Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 21:46:56 följande:
    Jag har fått dessa hästar pga en akut sjukdom på ägaren Jag vill inte vara till besvär o fråga de för mycket för de har tillräckligt mycket att tänka på men jag skulle få alla papper pass och allt som hörde till Självklart förväntar jag mig inte att bli häst expert via Familjeliv men lite råd o tips tack :)
    Även om ägaren till hästarna har blivit akut sjuk, så tycker jag inte attt ägarens familj har en skyldighet att hjälpa dig med information om hur hästarna ska skötas. Jag tycker det bästa i denna situation är att hästarna får komma till någon som har större erfarenhet av hästar. Alternativt att ägaren betalar för helpension i ett stall, och du kommer och sköter dem där. Då kan du få lära dig  om hur man sköter dem.

Ett annat alternativ  är också att höra med en ridskola om hästarna kan inkvarteras där billigt. mot att de får användas i verksamheten. Nu vet jag ju inte vad ägaren bor, men på vissa ställen i landet finns det ridskolor som  vänder sig enbart till barn, och de kan ha ett behov av shetlandsponnies,
  • Fanny b
    Upptagen skrev 2011-09-25 08:46:42 följande:

Herregud vilket ramaskri bland vissa här... har ni aldrig varit nya inom något? Har ni aldrig träffat människor som skaffat häst som rätt gröna som nu är fantastiska hästägare?

Om det handlar om hästar eller hundar så ska man kunna ALLT innan man skaffar dem, däremot kan man köpa sig en katt, get, får, ko, hamster eller vilket annat djur som helst utan någon kunskap utan att folk skulle ställa sig och vråla. Varför är dert så mycket viktigare att kunna ALLT om hästar och hundar från början medans man får möjlighet att lära sig under resans gång med andra djur? Vad är det som skiljer hästar så enormt från andra djur? Människorna som hanterar dem möjlighvis?

JÄTTEBRA att man frågar och undrar som nybörjare, och har man intresset och hjälp runt sig så är behöver det inte alls gå åt skogen.

Skillnaden mellan hästar och hundar i detta fall är att hundar generellt är mer lättskötta. Som en oerfaren hundägare kan man vända sig till en djuraffär och få information om vilket foder som passar ens hund, man kan också köpa hundfoder i livsmedelsaffärer. Det finns hundkurser där man kan lära sig hur man ska hantera  och lära sin hund olika saker. Även om det finns hästkurser som har ett liknande innehåll, så krävs det oftast att man transporterar sin häst dit. Då måste man ha tillgång till ett hästsläp, och ha kunskap om hur man lastar sin häst.

Om man som oerfaren hästägare har sin häst i ett inackorderingsstall, så behöver det inte uppstå några problem, för då finns det erfarna hästägare att fråga.

Det kan också vara en stor skillnad mot att hantera en motvillig häst, mot en motvillig hund. Även om man har ens stor och stark hund, finns det hjälpmedel som kan underlätta i perioder där den inte lyssnar.  Med hästar är det en annan sak. För om en häst tex börjar få olateter, kanske stegra eller stanna på ridturer och vägra gå, börja skena, etc, så måste man antingen själv lösa denna situation, eller anlita hjälp.

Det kan då också bli en kostnadsfråga, hästar är dyra i drift, och kan man då inte ens rida utan problem, så kan tankarna på att ge upp hästen komma.
  • Fanny b
    Upptagen skrev 2011-09-25 10:58:12 följande:
    Ja men jämför en motvillig häst mot en motvillig ko? Hästar är inte så enormt svåra, hästar är egentligen extremt lätta djur att läsa av om man bara förstår dem. Oftast är det vi människor som krånglar till det med allt det där som man "ska" göra och alla dessa tusen olika åsikter när det gäller hästhållning.

Man kan lära sig allt bara man vill, varför köra över de som uppenbarligen VILL lära sig? Det är det som är så typiskt inom hästvärlden, man blir aldrig någonsin fullärd, men ändå ska man kunna allt från början annars börjar folk snacka direkt. Vågar man bara TA HJÄLP så ser jag inte problemet.

Min sambo började med hästar som 16åring utan att kunna något alls, han har kört på den okomplicerade linjen och har lugna trygga och okomplicerade hästar. Hans andra häst var (och är eftersom vi har honom kvar) en hingst som är så otroligt lättsam att man tror att man har med sig en hund när man åker iväg med honom. Honom har han haft sen han var två, och då var sambon som sagt rätt okunnig när det gäller hästar.

OFTAST går det bra, det gör det! I mindre roliga fall gör det inte det, men så är det med precis allt.
    Min mening var inte att köra över TS, tvärtom. Utan det jag menade var att i hennes situation så är nog det bästa att ha hästarna inackorderade i ett stall, där hon vid behov kan få hjälp. Råd och tips via internet kan inte ersätta den hjälp man får av andra djurägare i sådana här fall.
  • Fanny b

Om man har lösdrift, är det inte lag på att ha tillgång till ett stall, ifall en häst blir sjuk?

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???