annniel skrev 2011-09-26 01:35:32 följande:
Det låter ju på dig som att man måste vara veterinär för att få ha en häst. Och vaddå kunna köra dem till klinik?? En av mina hästar totalvägrade hästtransport, det fanns inte på kartan att någon skulle kunnat lasta henne. Det gick bra ändå, ingen kom och tog henne ifrån mig för det. Jag hade absolut ingen "sjukvårdslära" när jag började med hästar. Det kom en hästgubbe till mig var 6e vecka och verkade hovarna och kollade hästen. Det gick alldeles utmärkt. Sluta vara så dramatisk, så komplicerat är det inte.
Bara hästarna står mätta i sin hage eller sitt vindskydd så kan man visst "slå i handböcker" och ta reda på vad man behöver veta efter hand. Ingen panik.
Tyvärr så gör du TS en björntjänst genom att skriva som du gör. Den väldigt förenklade bild du ger stämmer allt som oftast inte. Har du överhuvudtaget läst TS inlägg? Om du efter det fortfarande tycker att hon gott kan ha hästarna hemma utan daglig (3-4 gånger om dagen, 365 dagar om året, åtminstone första året) hjälp av en hästkunnig person så är jag väldigt tveksam till dina kunskaper om och intresse av hästars väl och ve. Dessutom är det inte helt rätt att kalla folk för dramatiska då de påpekar det uppenbara. Där finns inget "hus" till hästarna än, varken stall eller skydd. TS vill gärna lära sig vad som krävs men har just nu ingen aning, hon kan inte se om hästarna skadar sig i den nya "terränghagen". Vad händer om hon inte upptäcker att hästen är halt och då ska en nybörjare med dålig balans skutta runt på stackaren? Hur kan hon bedöma utan hjälp när det är dags att ringa veterinären? Lägga bandage? Se om sår? Upptäcka svullnader, feber, etc? Jag tycker absolut att du ska låta bli att ta det hela med en klackspark för TS verkar ju verkligen bry sig om hästarna och då är det bara dumt att hon skadar dem / förvärrar skador, av ren okunnighet. Hur tror du hon skulle må då?
Och det där med lastning får stå för dig. Om hästen är rädd för transport så kan man fixa det. Antingen är man förutseende nog och tränar med hästen med hjälp av NH istället för att bara rida en timme och sedan stoppa undan hästen som en MC. Eller om det är en ny häst, så ringer man efter veterinären som ger hästen lugnande och sedan kan man försöka lura och mota upp hästen i transporten. Eller så ringer man efter djurambulansen (och vet). Så får hästen lugnande och sedan brukar de faktiskt kunna få upp hästarna i ambulanserna. De känns inte lika trånga för hästen som en vanlig transport och personalen är van vid att även lasta motsträviga hästar, bl.a. efter olyckor och annat.
Visst kan man slå i handböcker... Ibland! Men då det verkligen gäller så är det inte handböcker man ska sitta med utan med hästen med veterinär i telefon om man inte vet vad problemet är. Dessutom gäller det att upptäcka avvikande beteende. Rullar sig hästen som vanligt eller är det fånganfall? Går hästen som vanligt eller linkar den? Känns benet normalt eller är det svullet? Vad är normaltempen? Har hästen feber? etc. etc. Visst kan man ringa veterinären och ha ut den för allt möjligt men det blir då dyrt. Ska man ringa efter en kompis? Tja, om den har tid att komma medetsamma annars fördröjer man alltihop ännu mer och tillståndet kan förvärras.
Personligen hatar jag när folk sätter sig på FL eller skickar in frågor till tanttidningar ang. djurens symptom och frågar vad de ska göra. Typ min hund kan inte stå på benen, vinglar, äter och dricker inte, vad kan det bero på? Min katt spyr blod, är det farligt? Min häst nafsar sig för magen, har gjort så i flera timmar, kan det vara något som stör honom? Men för i h*lv*t* säger jag bara. Får de då rådet att söka veterinär så visar det sig att de har inte råd och djuren är inte försäkrade. Nu säger jag
absolut inte att TS skulle göra så men i hennes fall kan det tyvärr hända p.g.a. att hon inte än vet hur och vad man ska upptäcka.
Har sett alldeles för mycket för att ta för lätt på det hela. Det räcker att kolla in på Svenska Hästars Värns hemsida för att se allt är inte rosa moln och gröna ängar för stackars hästar. Så sluta inge falska förhoppningar för det är inte du som kommer att stå där då något händer. Det är tyvärr TS och hennes ledsna barn.
http://www.shv.org/