Inlägg från: Ökänd |Visa alla inlägg
  • Ökänd

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?

Blir fan illamående. Skaffa dit en HÄSTKUNNIG person som kan hjälpa dig med allt du behöver lära dig de första åren annars är ni dömda att misslyckas. Jag hoppas det finns vindskydd i hagen? Allt annat är olaglig om det ska gå på lösdrift.

Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:50:16 följande:
    Förvisso, tricksen kan man stryka.. kanske bör vara någon som är kunnig på tricksen om det ska läras in! Har sett flera småbarn rida ponnysar som kan tricks, men då är ju ägaren kunnig också! Åh, måste hitta klippet på tal om ingenting..
    Bl.a denna:

" target="_blank">

">
    bedårande! :D 

Ett av de mest vedervärdiga tricks man kan lära hästar är just att ställa sig på bakbenen. I detta fall kan jag dock se framför mig hur TS hästar inom en snar framtid gör de flesta tricksen som finns och några till.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    neeext skrev 2011-09-24 23:06:11 följande:
    Här var man väl lite onödigt aggresiv?

Jaså?
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:13:01 följande:
    Men jisses, överreagera mer? Tror knappast ts ändå kan lära en häst att stå på bakbenen ändå! 
    Ökänd skrev 2011-09-24 23:08:00 följande:
    Ett av de mest vedervärdiga tricks man kan lära hästar är just att ställa sig på bakbenen. I detta fall kan jag dock se framför mig hur TS hästar inom en snar framtid gör de flesta tricksen som finns och några till.
    Nja, jag tror faktiskt inte det..

Men vi säger väl så då. När du har sett en häst slå över och bryta nacken mot ridhusväggen kan du återkomma.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Petronella01 skrev 2011-09-24 23:14:22 följande:
    Vad i hela friden är det för dåre som ger bort hästar till någon som har noll koll???? Verkar FRUKTANSVÄRT oansvarigt och oseriöst

Någon som inte kan så mycket om hästar själv gissar jag.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:16:34 följande:
    Då kan jag väl återkomma redan nu, förvisso bröt denne inte nacken, utan det var jag såg satt på då en jägare fick för sig att skjuta en hare som fanns framför hästen! Något mer du vill tillägga? 

Vad har en olycka med saken att göra? Vad jag vill ha fram är att om du lär hästen att resa sig på bakbenen har du en häst som har lärt sig ett "trick" som i slutändan kan döda både sig själv och ryttaren. Jag har varit med om hästar de varit tvungna att ta bort på grund av att männsikor i sitt oförstånd lär dem dessa "tricks".  Om du tycker detta är bra att lära en häst så fine. Jag tycker det inte med de erfarenheter jag har.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:37:29 följande:
    Jag kan erkänna att jag kanske inte direkt tänkte på att det var smart drag att posta i denna tråd, tekniskt sett så svarade jag enbart en annan, minns ju inte vem.. men det ser du i samma post jag skickade videon först! Så länge man känner hästen och denne inte övertolkar andra hjälper så ser jag inget fel med att lära hästar tricks. Bara man har en koll som sagt, och det görs av någon med kunnighet!  

//Fått i mig chokladbollar och tänker mer klart!  

Och om du är säker på att hästen aldrig någonsin säljs vidare. Fråga: hur lära en häst att sluta resa? Du vet en häst blir starkare ju mer den får gå på bakbenen. Jag red vid ett tillfälle ett otrevligt litet sto som reste sig och hoppade flera skutt på bakbenen för att jag ville svänga höger och hon vänster. Så kan det också bli när man lärt hästar att vara lätta på (fram)foten. Jag ser det som ett  livsfarligt och onödigt trick, inget annat.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Aurora Borealis skrev 2011-09-24 23:15:32 följande:
    Förstår verkligen inte detta. Allt sånt är ju sånna saker man tar reda på INNAN man skaffar häst. Och vem GER 2 hästar/ponnys till någon som inte vet något om hästar?!?!?

Lämna tillbaka hästarna eller låna ut dom till ridskolan där dina barn går ½ år och var aktiv och försök lära dig undertiden.

Detta eller liknande är det enda råd du ska lyssna på ts. Om du inte kan få hem någon med hästvana som kan hjälpa dig 24/7 i början.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Romantik skrev 2011-09-24 23:48:29 följande:
    Det är egentligen inte så snällt att göra det om man inte är hästvan. För det är det hästar behöver - vana människor!

Jag har sett så mycket tragedier med icke hästkunniga människor som "tagit hand om" hästar att jag på riktigt mår fysiskt illa när jag läser trådar av detta slag. Man kan inte lära sig hästskötsel när man redan skaffat hästen, det tar åratal att lära sig tillräckligt. Man kan inte ta hand om hästar på ett bra sätt utan gedigen erfarenhet, även om ens intentioner är de bästa.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    IngenVet skrev 2011-09-24 23:52:10 följande:
    Absolut, men om det uppstår en sådan kris som det tydligen har gjort och man inte hittar någon annan på så kort varsel. Då vill jag ändå tro att normalbegåvat folk med lite sunt förnuft och viljan att lära sig absolut klarar av det. 
    Det handlar ju inte om att hon ska dressyrträna två hästar till världselitnivå direkt.. Tungan ute

Räcker bra med ett par kilo havre för mycket. Kolikanfall. Case closed.
    Krengt och på hoppad
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???