Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

TS, snäll tanke att du vill ta hand om hästarna men bästa rådet jag kan ge dig, ha inte hästarna hemma hos dig utan installade hos någon med full service och där de också kan hjälpa dig med att komma igång. Redan där du skriver att du har en hage på 1000 kvm (ca 20* 50m) ser jag det som kört. 2 shettisar går upp en så liten plätt på nolltid, speciellt med det senaste vädret och sedan kommer de att vada i lera vilket är fullkomligt vedervärdigt och som bäddat för benproblem. Inte heller lagligt för den delen. Så var kommer du att ha dem sedan då?

Sedan skriver du att "hagen" är terränghage. Det kan ju betyda allt mellan himmel och jord men om den sluttar väldigt mycket och är stenig dessutom så gäller det ju att hästarna är vana vid just liknande underlag för nu är det t.o.m. snorhalt i gräshagar pga all regn och två leksna shettisar springer runt en hel del. Sedan måste du också försäkra dig om att där inte finns giftiga växter i hagen som matglada hästisar kan glufsa i sig. T.ex. ekar i eller nära hagen som just nu fäller löv och ekollon och är dödligt giftiga för hästar. Oftast går inte hästarna att räda när man väl märker att de blivit förgiftade. Och eken är bara en av många växter som är väldigt giftiga för hästar. Det spelar ingen roll att folk tidigare haft hästar på den plätten, ny växtlighet kan komma ändå.

Du har visst eltråd, det måste du försäkra dig om fungerar. Högt gräs, sly, snö, etc som kommer åt trådarna kan försvaga strömmen kraftigt. Trådavståndet har folk redan tipsat dig om. Själv har jag stora hästar men min kompis som har shettisar som han kör med fällde väldigt många svordomar under ca 6 månader för att shettisarna bröt sig ur hagen konstant. Som tur var så gjorde de inte det för att rymma utan endast på pin kiv för sedan ställde de sig utanför staketet eller huset och väntade eller tuggade gräs. Men om de hade velat rymma så hade de ju kunnat bli påkörda eller skadade på annat sätt. 

Mockning (ta bort träck) av hagen har du också fått tips om.
    Om du nu ska verkligen ta hem hästarna, tänk också på då du bygger vindskydd (om det nu är backigt du menar med terräng) att inte sätta det nere vid backens fot för då rinner ju allt regnvatten, smält snövatten, etc, dit in.         

TS, det här var bara väldigt kort om hagen men utan att såra dig så menar jag att du inte har förutsättningarna att ha hästarna hemma hos dig. Miljön verkar ju inte hästanpassad och du behöver helt klart hjälp. Du kan ha dem men åtminstone första året rekommenderar jag att du  har dem någonstans där du har möjlighet att lära dig om hästhållning. Det är nämligen inget som du lär dig på ridlektioner (10 eller 100 spelar ingen roll). 

En sak till... jag hoppas verkligen att du inte har skaffat hästarna till barnen som folk ibland får för sig att skaffa ett marsvin till ungarna. Huvudansvaret för hästarna ligger / ska ligga på dig och likaså kostnaderna. Och de är inte obetydliga. Lycka till, hoppas att du inser dina begränsningar och ser till att shettisarna får det bra. 

• Froststar
    Miss Idan skrev 2011-09-25 21:22:49 följande:
    Hej TS!!

Tycker det var starkt av dej att ta över hästarna när ägaren fick problem!

Shettisar är väldigt tåliga små hästar som inte far illa av kyla, dom klarar galant att gå utomhus hela året ( det är ju det dom är födda till) som sagt behöver dom ett vind skydd som dom kan gå in i om det regnar osv torv eller spån är att föredra då dessa små varelser älskar mat och lätt föräter sej!! Hö ett par kg om dagen dela på,  två eller tre mål per häst+ några nävar kraftfoder för vitaminernas skull per dag räcker.Kolla med ex lantmännen vad dom rekomenderar till shettisar något med lite energi i.
     Ridas eller köras/promeneras kan du göra för att dom tycker det är roligt att komma ut och röra sej men inget du måste varje dag!  Hovslagare var 8 e vecka för att verkas. Kolla vart hästarna varit försäkrade innan annars får du skaffa nya försäkringar se till att få bra veterinär vård i försäkringen!

Avmaskningn + vaccinering  kan också behövas göras kolla med ägaren när det är gjort fråga även henne hur dom skötte hästarna så vet du vad dom är vana vid!! Läs lite i böcker och var inte rädd att fråga ex vet om du undrar något!!

Som sagt shettisar är inga komplicerade hästar att ta hand om var bara någa med att dom inte får för mycket att äta du kan läsa om fång och kolik det är det som händer om dom stoppar i sej för mycket!!  Lycka till 
    ps du får gärna inboxa mej om du har frågor!!!      
     Varför ge sådana här råd till TS??? Ett par kg hö om dagen att dela på till 2 shettisar är i underkant. Det är ju som bäst 1.8 kg TS, ingen vettig människa tycker att en shettis ska ha 900 g TS per dag!  Kraftfoder för vitaminernas skull? Varför? Det är ju bättre att köpa kombivitaminer som innehåller det hästen ska ha.

TS, just den här situationen är ett lysande exempel på att du måste lära dig mer innan du kan ha hästarna därhemma. Vem ska du nu lyssna på? Någon som sa 1,2 - 1,8 kg hö/100 kg häst per dag eller någon som säger 900 g hö per dag? Inget kraftfoder eller kraftfoder för vitaminernas skull? Etc, etc.

Jag vill verkligen inte klanka ner på dig men snälla du, tänk efter.  Sedan kom jag också till att tänka på, har ni kollat upp hur mycket det kostar att hålla en häst på rätt sätt?  Samt hur mycket jobb det är med en häst, 365 dagar om året, oberoende av väder, ork, lathet, storhelger, semesterönskemål, etc. 2 gånger om dagen som absolut minimum. Man kan inte heller låta bli att ta ut veterinär bara för att det är söndag och extra dyrt (inte billigt i vanliga fall heller). Mediciner till djur är jättedyra och de är inte subventionerade. 
  • Froststar
    Sarah f skrev 2011-09-25 21:54:08 följande:

Dessutom är det inget roligt att ha hästar som man inte begriper sig på.
     Vissa frågor gör mig matt. Frågan "hur gör man med vattnet när det är frysgrader?" exempelvis.
    Man går ut i hagen och byter vatten så ofta det behövs, alt slår hål på isen. Kan bli ofta på lösdrift.   Dessutom är lösdrift/vindskydd inte särskilt arbetsbesparande om man vill hantera sina hästar. Som någon sa, hur kul är det att pyssla om hästarna i ett vindskydd? Finns där belysning? Kan man binda upp dem när man sköter om dem?

Var ska ni ha gödselstacken? Tänker ni gjuta en platta eller ta hem en container? 

Jag blir helt matt, men jag borde inte bli förvånad eftersom jag sett sånt här förr. Alltför många gånger.   

Lite OT men här ska vi försöka bespara oss det problemet i år. Vi köper sådan där elvärmekabel som man använder till vattenrör, tejpar den runt och under vattenkaret, stoppar karet i ett större och madrasserar runt om med halm eller något annat. Sedan ser vi till att trolla bort kabeln så inte hästarna hittar på något med den. Kanske även göra som jag hörde från någon i Norrland och häller lite melass i vattnet (fast jag får ta reda på var man skaffar det). I vintras gick det ju inte att slå hål på isen, den gick ner som värst på 20-25 cm djup. Så vi körde med hetvatten i vattnet (höll lite längre i varje fall) och sedan vatttnade hästarna manuellt med ljummet vatten för att vara på säkra sidan. Det är ett jäkla jobb och då är det skönare att man kan göra det i stallet, åtminstone på kvällen två gånger och en gång på morgonen, än i ett vindskydd. På dagen får man hitta lösningar ute.

Förresten så finns där nu på marknaden uppvärmda vattenkar men de är väldigt dyra och de är inte uppvärmda i botten. Men en förbättring är det i varje fall.
  • Froststar
    annniel skrev 2011-09-26 01:35:32 följande:
    Det låter ju på dig som att man måste vara veterinär för att få ha en häst. Och vaddå kunna köra dem till klinik?? En av mina hästar totalvägrade hästtransport, det fanns inte på kartan att någon skulle kunnat lasta henne. Det gick bra ändå, ingen kom och tog henne ifrån mig för det. Jag hade absolut ingen "sjukvårdslära" när jag började med hästar. Det kom en hästgubbe till mig var 6e vecka och verkade hovarna och kollade hästen. Det gick alldeles utmärkt. Sluta vara så dramatisk, så komplicerat är det inte.

Bara hästarna står mätta i sin hage eller sitt vindskydd så kan man visst "slå i handböcker" och ta reda på vad man behöver veta efter hand. Ingen panik.
    Tyvärr så gör du TS en björntjänst genom att skriva som du gör. Den väldigt förenklade bild du ger stämmer allt som oftast inte. Har du överhuvudtaget läst TS inlägg? Om du efter det fortfarande tycker att hon gott kan ha hästarna hemma utan daglig (3-4 gånger om dagen, 365 dagar om året, åtminstone första året) hjälp av en hästkunnig person så är jag väldigt tveksam till dina kunskaper om och intresse av hästars väl och ve.  Dessutom är det inte helt rätt att kalla folk för dramatiska då de påpekar det uppenbara. Där finns inget "hus" till hästarna än, varken stall eller skydd. TS vill gärna lära sig vad som krävs men har just nu ingen aning, hon kan inte se om hästarna skadar sig i den nya "terränghagen". Vad händer om hon inte upptäcker att hästen är halt och då ska en nybörjare med dålig balans skutta runt på stackaren? Hur kan hon bedöma utan hjälp när det är dags att ringa veterinären? Lägga bandage? Se om sår? Upptäcka svullnader, feber, etc? Jag tycker absolut att du ska låta bli att ta det hela med en klackspark för TS verkar ju verkligen bry sig om hästarna och då är det bara dumt att hon skadar dem / förvärrar skador, av ren okunnighet. Hur tror du hon skulle må då?

Och det där med lastning får stå för dig. Om hästen är rädd för transport så kan man fixa det. Antingen är man förutseende nog och tränar med hästen med hjälp av NH istället för att bara rida en timme och sedan stoppa undan hästen som en MC. Eller om det är en ny häst, så ringer man efter veterinären som ger hästen lugnande och sedan kan man försöka lura  och mota upp hästen i transporten. Eller så ringer man efter djurambulansen (och vet). Så får hästen lugnande och sedan brukar de faktiskt kunna få upp hästarna i ambulanserna. De känns inte lika trånga för hästen som en vanlig transport och personalen är van vid att även lasta motsträviga hästar, bl.a. efter olyckor och annat.

Visst kan man slå i handböcker... Ibland! Men då det verkligen gäller så är det inte handböcker man ska sitta med utan med hästen med veterinär i telefon om man inte vet vad problemet är. Dessutom gäller det att upptäcka avvikande beteende. Rullar sig hästen som vanligt eller är det fånganfall? Går hästen som vanligt eller linkar den? Känns benet normalt eller är det svullet? Vad är normaltempen? Har hästen feber? etc. etc. Visst kan man ringa veterinären och ha ut den för allt möjligt men det blir då dyrt. Ska man ringa efter en kompis? Tja, om den har tid att komma medetsamma annars fördröjer man alltihop ännu mer och tillståndet kan förvärras.

Personligen hatar jag när folk sätter sig på FL eller skickar in frågor till tanttidningar ang. djurens symptom och frågar vad de ska göra. Typ min hund kan inte stå på benen, vinglar, äter och dricker inte, vad kan det bero på? Min katt spyr blod, är det farligt? Min häst nafsar sig för magen, har gjort så i flera timmar, kan det vara något som stör honom? Men för i h*lv*t* säger jag bara.  Får de då rådet att söka veterinär så visar det sig att de har inte råd och djuren är inte försäkrade. Nu säger jag absolut inte att TS skulle göra så men i hennes fall kan det tyvärr hända p.g.a. att hon inte än vet hur och vad man ska upptäcka.

Har sett alldeles för mycket för att ta för lätt på det hela. Det räcker att kolla in på Svenska Hästars Värns hemsida för att se allt är inte rosa moln och gröna ängar för stackars hästar. Så sluta inge falska förhoppningar för det är inte du som kommer att stå där då något händer. Det är tyvärr TS och hennes ledsna barn.
    http://www.shv.org/
  • Froststar
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:26:23 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

Va bra att du får hjälp för du verkar ju verkligen vilja ta reda på så mycket som möjligt. Det ska nog gå bra när du nu slipper vara ensam om det. Lycka till och mycket nöje med shettisarna.
  • Froststar
    annniel skrev 2011-09-26 13:10:48 följande:
    Lite ot, men man kan inte låta bli att undra ifall dessa hysteriska hästmänniskor ställer samma krav på omgivningen när det gäller tex att skaffa barn. Undra ifall de även skäller på gravida som inte har en aning om barnsjukdommar, matvanor, blöjbyten osv...För att det måste man väl veta INNAN man skaffar barn...eller?  LOL! Roligt med folk som tar sig själva på så stort allvar. På vissa svar här inne skulle man kunna tro att ts bara hade tänkt ställa hästarna i trädgården och sedan låta dem sköta sig själva.

Lycka till TS!

Sorry, TS, delvis OT och inte riktat mot dig utan svar på det citerade. Du har ju bevisat att du gärna vill veta och ta reda på så mycket som möjligt och all eloge till dig som verkligen tagit fasta på en hel del av de råd du fått.

Till Anniel
    Vare sig jag räknas till de hysteriska hästmänniskornas skara eller inte så kan jag lugnt säga att jag gärna hade ställt bra mycket mer krav än lagen gör både då det gäller hästhållning, hund- och barnanskaffning till höger och vänster utan eftertanke. Jag värnar nämligen mer om de försvarslösa (djur och barn) än om vuxna människors rättighet till ogenomtänkta beslut (det här är inte riktat mot TS) och den allmänna bristen på eget-ansvarskänsla samt konsekvensanalys som råder nuförtiden. För att inte snacka om bristen på sunt förnuft. Sedan är det alla andra, som du tycker tar sig själva på alldeles för stort allvar, som har en ansvarskänsla och inte bara tar allt som det kommer, som ska röja upp i eländet som folk ställer till med, vare sig det gäller praktiska, ekonomiska eller teoretiska insatser för att rädda situationen som folk själva sätter sig i. Ibland kan man undra hur många sexuellt mogna människor med logik som en 5-åring som springer runt i samhället och skaffar barn på löpande band.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???