Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Fettot skrev 2011-09-25 14:11:41 följande:
    Jag funderar lite på hur djur överlevde förr utan speciella täcken hit och dit. Jag tycker det curlas så förbaskat med våra djur. Snart ska alla hästar stå inne och får absolut inte vara ute i hagen en hel natt.  

du borde då fundera på om det gick hästar fria just där du tänkt ha dem, utan möjlighet att gå utanför hagen du ställt dem i.  Dessutom, hästar som rids svettas och behöver torka.
    Att ha ett vindskydd är helt ok för hästar som inte används, unghästar osv. Att ha brukshästar i vindskydd direkt olämpligt. Möjlighet till stall måste finnas om något händer, även om det inte är eget stall. Men vem släpper in en sjuk ponny i sitt stall om det behövs?

Dessutom tänker jag på Ts hage, hon har en enda hage. Känns rätt ofräscht, hur kommer den att se ut i november? Ska shettisarna gå där hela vintern? Till våren? 

Jag är glad att många djurmänniskor är "övernitiska", det är ingen rättighet att ha djur-det är ett ansvar som medför skyldighet att sköta om dessa djur så bra det någonsin går. Annars kan man köpa en cykel.   
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f

Körkort för hästägare är en väldigt bra ide, känner jag.

• Sarah f
    Froststar skrev 2011-09-25 21:39:44 följande:
     Varför ge sådana här råd till TS??? Ett par kg hö om dagen att dela på till 2 shettisar är i underkant. Det är ju som bäst 1.8 kg TS, ingen vettig människa tycker att en shettis ska ha 900 g TS per dag!  Kraftfoder för vitaminernas skull? Varför? Det är ju bättre att köpa kombivitaminer som innehåller det hästen ska ha.

TS, just den här situationen är ett lysande exempel på att du måste lära dig mer innan du kan ha hästarna därhemma. Vem ska du nu lyssna på? Någon som sa 1,2 - 1,8 kg hö/100 kg häst per dag eller någon som säger 900 g hö per dag? Inget kraftfoder eller kraftfoder för vitaminernas skull? Etc, etc.

Jag vill verkligen inte klanka ner på dig men snälla du, tänk efter.  Sedan kom jag också till att tänka på, har ni kollat upp hur mycket det kostar att hålla en häst på rätt sätt?  Samt hur mycket jobb det är med en häst, 365 dagar om året, oberoende av väder, ork, lathet, storhelger, semesterönskemål, etc. 2 gånger om dagen som absolut minimum. Man kan inte heller låta bli att ta ut veterinär bara för att det är söndag och extra dyrt (inte billigt i vanliga fall heller). Mediciner till djur är jättedyra och de är inte subventionerade. 

Dessutom är det inget roligt att ha hästar som man inte begriper sig på.
     Vissa frågor gör mig matt. Frågan "hur gör man med vattnet när det är frysgrader?" exempelvis.
    Man går ut i hagen och byter vatten så ofta det behövs, alt slår hål på isen. Kan bli ofta på lösdrift.   Dessutom är lösdrift/vindskydd inte särskilt arbetsbesparande om man vill hantera sina hästar. Som någon sa, hur kul är det att pyssla om hästarna i ett vindskydd? Finns där belysning? Kan man binda upp dem när man sköter om dem?

Var ska ni ha gödselstacken? Tänker ni gjuta en platta eller ta hem en container? 

Jag blir helt matt, men jag borde inte bli förvånad eftersom jag sett sånt här förr. Alltför många gånger.   

• Sarah f
    Ökänd skrev 2011-09-25 21:58:43 följande:
    Känner samma sak. Det värsta är dock inte okunskapen hos TS, det värsta är de som fortsätter att låta henne leva i illusionen att detta är enkelt. Några råd på Familjeliv räcker liksom inte. Det finns så mycket att tänka på så jag får blodsmak i munnen.
    Det behövs inte direkt fler felskötta hästar i världen. Det finns gott om sådana.
  • Sarah f
    Froststar skrev 2011-09-25 22:04:03 följande:

Lite OT men här ska vi försöka bespara oss det problemet i år. Vi köper sådan där elvärmekabel som man använder till vattenrör, tejpar den runt och under vattenkaret, stoppar karet i ett större och madrasserar runt om med halm eller något annat. Sedan ser vi till att trolla bort kabeln så inte hästarna hittar på något med den. Kanske även göra som jag hörde från någon i Norrland och häller lite melass i vattnet (fast jag får ta reda på var man skaffar det). I vintras gick det ju inte att slå hål på isen, den gick ner som värst på 20-25 cm djup. Så vi körde med hetvatten i vattnet (höll lite längre i varje fall) och sedan vatttnade hästarna manuellt med ljummet vatten för att vara på säkra sidan. Det är ett jäkla jobb och då är det skönare att man kan göra det i stallet, åtminstone på kvällen två gånger och en gång på morgonen, än i ett vindskydd. På dagen får man hitta lösningar ute.

Förresten så finns där nu på marknaden uppvärmda vattenkar men de är väldigt dyra och de är inte uppvärmda i botten. Men en förbättring är det i varje fall.
    Det är ju den ordentliga lösningen, men jag undrar om det är den som TS efterfrågar...

• Sarah f
    pluppfamiljen skrev 2011-09-26 10:31:53 följande:
    De ska väll borstas ha foder kratasa hovar få motion osv... Hyr in några erfarna småtjejer från närmaste stall så fixar sig allt. Hjärta
    Vilken toppenide, hämta ett par tolvåringar att ta ansvar.
  • Sarah f
    Tuss 1 skrev 2011-09-26 10:56:32 följande:
    Tror du hon menade för att ta ansvar eller för att hjälpa till? När jag var tonåring hade jag egenhäst samt stalljour för stallets alla hästar på mina veckor. Det fungerade lysande...
    Eftersom TS har noll koll så lär det vara ev tjejer som ska ha ansvaret för att se om hästarna mår ok, till en början allra minst. Flickor som skulle tycka det är roligt med shettisar är sällan tonåringar. Hur ska ts veta vilka flickor som kan tillräckligt, när hon är helt okunnig?

Att påstå att shettisar är enklare än andra hästar är tämligen nonchalant. De har sina specifika risker och det enda man kan säga är lättare är att en billig shettis är enkel att ersätta om den blir sjuk.  

Jag har haft egna hästar sedan jag var elva år, men det betyder inte att jag tror att alla elvaåringar har kunskap nog. Det beror på om man har en intresserad ochkunnig familj eller om man har stöd från en kunnig omgivning i övrigt. Småtjejer ska inte ha ansvar för andras hästar.    
  • Sarah f
    pluppfamiljen skrev 2011-09-26 11:13:47 följande:
    Dessutom blir ju hästarna ridna och får motion osv. Jag bodde i stallet och det fanns inget man inte visste Glad Nu har jag nog glömt allt som skulle göras. 
    Jag är rätt säker på att byggnadsregler och liknande inte är det första ungar i stall har koll på, tyvärr.

Att höra med miljö/hälsoenheten i kommunen är en bra start. Kolla upp vad som gäller för gödselhantering, mått på vindskydd, foder med mera. Sen inse att det är minimiinsatser som krävs enligt lag, de flesta lägger mer krut än så på sina hästar.

Att ungar tror att de kan allt är ju inte ett mått på hur mycket de verkligen kan.    
  • Sarah f
    cajsasmamma skrev 2011-09-26 11:56:00 följande:
    Länstyrelsen tar sen några år tillbaks hand om Djurskyddsfrågorna.
    Yes, jag var lite i affekt när jag skrev! Helt sant!
  • Sarah f
    Tuss 1 skrev 2011-09-26 11:16:01 följande:
    Min erfarenhet av rasen säger att det krävs en tonåring/vuxen för att sätta gränser och nu var det ju exakt det som skrevs. Tonåring...har man hjälp av någon kunnig tonåring kan man ha en hel drös med småtjejer som borstar, pussar och ger kärlek.

Ingen har sagt att det är lättare att ha en shettis :)

DU kanske inte sa att det var enklare med shettis, men flera tidigare i tråden har påstått det...

Jag är glad att TS verkar ta det hela på allvar!! :0)

/Hysterisk hästmänniska    
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???