Inlägg från: enola |Visa alla inlägg
  • enola

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Scream2 skrev 2011-09-25 14:20:10 följande:
    Tugga på halmen?
    Snarare skall det vara halm för att hästen har rätt till en torr och ren liggplats! 
    Halm är jättebra för hästarna även att ha och tugga på, då hästar bör ha konstant tillgång till grovfoder.
  • enola
    Kattdamen skrev 2011-09-25 15:18:52 följande:
    Räcker det verkligen med ett vindskydd?
    Vindskydd funkar utmärkt, men det måste ha tak och minst tre väggar för att vara godkänt. Hästar är mycket känsligare för väta och vind än för kyla. Hästar som går på lösdrift får dessutom tjock vinterpäls (i synnerhet hästar som shettisar!), som värmer bättre än något täcke.
    Hästar håller värmen när det är kallt genom att resa pälsen. När de har täcke kan de inte göra det.
    Om hästen motioneras mycket och man pga det väljer att klippa den måste man så klart ha täcke. Men då gäller det att välja rätt sorts täcke. Är det minusgrader ska det vara ett termotäcke. Många har fodrade fleecetäcken på sina hästar även när det är kallt, och det kyler bara. Då är det bättre att låta hästen gå naken.

Hm, blev visst lite ot, men vafan Glad
  • enola
    Froststar skrev 2011-09-25 16:11:09 följande:
    TS, snäll tanke att du vill ta hand om hästarna men bästa rådet jag kan ge dig, ha inte hästarna hemma hos dig utan installade hos någon med full service och där de också kan hjälpa dig med att komma igång.
    Mycket bra råd! Även om du kan få hjälp här med praktiska råd så dröjer det många år innan man får det öga för hästar som krävs för att upptäcka om något är fel. När jag skaffade egen häst första gången var jag glad att jag hade folk omkring mig att rådfråga. Då hade jag ändå många års hästvana, men att ha egen häst är en helt annan sak.
  • enola
    Ökänd skrev 2011-09-25 18:54:37 följande:
    Här är bra exempel på hur det snabbt kan gå åt helvete. Ts läser ett råd som detta och ströar med havrehalm åt sina shettisar. Oj vad bra.
    Precis. Och det är därför, som jag skrev senare, man som nybörjare ha hästarna i ett stall där man kan få hjälp med allt man inte vet.
  • enola
    Ökänd skrev 2011-09-25 19:41:13 följande:
    Men nu har inte TS det. Hon har en hage, med ett (fungerande?) elstängsel, inget mer. Men absolut, stall där hjälp finns tillgänglig 24/7 eller ridskola är det enda rätta.
    ...och därför höll jag med den som rekommenderade henne att leta upp ett annat stall istället, eftersom det inte alls är lämpligt att ha hästar själv när man inte har kunskapen. Mitt inlägg om halmen var bara ett svar på kommentaren om att halm väl snarare var strö än mat.

Men om jag bara ska svara på TS: Det är så klart jättegulligt av dig att vilja ställa upp. Men om du ska ta hand om hästarna, se till att få dem uppstallade nånstans där det finns kunnigt folk! Man kan tro att det är enkelt att ha häst, men ju mer man lär sig desto mindre inser man att man vet. Hur som helst, lycka till!  Glad
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???