Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 22:27:57 följande:
    Hon som hjälpt mig med stängslet har haft shettis själv i några år Det är små svarta klykor man sätter upp i träden och sen har trådar emellan en går lågt och en högt Hagen är på 1000kvm räcker det åt två st ? vad är hösilage?
    El-stängsel alltså, det är bra. Har du koll på hur det ska drivas? Batteri eller kopplat till ett uttag? Är stängslet anpassat till shettisar? Det är viktigt som sjutton!
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:29:51 följande:
    Jag kan ju sköta de, har jag gjort varje gång med barnen på ridskolan men vet inte om det är något mer man behöver som de inte visar på skolan ? Tänderna ? Lederna osv ? Sånt kan jag ingenting om men ringer ut en veterinär o frågar som någon tipsade om
    Du behöver "känna igenom" hästarna varje dag för att upptäcka svullna leder och liknande, och till det skulle du nog behöva någon som hjälper dig i början. En veterinär är kanon.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:31:33 följande:
    Rida en sväng varje dag samt borsta kratsa och pyssla om de Ge de mat och vatten och ta bort bajset Vad mer måste/bör man göra varje dag ?
    Vad innebär att rida en sväng? En häst behöver träning, inte bara ridas några varv i hagen, det är viktigt.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:34:07 följande:
    Jag vet inte om det är el stängsel ? Antar det annars kanske de bara trycker sig ut och rymmer ? Ingen som har tips på ett fint mysigt bra robust vindskydd ? Hur byggde ni? Hur stort till två stycken ? Någon som har shettisar nu ? Hur många timmar om dagen behövs ?
    Om det är små "grisknorrar" i träden och i stolpar med tråd emellan så är det el-stängsel, och det måste drivas med antingen batteri eller kabel i väggen. Annars kommer hästarna utan tvekan krypa emellan och smita. Titta på jordbruksverkets hemsida, har vi ju sagt, där finns det tips på vindskydd.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:36:15 följande:
    Det är precis det jag vill åt ! Den dagliga skötseln Hur skiljer den sig från ridskolan ? Finns det något schema att gå efter ? Ömma punkter ? Rida varje dag minst en timme tänkte jag ?
    Hästarna behöver vilodagar också!
    Romantik skrev 2011-09-24 22:35:57 följande:
    Och inte bara motioneras av små barn! Lika viktigt!
    Och det kan jag inte nog understryka.
  • Lindreas
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:40:01 följande:
    Lindreas Precis sånt är det ! Kan de rymma iallafall ? Får de inte ont av elen ?
    Om du inte har el på så rymmer de nästan garanterat. Och jo, de känner av elen, det är därför man har den. Det är obehagligt att gå emot trådarna och därför låter de bli. Men det är inte farligt att själv ta i tråden, så det är inte skadligt för hästarna. Om det inte gått shettisar i hagen tidigare är risken stor att trådarna sitter på för stort avstånd, och då sticker de emellan. Men när du tar ut veterinären så kommer ni förstås gå igenom sånt.
  • Lindreas
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:50:16 följande:
    Förvisso, tricksen kan man stryka.. kanske bör vara någon som är kunnig på tricksen om det ska läras in! Har sett flera småbarn rida ponnysar som kan tricks, men då är ju ägaren kunnig också! Åh, måste hitta klippet på tal om ingenting..
    Bl.a denna:

">

" target="_blank">

bedårande! :D 
    Jag tyckte inte det var så bedårande faktiskt... Ungen står framför en stegrande häst, med andra lösa hästar i bakgrunden, utan hjälm...
  • Lindreas
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:05:24 följande:
    Som om de inte kunde ha koll på de andra hästarna? Tyvärr, jag har sett värre.. som småbarn som får en stor quarterhäst på sig, när barnen i fråga är hjälmlösa. Jämför det med föräldrar som, trots ej använding av hjälm, har koll på de runt omkring. Jisses, lägg in era barn i skumgummi om det nu ska vara så känsligt att flickan står framför en stegrande häst.. 
    Va? Skojar du? Folk gör ju som de vill, men att länka till en film och kalla det bedårande, det tycker jag är lite osmakligt, särskilt  när det postas i en tråd där ts har noll koll på hästar och frågar om råd. Jag lindar inte in min unge i skumgummi bara för att jag inte vill att han ska stå framför en stegrande häst, oavsett hur väluppfostrad hästen är.
  • Lindreas
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 23:13:01 följande:
    Men jisses, överreagera mer? Tror knappast ts ändå kan lära en häst att stå på bakbenen ändå! 
    Ökänd skrev 2011-09-24 23:08:00 följande:
    Ett av de mest vedervärdiga tricks man kan lära hästar är just att ställa sig på bakbenen. I detta fall kan jag dock se framför mig hur TS hästar inom en snar framtid gör de flesta tricksen som finns och några till.
    Nja, jag tror faktiskt inte det..
    Överreagera? Jag skrev att jag inte tyckte det var så bedårande, är det att överreagera. Jisses på dig själv i så fall.
  • Lindreas
    Ökänd skrev 2011-09-24 23:56:54 följande:
    Räcker bra med ett par kilo havre för mycket. Kolikanfall. Case closed.
    Eller som hon som skulle ge sin häst betfor, men inte orkade låta den ligga i blöt tillräckligt länge utan bara fyllde på vatten och gav hästen. Det blev veterinären rätt omgående.
  • Lindreas
    Ökänd skrev 2011-09-25 00:10:34 följande:
    Glöm blötläggning, finns de som har gett det torrt.
    Oj... Oj!
  • Lindreas
    pluppfamiljen skrev 2011-09-26 10:31:53 följande:
    De ska väll borstas ha foder kratasa hovar få motion osv... Hyr in några erfarna småtjejer från närmaste stall så fixar sig allt. Hjärta
    Du har ingen koll alls va?
  • Lindreas

Ts, vad himla bra att du ordnat upp det med grannen som kommer och hjälper till! Det kommer ordna sig det här!

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???