Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Va? Du vet inte ens vad shettisar äter och har nu två stycken? Kom igen, se till att de kommer till någon som vet vad de pysslar med, alternativt stalla upp dem på en ridskola med helpension.

• Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:46:56 följande:
    Jag har fått dessa hästar pga en akut sjukdom på ägaren Jag vill inte vara till besvär o fråga de för mycket för de har tillräckligt mycket att tänka på men jag skulle få alla papper pass och allt som hörde till Självklart förväntar jag mig inte att bli häst expert via Familjeliv men lite råd o tips tack :)
    Men de tyckte det var okej att dumpa hästarna på någon som inte har en aning?
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:49:02 följande:
    Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ? Måste man städa hagen varje dag ? Kan de gå i terräng hage ? All växtlighet runtom ?
    Många tror att shettisar är så tåliga och klarar allt, och de är såååå snälla så! Men det är inte sant. Hur kunniga är dina hästkunniga vänner? Hur har du ordnat med stall och bete?
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:51:53 följande:
    Hagen de har tillgång till är ca 1000kvm De har ej skor, verkas bara men var väldigt sällan Vi har barn i alla möjliga åldrar från 3 år upp till 16 som rider men antar att gränsen för shettis går vid 7 kanske pga vikten
    Och stallplats? Hur ser hagen ut? Hur är den stängslad? Är den fri från parasiter?
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:00:12 följande:
    Snälla skippa allt otrevligt nedlåtande Jag har åtagit mig detta pga hon är så sjuk så jag behöver tips råd o hjälp De önskade ett vind skydd Hur ska ett sådant byggas o vara enligt lag? Hur stort ?
    Du, sök genast reda på någon kunnig, irl, som kan hjälpa dig med allt det här. Vänd dig till en ridskola eller liknande, de kan tala om för dig vad som gäller och vad du behöver!
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?
    Jordbruksverket har rätt bra information på sin hemsida. Varför får ingen någon respons på att du ens läser det vi skriver?
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:09:56 följande:
    Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !
    Naturligtvis är alla nybörjare i början, men de allra flesta skaffar inte hästar som nybörjare, alltså innan man ridit många år på ridskola eller har en partner som är hästvan.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:13:34 följande:
    Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt
    Okej, men hur ser stängslet ut? Du kommer väl kontrollera det ordentligt? Dagligen. Shettisar vill gärna vidga sina vyer, så kontrollera att stängslet verkligen håller två små hästar inne. Är det bara hästar som gått där tidigare?
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:18:26 följande:
    Stängslet har en vän godkänt som själv haft häst så det känns klart men däremot vindskyddet vill jag bygga enligt lag o så bra som möjligt Kommer köpa böckerna o kontakta en ridlärare samt veterinär det var verkligen bra tips Om förra ägarna haft ett speciellt foder kan jag inte byta då pga de kan få magproblem? Klarar de verkligen av att vara ute året om?
    Har vännen haft shettisar? Och är det el-stängsel eller trästaket? Vindskyddets mått kan du hitta på jordbruksverkets hemsida. Och nej, du ska inte byta foder rakt av, magen kan paja hos de små liven. De kan vara ute året om, om du har bra vindskydd.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:25:14 följande:
    Vad kan jag behöva hjälp med varje dag ? Jag kan rykta kratsa hovar sadla tränsa osv
    Är du tillräckligt kunnig för att visitera och se över hästarna varje dag? I så fall behöver du nog inte hjälp varje dag inte.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???