Romantik skrev 2011-09-24 23:51:06 följande:
Och angående stegringsdiskussionen: Stegrande hästar kan förstöra så mycket. Jag hade en ponny som verkade helt underbar, det visade sig att han föredrog att gå på två ben när vi inte befann oss i paddocken. Droppen kom när han höll på att slå över med mig i en jättebrant uppöfrsbacke (vi var på väg upp, och höll på att ramla neråt igen)...jag blev alldeles för rädd och kan nu i efterhand tycka att jag borde behållt honom och kommit till rätta med problemet, men han fick åka tillbaka till sin föregående ägare istället...
Håller med
Fick i uppdrag att rida in en liten shettishingst av en bekant. Inga problem trodde jag, och det var det inte fram tills jag upptäckte (och fick bekräftat) att fd ägaren lärt honom gå på 2 ben-slänga sig fram och sedan kicka bakut och dessutom var smidig och vig...
Lämnade tillbaka honom illa kvickt trots att jag är mycket hästvan, kände inte alls att riskera att bli halvt ihjälkickad av en felbehandlad ponny (som dessutom inte hade någon sadel, mao det var omöjligt att sitta kvar eftersom han gick runt på två ben tills man kanade och sedan gjorde en snygg bakutsparkt på en)
Han vandrade sedan runt till några småtjejer och lyckades skada en ordentligt, sedan skickades han till slakt, grymt tråkigt, dels för att han bara var 4 år och dels för att han stundtals gick riktigt fint och var mycket intelligent, tänk om han fått använda sin kapacitet på bättre sätt än till dumheter.