Inlägg från: Romantik |Visa alla inlägg
  • Romantik

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ta hjälp av någon hästkunnig som kan vara med i stallet och hjälpa till tills du lärt dig!
    Och låt barnen ta lektioner med shettisarna, småhästar som bara rids av barn har en tendens att bli än mer envisa, och det är så himla synd!

Var inte för stolt för att fråga om hjälp - för både hästarna och din skull! 

• Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:37:15 följande:
    Snorkan Toppen bra tack :) Vart hittar man bästa Försäkringen? Från vilken ålder kan barn rida? Hur många kan man sitta i en vagn efter ? Vad äter shettisar? Behövs vitaminer ? Saltsten? Vart har man vatten till de?
    Det bästa du kan göra är att fråga någon som kan se hästarna och träffa dem. Vad de äter beror på aktivitet, betet de går på, hur de är byggda, ålder...osv osv, mycket att tänka på, det finns liksom ingen speciell "shettismat".
    Googla djurförsäkringar till o börja med, fråga andr i stallet vad de tkr är bra.
    Antingen i hinkar (stora, i mjuk plast, finns i hästbutiker) eller om det finns annan behållare i hagen (viktigt att hålla de rena!) samma gäller inomhus, om de inte står uppstallade med vattenkopppp, dock är det bra att ha en hink även om de har vattenkopp, alla hästar gillar inte kopp + att det är lite lättare att se att de dricker ordentligt med en hink.
    Åldern de kan börjar rida varierar ju också från barn till barn... 
  • Romantik
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:39:30 följande:
    Vaddå?
    Det bästa råd jag kan komma med!
    Är man så totalt okunnig om hästar ska man inte ha några själv utan lära sig grunderna innan! Det är min åsikt å det bestämdaste!
    Man lär sig inte nåt om hästar via FL, det gör man via kunniga personer på ex en ridskola! SEN tar man nästa steg och skaffar sig egen häst!
  • Romantik
    Scream2 skrev 2011-09-24 21:45:50 följande:

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

Jag tkr att de flesta råd som getts är tämligen allmänna för de flesta hästar, och att alla poängterar att hon bör hitta någon som kan träffa hästarna och bedöma dem utifrån det. 
  • Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:02:55 följande:
    Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?
    Kan vi inte bara få någon respons på att du tänker be om HJÄLP från någon som kan det här med hästar ordentligt? Kan nog stilla liiiiiite oro som många av oss får när vi hör dina frågor!
  • Romantik

Är det stora hästar som gått där och det är eltråd som avgränsar kan det behövas både en och två extralinor neråt marken för att shettisarna inte ska krypa ut (för åjo, kryper gör dom!). Sen en runda runt hagen om dagen för att se så inte stängslet är trasigt!

• Romantik
    fostermamma skrev 2011-09-24 22:20:05 följande:
    Iden är dessvärre fakta och höstarna är redan mina men ej hitkörda ännu Därför vill jag ha lite konkreta nybörjar tips även om jag kan ringa hit en vän
    Jo, men se till att ha någon som kommer ut och hjälper till flera gånger i veckan, helst varje dag. Jo du kan byta foder, men det får ske gradvis. Du får t ex först fortsätta med deras gamla foder (kanske tills de känner sig hemmastadda) och sedan blandar du det nya och det gamla ett tag. Finns många sätt men det är ett! (just foderfronten är jag ringrostig på då det var flera år sen jag hade egen häst, så rätta mig för guds skull om jag har fel ni andra!!)
  • Romantik
    Lindreas skrev 2011-09-24 22:26:51 följande:
    Är du tillräckligt kunnig för att visitera och se över hästarna varje dag? I så fall behöver du nog inte hjälp varje dag inte.
    Nej kanske inte varje dag. Men några ggr i veckan och lektioner till barnen! Att hästarna blir vettigt ridna är minst lika viktigt som allt annat. Det finns ju motion och så finns det motion, om man säger så.
  • Romantik
    Lindreas skrev 2011-09-24 22:32:55 följande:
    Vad innebär att rida en sväng? En häst behöver träning, inte bara ridas några varv i hagen, det är viktigt.
    Och inte bara motioneras av små barn! Lika viktigt!
  • Romantik
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:42:01 följande:
    Tömkörning, lära dom tricks (måste dog vara tålmodig), körning (av någon kunnig förvisso), longering..

Gällande vattnet så ska det finnas en speciell sak man lägger i hinken, minns dock ej vad. Annars så får man se över vattnet med jämna mellanrum.. 
    Var försiktig med tricksen, finns överhängande risk att de kommer börja användas på eget initiativ av ponnyn när ryttaren sitter på. Inte bra med små barn!
  • Romantik
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:50:16 följande:
    Förvisso, tricksen kan man stryka.. kanske bör vara någon som är kunnig på tricksen om det ska läras in! Har sett flera småbarn rida ponnysar som kan tricks, men då är ju ägaren kunnig också! Åh, måste hitta klippet på tal om ingenting..
    Bl.a denna:

">

" target="_blank">

bedårande! :D 
    Förvisso. Men flickan har inte hjälm på sig framför en stegrande häst och det ser ut som hon rider i cykelhjälm. Med risk för att låta "tråååkig" vet jag inte hur bedårande jag tycker det är. Speciellt med tanke på den begränsade kunskap TS verkar ha ska det INTE promotas att sånt där är okej, enligt min åsikt.
  • Romantik
    IngenVet skrev 2011-09-24 23:42:41 följande:
    Vad snäll du är som ställer upp trots att du inte är hästvan!
    Det är egentligen inte så snällt att göra det om man inte är hästvan. För det är det hästar behöver - vana människor!

• Romantik

Och angående stegringsdiskussionen: Stegrande hästar kan förstöra så mycket. Jag hade en ponny som verkade helt underbar, det visade sig att han föredrog att gå på två ben när vi inte befann oss i paddocken. Droppen kom när han höll på att slå över med mig i en jättebrant uppöfrsbacke (vi var på väg upp, och höll på att ramla neråt igen)...jag blev alldeles för rädd och kan nu i efterhand tycka att jag borde behållt honom och kommit till rätta med problemet, men han fick åka tillbaka till sin  föregående ägare istället...

• Romantik
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen
    Åh vad glad jag blev när jag läste det där, efter allt vi försökte få fram i början på tråden! Lycka till! Och glöm aldrig - bättre att fråga om hjälp en gång för mycket än en gång för lite!
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???