• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • grästuva
    enola skrev 2011-09-25 16:04:53 följande:
    Halm är jättebra för hästarna även att ha och tugga på, då hästar bör ha konstant tillgång till grovfoder.
  • Froststar

TS, snäll tanke att du vill ta hand om hästarna men bästa rådet jag kan ge dig, ha inte hästarna hemma hos dig utan installade hos någon med full service och där de också kan hjälpa dig med att komma igång. Redan där du skriver att du har en hage på 1000 kvm (ca 20* 50m) ser jag det som kört. 2 shettisar går upp en så liten plätt på nolltid, speciellt med det senaste vädret och sedan kommer de att vada i lera vilket är fullkomligt vedervärdigt och som bäddat för benproblem. Inte heller lagligt för den delen. Så var kommer du att ha dem sedan då?

Sedan skriver du att "hagen" är terränghage. Det kan ju betyda allt mellan himmel och jord men om den sluttar väldigt mycket och är stenig dessutom så gäller det ju att hästarna är vana vid just liknande underlag för nu är det t.o.m. snorhalt i gräshagar pga all regn och två leksna shettisar springer runt en hel del. Sedan måste du också försäkra dig om att där inte finns giftiga växter i hagen som matglada hästisar kan glufsa i sig. T.ex. ekar i eller nära hagen som just nu fäller löv och ekollon och är dödligt giftiga för hästar. Oftast går inte hästarna att räda när man väl märker att de blivit förgiftade. Och eken är bara en av många växter som är väldigt giftiga för hästar. Det spelar ingen roll att folk tidigare haft hästar på den plätten, ny växtlighet kan komma ändå.

Du har visst eltråd, det måste du försäkra dig om fungerar. Högt gräs, sly, snö, etc som kommer åt trådarna kan försvaga strömmen kraftigt. Trådavståndet har folk redan tipsat dig om. Själv har jag stora hästar men min kompis som har shettisar som han kör med fällde väldigt många svordomar under ca 6 månader för att shettisarna bröt sig ur hagen konstant. Som tur var så gjorde de inte det för att rymma utan endast på pin kiv för sedan ställde de sig utanför staketet eller huset och väntade eller tuggade gräs. Men om de hade velat rymma så hade de ju kunnat bli påkörda eller skadade på annat sätt. 

Mockning (ta bort träck) av hagen har du också fått tips om.
    Om du nu ska verkligen ta hem hästarna, tänk också på då du bygger vindskydd (om det nu är backigt du menar med terräng) att inte sätta det nere vid backens fot för då rinner ju allt regnvatten, smält snövatten, etc, dit in.         

TS, det här var bara väldigt kort om hagen men utan att såra dig så menar jag att du inte har förutsättningarna att ha hästarna hemma hos dig. Miljön verkar ju inte hästanpassad och du behöver helt klart hjälp. Du kan ha dem men åtminstone första året rekommenderar jag att du  har dem någonstans där du har möjlighet att lära dig om hästhållning. Det är nämligen inget som du lär dig på ridlektioner (10 eller 100 spelar ingen roll). 

En sak till... jag hoppas verkligen att du inte har skaffat hästarna till barnen som folk ibland får för sig att skaffa ett marsvin till ungarna. Huvudansvaret för hästarna ligger / ska ligga på dig och likaså kostnaderna. Och de är inte obetydliga. Lycka till, hoppas att du inser dina begränsningar och ser till att shettisarna får det bra. 

• enola
    Kattdamen skrev 2011-09-25 15:18:52 följande:
    Räcker det verkligen med ett vindskydd?
    Vindskydd funkar utmärkt, men det måste ha tak och minst tre väggar för att vara godkänt. Hästar är mycket känsligare för väta och vind än för kyla. Hästar som går på lösdrift får dessutom tjock vinterpäls (i synnerhet hästar som shettisar!), som värmer bättre än något täcke.
    Hästar håller värmen när det är kallt genom att resa pälsen. När de har täcke kan de inte göra det.
    Om hästen motioneras mycket och man pga det väljer att klippa den måste man så klart ha täcke. Men då gäller det att välja rätt sorts täcke. Är det minusgrader ska det vara ett termotäcke. Många har fodrade fleecetäcken på sina hästar även när det är kallt, och det kyler bara. Då är det bättre att låta hästen gå naken.

Hm, blev visst lite ot, men vafan Glad
  • enola
    Froststar skrev 2011-09-25 16:11:09 följande:
    TS, snäll tanke att du vill ta hand om hästarna men bästa rådet jag kan ge dig, ha inte hästarna hemma hos dig utan installade hos någon med full service och där de också kan hjälpa dig med att komma igång.
    Mycket bra råd! Även om du kan få hjälp här med praktiska råd så dröjer det många år innan man får det öga för hästar som krävs för att upptäcka om något är fel. När jag skaffade egen häst första gången var jag glad att jag hade folk omkring mig att rådfråga. Då hade jag ändå många års hästvana, men att ha egen häst är en helt annan sak.
  • alifewithoutme
    enola skrev 2011-09-25 16:16:12 följande:
    Vindskydd funkar utmärkt, men det måste ha tak och minst tre väggar för att vara godkänt. Hästar är mycket känsligare för väta och vind än för kyla. Hästar som går på lösdrift får dessutom tjock vinterpäls (i synnerhet hästar som shettisar!), som värmer bättre än något täcke.
    Hästar håller värmen när det är kallt genom att resa pälsen. När de har täcke kan de inte göra det.
    Om hästen motioneras mycket och man pga det väljer att klippa den måste man så klart ha täcke. Men då gäller det att välja rätt sorts täcke. Är det minusgrader ska det vara ett termotäcke. Många har fodrade fleecetäcken på sina hästar även när det är kallt, och det kyler bara. Då är det bättre att låta hästen gå naken.

Hm, blev visst lite ot, men vafan Glad
    Hästar klarar sig oftast på enbart tillgång till hö/ensilage i hagen för att hålla sig varma och många hästar som är täckade behöver egentligen inte ha täcke.
  • Sarah84
    Vilja29 skrev 2011-09-25 15:00:57 följande:
    Bästa råden i tråden:) Märks att du vet vad du snackar om!
    De mesta av de som skrivs är sådant man bör kunna/veta Innan man skaffar häst.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • mamma till tre busungar

Men om barnen ska tycka att det är någorlunda kul att hålla på med hästarna så är det nog olyckligt att ni inte har ett stall. Var ska ni rykta/sadla/pyssla med dem etc? Det är inte kul ute i ett vindskydd i vinterkyla!

Visst kan man ha hästar på lösdrift med vindskydd men det är ju bra att ha en lokal där det går att ta in dem iaf.

Och hur gör ni om de är svettiga efter att ni ridit? Det är ju inte bara att släppa ut dem då och ni saknar stall?Var ska hovslagaren vara när hästarna ska verkas? Ska han göra det ute i ett lerigt vindskydd?  

• Fanny b

Om man har lösdrift, är det inte lag på att ha tillgång till ett stall, ifall en häst blir sjuk?

• cajsasmamma
    Scream2 skrev 2011-09-25 14:20:10 följande:
    Tugga på halmen?
    Snarare skall det vara halm för att hästen har rätt till en torr och ren liggplats! 
    Ja tugga på halm. Jag tror att TS vet att hästarna ska ha en torr och ren liggplats och då rekommendera jag att man ska ha halm i en vindskydd där hästarna går på lösdrift 24/7. En shettis ska kankse ha 3-4kg hö/dag och en häst håller värmen genom att äta och en häst ska ha grovfoder och pilla i ca 18 timmar / dygn om magen ska må bra. Och magen mår bra av halm.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???