Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

fostermamma skrev 2011-09-24 21:31:18 följande:
    Mina barn går på ridskola och jag själv har ridit ca 10 ggr i mitt liv Har ingen kunskap alls om hästar men tycker det är jättekul
    Kanske bättre att hitta ett nytt hem och vara mer förberedd istället?
  • Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:34:44 följande:
    Scream ???
    Vaddå?
    Det bästa råd jag kan komma med!
    Är man så totalt okunnig om hästar ska man inte ha några själv utan lära sig grunderna innan! Det är min åsikt å det bestämdaste!
    Man lär sig inte nåt om hästar via FL, det gör man via kunniga personer på ex en ridskola! SEN tar man nästa steg och skaffar sig egen häst!
  • Scream2
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?
    Självklart. Men några stackar små ponnier ska INTE vara försökskaniner!
  • Scream2

Jag tycker folk är lite oseriösa i den här tråden som delar ut råd till höger och vänster utan att ha nån som helst bakgrund kring hästarna, ni borde väl veta bättre om ni är seriösa hästmänniskor IRL!!!!

• Scream2
    Romantik skrev 2011-09-24 21:47:46 följande:
    Jag tkr att de flesta råd som getts är tämligen allmänna för de flesta hästar, och att alla poängterar att hon bör hitta någon som kan träffa hästarna och bedöma dem utifrån det. 
    NEJ, alla poängterar inte det, även om du gjorde det.
  • Scream2
    snorkan skrev 2011-09-24 21:50:36 följande:
    men vad jag har förstått så befinner sig hästarna redan hos henne.....då måste man väl kunna ge råd?

att hon är helt okunnig tycker jag åxå känns fel.....men vad ska VI göra åt saken?

att inte lämna goda råd gör ju inte dessa hästar lyckligare,

klart att man ska ha vana innan man skaffar hästar. men nu är ju inte verkligheten sådan.

Nej, dom skulle bli körda hem till henne, när är det dock ingen som vet...men du måste väl också inse att det här inte låter speciellt bra för hästarna?
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-24 21:53:59 följande:
    Bättre att hjälpa om nu situationen är akut! Självklart är det ett stort ansvar, men bättre att hjälpa ts med info istället för att bara klaga!

Har du tillgång till stall? Annars måste du bygga ett vindskydd/lösdrift åt ponnyerna då de inte får gå ute dygnet runt/året runt utan ett sådant.

Ta hjälp av hästkunniga runt dig, be dem gärna komma ut varje dag så du får lära dig rutinerna runt hästarna. Och även om det känns jobbigt att fråga de förra ägarna så är det precis det du MÅSTE göra, och det vet de också och om de månar om hästarna så kommer de med glädje berätta allt som behövs veta, be dem gärna att skriva ner ALLT, som foderstat osv.

Är man intresserad så lär man sig snabbt, visst krävs det mycket kunskap när man håller på med hästar, men har man intresset så ska väl inte vi sitta här och säga att det kommer att gå åt skogen. Inte ulitmat att skaffa hästar om man inte kan något, men situationen verkar ju vara lite speciell....
    Men hjälpa hur, när man inte har nån bakgrund. Vi ser inte ponnisarna, dom kanske är ubertjocka, eller supermagra, Kanske har felväxta hovar (de verskas sällan, hur sällan är sällan?), jo, många shettisar är snälla....men vad är snäll? hur snabbt tröttnar inte barn på hästar som delar ut tjyvnyp och helst matas med morötter ur händerna för att man ska få tag på dom...

Det enda sättet att hjälpa TS är att se till att hon inte tar emot ponnisarna!!!! Hästarna är värda ett bättre hem än hos någon som inte vet det minsta lilla (det intrycket får jag av TS).
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-24 21:56:17 följande:
    HUR många hästar kommer inte till okunniga ägare som inte vill ta emot hjälp? Superbra att ts frågar om hjälp tycker jag!

För att inte tala om de som påstår sig vara kunniga men som inte kan ett dyft....
    Och hur ska då TS veta vem hon ska lyssna på här?
    I det här fallet finns ju öht ingen kunnighet hos TS, med tanke på vilka frågor hon ställer...
  • Scream2
    snorkan skrev 2011-09-24 22:01:14 följande:
    Dom flesta råder henne till att inte ta emot hästarna innan hon har tillräckligt god kunskap, och jag håller med.

men trots detta kanske hon tar emot dessa.

och då tycker jag inte att det är fel med råd. 

Då tycker jag TS ska vara såpass snäll mot hästarna att hon skippar råden från FL och helt enkelt pratar med barnens ridlärare och ber henne/honom komma hem och göra inspektion av vad hon har att erbjuda, se till att rätt saker kommer dit/byggs och finns på plats när hästarna anländer!!!
    (men man blir ändå mörkrädd....man tar inte emot hästar med så lite kunskap, sen får TS kalla den inställningen hur otrevligt nedlåtande hon vill!)
  • Scream2
    Upptagen skrev 2011-09-24 22:05:55 följande:
    TS har hästkunniga vänner som förhoppningsvis kan hjälpa till om det nu är på detta viset, är de kunniga så lär de se alla dessa saker... vi kan väl hjälpa med allmän info? Inte svårare än så....

Tips till ts är att ta ut hovslagare och veterinär för en genomgång, då kan man från början konstatera att hästarna är välmående och friska, en bra start va?

Om man inte vet det minsta lilla kan man lära sig, speciellt om man har kunnigt folk runt sig. Hästar far inte illa av att en nybörjare håller på med dem under förutsättning att de får HJÄLP utifrån... vilket ts verkar få, men hon söker sig även hit för att få mer info. Tvekar på att vi är hennes enda källa till info...
    Jo, dom "hästkunniga" vännerna sa tydligen så här: "Jag har häst kunniga vänner men de säger bara att det är inga Problem Låter så positivt vilket jag har svårt att tro ?"
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???