• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • alifewithoutme
    Fanny b skrev 2011-09-25 17:06:19 följande:
    Om man har lösdrift, är det inte lag på att ha tillgång till ett stall, ifall en häst blir sjuk?
    Man måste ha någonstans att kunna ställa en häst ja, vilket kanske inte behöver vara ett stall, förvisso skulle nog både ponnyerna liksom TS med barn uppskatta att de bygger ett litet stall i slutet av ändan av lösdriften där det finns två boxar som man kan ha dom i ifall vädret är kast eller om någon blir sjuk, samt göra ordning dom! Jag snabbskissade en lösning och resultatet blev såhär:

Boxarna får som sagt vara shettisanpassade med låg dörr så de kan kolla ut, samt måttet på boxarna är anpassade enligt jordbruksverkets normer. Stallgång i mitten och ett större rum för foderförvaring samt hästarnas utrustning. Behöver ju inte vara det största bygget heller. Den stora tomma biten bredvid är lösdriften. Antingen kan man bygga en dörr mot lösdriften, men nu målade jag dörren på andra änden av stallgången! 

Men det är mitt förslag :) Snodde idén lite från min syrras vän, hon har lösdrift men även boxar för fyra hästar ifall vädret blir åt skogen eller om någon blir sjuk. Då har alla häst en box att tillgå. Det man även kan göra är ju att göra en anordning i boxarna där man kan sätta fast hästarna. :)
  • alifewithoutme
    cajsasmamma skrev 2011-09-25 17:44:05 följande:
    Ja tugga på halm. Jag tror att TS vet att hästarna ska ha en torr och ren liggplats och då rekommendera jag att man ska ha halm i en vindskydd där hästarna går på lösdrift 24/7. En shettis ska kankse ha 3-4kg hö/dag och en häst håller värmen genom att äta och en häst ska ha grovfoder och pilla i ca 18 timmar / dygn om magen ska må bra. Och magen mår bra av halm.
    Fast att enbart ge halm gör inte att de får alla proteiner o.s.v som hästarna behöver,dessa proteiner m.m finns i höet. 
  • Scream2
    enola skrev 2011-09-25 16:04:53 följande:
    Halm är jättebra för hästarna även att ha och tugga på, då hästar bör ha konstant tillgång till grovfoder.

Jo, det vet jag, men huvudsyftet är ju att de har rätt till torrt och rent underlag att ligga på. Det framkom inte!
  • Ökänd
    Vilja29 skrev 2011-09-25 15:00:57 följande:
    Bästa råden i tråden:) Märks att du vet vad du snackar om!

Problemet är bara att ts inte kommer att kunna följa råden på rätt sätt då hon inte har tillräcklig kunskap för det.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    enola skrev 2011-09-25 16:04:53 följande:
    Halm är jättebra för hästarna även att ha och tugga på, då hästar bör ha konstant tillgång till grovfoder.

Här är bra exempel på hur det snabbt kan gå åt helvete. Ts läser ett råd som detta och ströar med havrehalm åt sina shettisar. Oj vad bra.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Sarah84 skrev 2011-09-25 17:00:55 följande:
    De mesta av de som skrivs är sådant man bör kunna/veta Innan man skaffar häst.

Baskunskaper inom hästhållning. Börjar snart gråta.
    Krengt och på hoppad
  • Sarah84
    Ökänd skrev 2011-09-25 18:56:15 följande:
    Baskunskaper inom hästhållning. Börjar snart gråta.
    Ja det är skrämmande. Jag skulle aldrig som helt grön inom hästägande våga skaffa häst.
    Då man själv vet hur snabbt de kan gå åt helvete
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • enola
    Ökänd skrev 2011-09-25 18:54:37 följande:
    Här är bra exempel på hur det snabbt kan gå åt helvete. Ts läser ett råd som detta och ströar med havrehalm åt sina shettisar. Oj vad bra.
    Precis. Och det är därför, som jag skrev senare, man som nybörjare ha hästarna i ett stall där man kan få hjälp med allt man inte vet.
  • Ökänd
    Sarah84 skrev 2011-09-25 19:18:43 följande:
    Ja det är skrämmande. Jag skulle aldrig som helt grön inom hästägande våga skaffa häst.
    Då man själv vet hur snabbt de kan gå åt helvete

Det mest skrämmande är inte TS okunskap, hon erkänner ju den. Det som skrämmer mig är alla de som besitter kunskap och ändå tror att TS kommer att klara detta galant. Nej, man kan inte lära sig hästhållning online.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    enola skrev 2011-09-25 19:37:38 följande:
    Precis. Och det är därför, som jag skrev senare, man som nybörjare ha hästarna i ett stall där man kan få hjälp med allt man inte vet.

Men nu har inte TS det. Hon har en hage, med ett (fungerande?) elstängsel, inget mer. Men absolut, stall där hjälp finns tillgänglig 24/7 eller ridskola är det enda rätta.
    Krengt och på hoppad
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???