• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Upptagen
    Fettot skrev 2011-09-25 10:34:00 följande:
    Håller med... Men hästvärlden är ju lite hysterisk också. Det märks tydligt när man besöker en ridskola. :-O
    Jo tack. Häst och hundfolk är ett speciellt släkte. Konstigt att det inte är lika hysteriskt bland bönder som har nötkreatur som kor och tjurar, där borde det väl verkligen krävas enorma kunskaper innan man sätter igång...

Tar ts till sig om råden här, och det bästa av allt vore ju om hon kunde stalla upp hästarna hos någon för att kunna få mer daglig hjälp, så kommer det antagligen att gå fint så länge hon är engagerad och förstår att hästarna ´är hennes ansvar och inte barnens.
  • Ökänd
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:43:44 följande:
    Du kan lika gärna ha död på vilket djur som helst inom loppet av ett par timmar, och ett större djur kan också ha död på dina barn. Kostnadsfrågan är helt irrelevant då det handlar om djur och individer, en katt är lika mycket värd som en häst även om hästen råkar vara dyrare i inköp och drift (men jag tror vi har samma åsikt i den frågan).

Jag tycker inte alls det är fruktansvärt att skaffa djur utan att ha någon större kunskap, under förutsättning att man har hjälp av kunniga människor, stort intresse och gott om tid.

Jag har sett massor av exempel på nybörjare som blivit fantastiska hästägare just på detta sätt, faktiskt fler än där det har gått illa. Däremot har jag sett många erfarna hästägare som inte har fixat det, märkligt nog.

När jag skriver ha död på menar jag av misstag, det är väldigt enkelt att ge hästar akuta/kroniska sjukdomstillstånd i sin okunskap. Och mig veterligen är det ganska ovanligt att katter sparkar ihjäl småbarn. Jag skrev att jag inte sätter någon betydelse vid kostnadsfrågan, men att en del gör det. Ändå är du tvungen att återigen ta upp det med mig?

Jag tycker att det är fruktansvärt att skaffa djur när man inte har tillräckllig kunskap, och det har inte TS. Hon har heller uppenbarligen ingen som har gott om tid och kan hjälpa henne. I så fall skulle hon inte ställa frågor som: behöver hästarna ett "hus" och hur många barn kan åka i vagnen samtidigt? Hon skulle heller inte tycka att det var lämpligt för henne som 65 kilos nybörjare att rida på hästarna.   

Jag har aldrig sett ett exempel på lyckat hästägande med en total rookie, det är tyvärr dömt att misslyckas. OM det inte finns en kunnig mentor med i bakgrunden i princip hela tiden.   
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Fanny b skrev 2011-09-25 10:45:31 följande:
    Skillnaden mellan hästar och hundar i detta fall är att hundar generellt är mer lättskötta. Som en oerfaren hundägare kan man vända sig till en djuraffär och få information om vilket foder som passar ens hund, man kan också köpa hundfoder i livsmedelsaffärer. Det finns hundkurser där man kan lära sig hur man ska hantera  och lära sin hund olika saker. Även om det finns hästkurser som har ett liknande innehåll, så krävs det oftast att man transporterar sin häst dit. Då måste man ha tillgång till ett hästsläp, och ha kunskap om hur man lastar sin häst.
    Tack.

Bara en sån sak som att sätta ihop en foderstat är ju en vetenskap i princip. Och nu snackar jag inte på amatörers vis med "2 kilo hö, en skopa havre". Utan en riktig foderstat där ex analyserar höet du använder osv så du faktiskt vet vad du matar din stackars häst med. Jag klarade inte av det med 20 års erfarenhet utan brukade be om hjälp av de som visste mer. Så nej, det är inte enkelt.  
    Krengt och på hoppad
  • Upptagen
    Fanny b skrev 2011-09-25 10:45:31 följande:
    Skillnaden mellan hästar och hundar i detta fall är att hundar generellt är mer lättskötta. Som en oerfaren hundägare kan man vända sig till en djuraffär och få information om vilket foder som passar ens hund, man kan också köpa hundfoder i livsmedelsaffärer. Det finns hundkurser där man kan lära sig hur man ska hantera  och lära sin hund olika saker. Även om det finns hästkurser som har ett liknande innehåll, så krävs det oftast att man transporterar sin häst dit. Då måste man ha tillgång till ett hästsläp, och ha kunskap om hur man lastar sin häst.

Om man som oerfaren hästägare har sin häst i ett inackorderingsstall, så behöver det inte uppstå några problem, för då finns det erfarna hästägare att fråga.

Det kan också vara en stor skillnad mot att hantera en motvillig häst, mot en motvillig hund. Även om man har ens stor och stark hund, finns det hjälpmedel som kan underlätta i perioder där den inte lyssnar.  Med hästar är det en annan sak. För om en häst tex börjar få olateter, kanske stegra eller stanna på ridturer och vägra gå, börja skena, etc, så måste man antingen själv lösa denna situation, eller anlita hjälp.

Det kan då också bli en kostnadsfråga, hästar är dyra i drift, och kan man då inte ens rida utan problem, så kan tankarna på att ge upp hästen komma.
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
  • Ökänd
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:58:12 följande:
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
    Hästar är inte enormt svåra om man kan läsa av dem nej, men nu kan ju inte TS det. Hon har ridit 10 ggr. Däremot är hästar extremt bra på att läsa av människor. Det krävs bara minsta tvekan (vid tex hämtning i hage etc) så har kriget om ledarskapet börjat. Shettisar är dessutom viljestarka som få. De är inte "barnhästar" bara för att de är små.

Det handlar inte om att köra över de som vill. Viljan kan vara aldrig så god, det gör det inte rätt eller räcker för det. Inom hästvärlden blir man aldrig någonsin fullärd nej, det är därför ganska förmätet att tro att man efter att ha ridit 10 ggr är redo att ta ansvar för 2 hästar. Ännu värre av de som påstår sig ha erfarenhet och säger till TS att det är piece of cake. Nej, det är det inte.   
    Krengt och på hoppad
  • Upptagen
    Ökänd skrev 2011-09-25 10:51:44 följande:
    När jag skriver ha död på menar jag av misstag, det är väldigt enkelt att ge hästar akuta/kroniska sjukdomstillstånd i sin okunskap. Och mig veterligen är det ganska ovanligt att katter sparkar ihjäl småbarn. Jag skrev att jag inte sätter någon betydelse vid kostnadsfrågan, men att en del gör det. Ändå är du tvungen att återigen ta upp det med mig?

Jag tycker att det är fruktansvärt att skaffa djur när man inte har tillräckllig kunskap, och det har inte TS. Hon har heller uppenbarligen ingen som har gott om tid och kan hjälpa henne. I så fall skulle hon inte ställa frågor som: behöver hästarna ett "hus" och hur många barn kan åka i vagnen samtidigt? Hon skulle heller inte tycka att det var lämpligt för henne som 65 kilos nybörjare att rida på hästarna.   

Jag har aldrig sett ett exempel på lyckat hästägande med en total rookie, det är tyvärr dömt att misslyckas. OM det inte finns en kunnig mentor med i bakgrunden i princip hela tiden.   
    Jag skrev inom parantes att vi antagligen står lika där när det gäller kostnadsfrågan så ingen anledning att hetsa upp sig där...

Och jo, jag förstod att du menade av misstag, och det är tyvärr lätt hänt att ta död på många djur av misstag, därför viktigt att man inte står där helt själv och handfallen med vilket djur man än tagit sig an.

Jag kan också tveka på ordvalen som ts använder sig av och att hon verkar naiv, men å andra sidan, hur skulle jag uttrycka mig inom ett område som jag inte kan något om? Hur ska hon veta att hon som 65kilos ryttare inte ska rida på en shettis som man kan googla sig på kan bära 65kilo om ingen säger det till henne? Bra att hon frågar, eller hur? Värre med de som hoppar upp ändå utan att fråga om det först...

Trist att du aldrig har sett ett lyckat hästägande med nybörjare från grunden, det är fint att se hur både häst och människa utvecklas tillsammans!

Vi har helt enkelt olika åsikter och det får man ha, sen kan man välja om man vill hjälpa både ägare och hästar (för bara för att vi säger åt henne att hästarna bör komma till någon annan så lär hon inte ge dem vidare...) eller skälla på henne.
  • Ökänd
    Upptagen skrev 2011-09-25 11:07:03 följande:
    Jag skrev inom parantes att vi antagligen står lika där när det gäller kostnadsfrågan så ingen anledning att hetsa upp sig där...

Och jo, jag förstod att du menade av misstag, och det är tyvärr lätt hänt att ta död på många djur av misstag, därför viktigt att man inte står där helt själv och handfallen med vilket djur man än tagit sig an.

Jag kan också tveka på ordvalen som ts använder sig av och att hon verkar naiv, men å andra sidan, hur skulle jag uttrycka mig inom ett område som jag inte kan något om? Hur ska hon veta att hon som 65kilos ryttare inte ska rida på en shettis som man kan googla sig på kan bära 65kilo om ingen säger det till henne? Bra att hon frågar, eller hur? Värre med de som hoppar upp ändå utan att fråga om det först...

Trist att du aldrig har sett ett lyckat hästägande med nybörjare från grunden, det är fint att se hur både häst och människa utvecklas tillsammans!

Vi har helt enkelt olika åsikter och det får man ha, sen kan man välja om man vill hjälpa både ägare och hästar (för bara för att vi säger åt henne att hästarna bör komma till någon annan så lär hon inte ge dem vidare...) eller skälla på henne.
    Det kan väl mycket väl hända att TS är vuxen nog att inse att hon har tagit sig vatten över huvudet? Det är i slutet på september och vad jag har förstått så finns det inte ens vindskydd/ligghall i hagen. TS "hästkunniga" vänner säger åt henne att det är lätt att hålla hästar och att det inte är några problem. Hon har nog inte den hjälpen hon behöver då. Man kan precis som du säger inte googla sig till hästkunskap. Varken här eller på Google. I alla fall inte när man inte ens vet var eller vad man ska googla efter. 

Trådar som den här ger mig kalla kårar, för jag har sett så mycket skit inom hästvärlden på grund av okunskap och det här är verkligen ett exempel på skrämmande obetänkt hästköp (övertagande).
    Krengt och på hoppad
  • Mothes

Hej ts! Jag jobbar som beridare och ridlärare i Tyskland.

Det absolut viktigaste du måste se till innan hästarna kommer är:

Att det finns ett vindskydd/stall som har minst tre väggar och tak, min favorimodell har tre och en halv vägg och en skjutdörr så man kan stänga helt om man av någon anledning vill behålla hästarna inne.

Att det finns tillgång till vatten och saltsten

Att du har hö och strö (sågspån, halm, torv el. liknande) hemma. Hästarna ska fodras minst tre gånger om dan. Riktlinjerna säger att en häst bör äta ca 1,2-1,8 kg hö per hundra kilo häst om dagen, shettisar brukar vara väldigt lättfödda, om dom alltså skulle bli feta går det bra att byta en del av höet mot halm, el. om det finns mkt gräs i hagen behöver man kanske inte fodra hö alls över sommaren.

Att hagen verkligen är rymmningssäker, el på tråden är viktigt och för shettisar skulle jag inte ha mer än ca 30cm avstånd mellan trådarna. Om det går mkt upp och ner så kolla noga att det inte finns stora hål pga höjdskillnader.

Fråga ägaren om hästarna är avmaskade annars be dom göra det typ 2 dagar innan dom kommer till dig.

Jag har aldrig träffat en shettis som har BEHÖVT karftfoder (havre, korn, betfor osv) så det skulle jag skippa helt till en början.

När hästarna sen har flyttat in hos dig måste du dagligen:

Mocka stallet

Se efter vattnet, det ska vara rent och fräscht och alltid tillgängligt. Om du har hink eller balja kan det vara bra att byta vattnet en gång om dagen.

Fodra såklart, på samma tider varje dag med högst någon halvtimme-timmes skillnad.

"klappa" dina hästar dvs stryk över dom med händerna och lyft på hovarna så att du lätt märker om något är fel. Dessutom vänjer sig hästarna vid att bli infångade och ompysslade varje dag.

Lämna hästarna ifred, ha inte barnen eller digsjälv springandes i stallet varje lediga minut.

Stressa inte upp dig över att hästar MÅSTE TRÄNAS DAGLIGEN, det stämmer inte. Inte heller stämmer det att hästar MÅSTE ha en dag ledigt i veckan. Viktigt är endast att hästarna blir arbetade regelbundet och utefter de förutsättningar dom har.

Med jämna mellanrum måste hästarna till hovslagaren, man brukar säga ca var 8de vecka men kan variera kraftigt.

Oftast har hästarna i hagen en eller ett par rator ( platser där dom ej betar och ofta bajsar) dessa kan vara bra om man mockar av en gång i veckan eller varannan vecka.

Hmmm blev väldigt långt nu, vet inte om jag har glömt något...

Men iaf med ridning/träning kan man lära sig allt eftersom, regelbunden hjälp av ridlärare och liknande så ska det nog funka, om man tar hjälp redan vid små problem så undviker man ofta att det blir större problem.

En rund koll är såklart oxå bra att göra när hästarna kommer, vet, hovis, tandis hjälper såklart även gärna att svara på frågor.

Om du undrar något mer så fråga gärna på. Här i tråden eller till mig privat.

• Litet My
    Ökänd skrev 2011-09-25 11:06:46 följande:
    Hästar är inte enormt svåra om man kan läsa av dem nej, men nu kan ju inte TS det. Hon har ridit 10 ggr. Däremot är hästar extremt bra på att läsa av människor. Det krävs bara minsta tvekan (vid tex hämtning i hage etc) så har kriget om ledarskapet börjat. Shettisar är dessutom viljestarka som få. De är inte "barnhästar" bara för att de är små.

Det handlar inte om att köra över de som vill. Viljan kan vara aldrig så god, det gör det inte rätt eller räcker för det. Inom hästvärlden blir man aldrig någonsin fullärd nej, det är därför ganska förmätet att tro att man efter att ha ridit 10 ggr är redo att ta ansvar för 2 hästar. Ännu värre av de som påstår sig ha erfarenhet och säger till TS att det är piece of cake. Nej, det är det inte.   
    Håller med.

Ang ovanstående hämtning i hagen så har du så rätt, och dessutom går det ganska snabbt för en häst att lära sig att han/hon bestämmer och då kan det ju bli riktigt farligt även med "småsaker" som att hästen börjar dra iväg när man leder den, och vips har den slitit sig och är ute på vägen eller börjar trycka in en i boxkanten...som nybörjade som inte kan korrigera på en gång leder såna saker ganska fort till situationer som kan bli farliga, även om hästen är liten.
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-25 08:46:42 följande:

Herregud vilket ramaskri bland vissa här... har ni aldrig varit nya inom något? Har ni aldrig träffat människor som skaffat häst som rätt gröna som nu är fantastiska hästägare?

Om det handlar om hästar eller hundar så ska man kunna ALLT innan man skaffar dem, däremot kan man köpa sig en katt, get, får, ko, hamster eller vilket annat djur som helst utan någon kunskap utan att folk skulle ställa sig och vråla. Varför är dert så mycket viktigare att kunna ALLT om hästar och hundar från början medans man får möjlighet att lära sig under resans gång med andra djur? Vad är det som skiljer hästar så enormt från andra djur? Människorna som hanterar dem möjlighvis?

JÄTTEBRA att man frågar och undrar som nybörjare, och har man intresset och hjälp runt sig så är behöver det inte alls gå åt skogen.

VEM har påstått att man ska kunna ALLT om hästar, INGEN kan ALLT om hästar! Men man ska baske mig har en bättre grund att stå på än den TS visar upp!!!!! och nej, ingen skaffar sig en KO eller får utan baskunskaper heller. En katt sköter sig själv på ett helt annat sätt än vad en häst gör, det är ju bara löjligt att jämföra!
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???