminer som innehåller det hästen ska ha.

TS, just den här situationen är ett lysande exempel på att du måste lära dig mer innan du kan ha hästarna därhemma. Vem ska du nu lyssna på? Någon som sa 1,2 - 1,8 kg hö/100 kg häst per dag eller någon som säger 900 g hö per dag? Inget kraftfoder eller kraftfoder för vitaminernas skull? Etc, etc.

Jag vill verkligen inte klanka ner på dig men snälla du, tänk efter.  Sedan kom jag också till att tänka på, har ni kollat upp hur mycket det kostar att hålla en häst på rätt sätt?  Samt hur mycket jobb det är med en häst, 365 dagar om året, oberoende av väder, ork, lathet, storhelger, semesterönskemål, etc. 2 gånger om dagen som absolut minimum. Man kan inte heller låta bli att ta ut veterinär bara för att det är söndag och extra dyrt (inte billigt i vanliga fall heller). Mediciner till djur är jättedyra och de är inte subventionerade. 

Dessutom är det inget roligt att ha hästar som man inte begriper sig på.
     Vissa frågor gör mig matt. Frågan "hur gör man med vattnet när det är frysgrader?" exempelvis.
    Man går ut i hagen och byter vatten så ofta det behövs, alt slår hål på isen. Kan bli ofta på lösdrift.   Dessutom är lösdrift/vindskydd inte särskilt arbetsbesparande om man vill hantera sina hästar. Som någon sa, hur kul är det att pyssla om hästarna i ett vindskydd? Finns där belysning? Kan man binda upp dem när man sköter om dem?

Var ska ni ha gödselstacken? Tänker ni gjuta en platta eller ta hem en container? 

Jag blir helt matt, men jag borde inte bli förvånad eftersom jag sett sånt här förr. Alltför många gånger.   

Alla som generaliserar är idioter.
  • Ökänd
    Sarah f skrev 2011-09-25 21:54:08 följande:

Vissa frågor gör mig matt. Frågan "hur gör man med vattnet när det är frysgrader?" exempelvis.
    Man går ut i hagen och byter vatten så ofta det behövs, alt slår hål på isen. Kan bli ofta på lösdrift.   Dessutom är lösdrift/vindskydd inte särskilt arbetsbesparande om man vill hantera sina hästar. Som någon sa, hur kul är det att pyssla om hästarna i ett vindskydd? Finns där belysning? Kan man binda upp dem när man sköter om dem?

Var ska ni ha gödselstacken? Tänker ni gjuta en platta eller ta hem en container? 

Jag blir helt matt, men jag borde inte bli förvånad eftersom jag sett sånt här förr. Alltför många gånger.   

Känner samma sak. Det värsta är dock inte okunskapen hos TS, det värsta är de som fortsätter att låta henne leva i illusionen att detta är enkelt. Några råd på Familjeliv räcker liksom inte. Det finns så mycket att tänka på så jag får blodsmak i munnen.
    Krengt och på hoppad
  • Froststar
    Sarah f skrev 2011-09-25 21:54:08 följande:

Lite OT men här ska vi försöka bespara oss det problemet i år. Vi köper sådan där elvärmekabel som man använder till vattenrör, tejpar den runt och under vattenkaret, stoppar karet i ett större och madrasserar runt om med halm eller något annat. Sedan ser vi till att trolla bort kabeln så inte hästarna hittar på något med den. Kanske även göra som jag hörde från någon i Norrland och häller lite melass i vattnet (fast jag får ta reda på var man skaffar det). I vintras gick det ju inte att slå hål på isen, den gick ner som värst på 20-25 cm djup. Så vi körde med hetvatten i vattnet (höll lite längre i varje fall) och sedan vatttnade hästarna manuellt med ljummet vatten för att vara på säkra sidan. Det är ett jäkla jobb och då är det skönare att man kan göra det i stallet, åtminstone på kvällen två gånger och en gång på morgonen, än i ett vindskydd. På dagen får man hitta lösningar ute.

Förresten så finns där nu på marknaden uppvärmda vattenkar men de är väldigt dyra och de är inte uppvärmda i botten. Men en förbättring är det i varje fall.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???