annniel skrev 2011-09-26 01:35:32 följande:
Ringer myndigheterna??? Really? Javisst vi tar upp deras tid och slösar resurser på detta, struntsamma att det finns ställen där djur far illa på riktigt och att dom kanske skulle behövas där istället. Näe vi anmäler ts för hon kanske inte vet hur man ser om hennes ponny är halt. Du kan inte mena allvar.
Det låter ju på dig som att man måste vara veterinär för att få ha en häst. Och vaddå kunna köra dem till klinik?? En av mina hästar totalvägrade hästtransport, det fanns inte på kartan att någon skulle kunnat lasta henne. Det gick bra ändå, ingen kom och tog henne ifrån mig för det. Jag hade absolut ingen "sjukvårdslära" när jag började med hästar. Det kom en hästgubbe till mig var 6e vecka och verkade hovarna och kollade hästen. Det gick alldeles utmärkt. Sluta vara så dramatisk, så komplicerat är det inte.
Bara hästarna står mätta i sin hage eller sitt vindskydd så kan man visst "slå i handböcker" och ta reda på vad man behöver veta efter hand. Ingen panik.
Dessutom undrar jag vad du tror myndigheterna skulle göra i detta fall, okunskap om sjukvårdslära och vanvård är inte samma sak.
Men det kan faktiskt vara så att hästen MÅSTE till klinik. Allt kan inte en vetrinär sköta i fält..
Min ena häst blev dålig i somras & klinik va enda alternativet, Det handlade om timmar just då. Det är ju som tur är inte så ofta som det är brottom till klinik. Men det kan hända & nej då hinns inga böcker med..