Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 21:31:18 följande:
    Mina barn går på ridskola och jag själv har ridit ca 10 ggr i mitt liv Har ingen kunskap alls om hästar men tycker det är jättekul
    Varför i hela friden väljer man att skaffa hästar när man inte kan något alls? Det är massor man behöver kunna innan man skaffar egen häst.

Har hästarna ingen före detta ägare du kunde frågat just ang dessa hästar? tex foderstaten som ju är individuell?

Hur håller du hästarna nu eftersom du inte vet hur de bör stallas upp/behöver bo?
  • Litet My
    Romantik skrev 2011-09-24 21:35:43 följande:
    Ta hjälp av någon hästkunnig som kan vara med i stallet och hjälpa till tills du lärt dig!
    Och låt barnen ta lektioner med shettisarna, småhästar som bara rids av barn har en tendens att bli än mer envisa, och det är så himla synd!

Var inte för stolt för att fråga om hjälp - för både hästarna och din skull! 
    Håller med, den biten är superviktig, speciellt när hästarna börjar testa gränser, för jag gissar att det är ganska små barn det handlar om eftersom det är shetlandsponnyer som är införskaffade. Är många små ryttare som tappat intresset helt när de fått en ponny de inte klarat av och står utan hjälp.
  • Litet My
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?
    Problemet är att med häst är det MASSOR man behöver lära sig, och det är inget man bara kan lära sig i efterhand, tex hanteringen.

Undrar fortfarande hur du bara fick idén att köpa 2 hästar utan någon som helst kunskap, och var hästarna bor nu?
  • Litet My
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:45:50 följande:

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

Håller med.

Och kanske är hård, men mitt tips är att lämna tillbaka hästarna, läsa på, kanske gå någon kurs på ridskolan och sedan skaffa en foderhäst och stalla upp den hos någon som är kunnig och kan finnas som stöd.

Har själv sett hur illa det kan gå när barn får hästar och föräldrarna inte kan ta huvudansvaret/är helt okunniga och ingen annan hästkunnig finns i närheten. Och då inte för att det handlade om "elaka" människor utan det blev helt fel endå, tex en liten ponny som inte fick komma ut ur boxen på hela vintern-varför? Jo det var ju KALLT ute...
  • Litet My
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:09:56 följande:
    Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !
    Hästhållning i praktiken samt allt om hästen.

Jättebra böcker som även används i skolundervisning.
  • Litet My
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:43:49 följande:
    Fast hur snällt är det på en skala mellan ett och tio för deras ryggar? Nja, jag tycker att shettiar är till de som väger max 45-50...
    Håller med, och helst ännu mindre om hästen inte är i full kondition eller ryttaren är nybörjare vilket ju blir jobbigare för hästen jämfört med en erfaren ryttare som "sitter still" och rider hästen i rätt form.
  • Litet My
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:03:22 följande:
    Fast om hästen är i dålig kondis så ska man helst ha någon som kan sitta still och rida rätt än någn nybörjare på, det är snällare för deras ryggar ändå :)
    Fast fortfarande en LÄTT ryttare, det var poängen...
  • Litet My
    Romantik skrev 2011-09-24 23:51:06 följande:
    Och angående stegringsdiskussionen: Stegrande hästar kan förstöra så mycket. Jag hade en ponny som verkade helt underbar, det visade sig att han föredrog att gå på två ben när vi inte befann oss i paddocken. Droppen kom när han höll på att slå över med mig i en jättebrant uppöfrsbacke (vi var på väg upp, och höll på att ramla neråt igen)...jag blev alldeles för rädd och kan nu i efterhand tycka att jag borde behållt honom och kommit till rätta med problemet, men han fick åka tillbaka till sin  föregående ägare istället...
    Håller med

Fick i uppdrag att rida in en liten shettishingst av en bekant. Inga problem trodde jag, och det var det inte fram tills jag upptäckte (och fick bekräftat) att fd ägaren lärt honom gå på 2 ben-slänga sig fram och sedan kicka bakut och dessutom var smidig och vig...

Lämnade tillbaka honom illa kvickt trots att jag är mycket hästvan, kände inte alls att riskera att bli halvt ihjälkickad av en felbehandlad ponny (som dessutom inte hade någon sadel, mao det var omöjligt att sitta kvar eftersom  han gick runt på två ben tills man kanade och sedan gjorde en snygg bakutsparkt på en)

Han vandrade sedan runt till några småtjejer och lyckades skada en ordentligt, sedan skickades han till slakt, grymt tråkigt, dels för att han bara var 4 år och dels för att han stundtals gick riktigt fint och var mycket intelligent, tänk om han fått använda sin kapacitet på bättre sätt än till dumheter.
  • Litet My
    Ökänd skrev 2011-09-25 11:06:46 följande:
    Hästar är inte enormt svåra om man kan läsa av dem nej, men nu kan ju inte TS det. Hon har ridit 10 ggr. Däremot är hästar extremt bra på att läsa av människor. Det krävs bara minsta tvekan (vid tex hämtning i hage etc) så har kriget om ledarskapet börjat. Shettisar är dessutom viljestarka som få. De är inte "barnhästar" bara för att de är små.

Det handlar inte om att köra över de som vill. Viljan kan vara aldrig så god, det gör det inte rätt eller räcker för det. Inom hästvärlden blir man aldrig någonsin fullärd nej, det är därför ganska förmätet att tro att man efter att ha ridit 10 ggr är redo att ta ansvar för 2 hästar. Ännu värre av de som påstår sig ha erfarenhet och säger till TS att det är piece of cake. Nej, det är det inte.   
    Håller med.

Ang ovanstående hämtning i hagen så har du så rätt, och dessutom går det ganska snabbt för en häst att lära sig att han/hon bestämmer och då kan det ju bli riktigt farligt även med "småsaker" som att hästen börjar dra iväg när man leder den, och vips har den slitit sig och är ute på vägen eller börjar trycka in en i boxkanten...som nybörjade som inte kan korrigera på en gång leder såna saker ganska fort till situationer som kan bli farliga, även om hästen är liten.
  • Litet My
    Ökänd skrev 2011-09-25 13:46:14 följande:
    Just detta och liknande brukar gå ganska snabbt dessutom. Är det en f.d ridskolehäst/van vid mkt människor kan de läsa av s.k nybörjarbeteende på ett par minuter. Dr Jekyll och Mr Hyde liksom...  Hästar är flockdjur och just detta är vad som kan urarta ganska snabbt till regelrätt farliga situationer när det inte finns en "flockledare" att tillgå.
    Så sant, ja ridskolehästarna är grymt duktiga på att läsa människor =)

Minns när jag gått klart min hästutbildning och jobbade lite extra på ridskola och hade stallet själv vad hästarna hittade på för bus med mig...Var nämligen ingen som berättat hur hästarna var, vem som gärna slet sig eller vilken som planerade att spränga grinden eller vem som lärt sig att knö sig förbi vid grinden dvs knuffa sig förbi den som höll i den...det var en mycket intressant första dag det =)

Hästarna var mycket väl "insatta" att jag inte visste något alls om vilka de var och vilka  deras små "egenheter".
  • Litet My
    Fettot skrev 2011-09-25 14:11:41 följande:
    Jag funderar lite på hur djur överlevde förr utan speciella täcken hit och dit. Jag tycker det curlas så förbaskat med våra djur. Snart ska alla hästar stå inne och får absolut inte vara ute i hagen en hel natt.  
    Täcken har man för att man ofta klipper hästen eftersom hästen annars inte torkar när man ridit den svettig...

En häst som inte rids/tränas svettig behöver oftast inget täcke även om det finns undantag. Att släppa ut en svettig häst i 15 minusgrader är som du förstår kanske inte så lyckat.
  • Litet My
    annniel skrev 2011-09-26 01:35:32 följande:
    Det låter ju på dig som att man måste vara veterinär för att få ha en häst. Och vaddå kunna köra dem till klinik?? En av mina hästar totalvägrade hästtransport, det fanns inte på kartan att någon skulle kunnat lasta henne. Det gick bra ändå, ingen kom och tog henne ifrån mig för det. Jag hade absolut ingen "sjukvårdslära" när jag började med hästar. Det kom en hästgubbe till mig var 6e vecka och verkade hovarna och kollade hästen. Det gick alldeles utmärkt. Sluta vara så dramatisk, så komplicerat är det inte.

Bara hästarna står mätta i sin hage eller sitt vindskydd så kan man visst "slå i handböcker" och ta reda på vad man behöver veta efter hand. Ingen panik.

Dessutom undrar jag vad du tror myndigheterna skulle göra i detta fall, okunskap om sjukvårdslära och vanvård är inte samma sak.  
    Och hur garanterar du att TS hästar inte kommer att bli sjuka och behöva åka transport tex? och att det inte skulle kunna ske dagen efter hästarna kommit, sånt vet man aldrig, och då kan det vara för sent att slå i böckerna.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???