Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ett bra hö och frisktvatten klara sig många shettisar bra på och du även ger dom lite betfor och  basmineraler. Vad jag har förstår ska ni bygga ett vindskydd åt shettisarna. Ett tips är även tältvindskydd som går och köpa. Halm bör ni ha  i vindskyddet så hästarna kan tugga på det. 

Om du har fler frågor kan du PM mig så kan du få min msn eller telefonnummer.  

• cajsasmamma
    Scream2 skrev 2011-09-25 14:20:10 följande:
    Tugga på halmen?
    Snarare skall det vara halm för att hästen har rätt till en torr och ren liggplats! 
    Ja tugga på halm. Jag tror att TS vet att hästarna ska ha en torr och ren liggplats och då rekommendera jag att man ska ha halm i en vindskydd där hästarna går på lösdrift 24/7. En shettis ska kankse ha 3-4kg hö/dag och en häst håller värmen genom att äta och en häst ska ha grovfoder och pilla i ca 18 timmar / dygn om magen ska må bra. Och magen mår bra av halm.
  • cajsasmamma
    alifewithoutme skrev 2011-09-25 17:54:11 följande:
    Fast att enbart ge halm gör inte att de får alla proteiner o.s.v som hästarna behöver,dessa proteiner m.m finns i höet. 
    Läs vad jag skriver och kommentera sen!!!
  • cajsasmamma
    Sarah f skrev 2011-09-26 11:19:27 följande:
    Jag är rätt säker på att byggnadsregler och liknande inte är det första ungar i stall har koll på, tyvärr.

Att höra med miljö/hälsoenheten i kommunen är en bra start. Kolla upp vad som gäller för gödselhantering, mått på vindskydd, foder med mera. Sen inse att det är minimiinsatser som krävs enligt lag, de flesta lägger mer krut än så på sina hästar.

Att ungar tror att de kan allt är ju inte ett mått på hur mycket de verkligen kan.    
    Länstyrelsen tar sen några år tillbaks hand om Djurskyddsfrågorna.
  • cajsasmamma
    fostermamma skrev 2011-12-02 21:10:30 följande:
    Allt har gått över förväntan ! Hästarna är helt underbara och de trivs med oss och vi me de Har Medryttare som sköter och rider
    Verkligen kul att höra att det går bra för er ?
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???